Între timp, sudiștii din Stoenești și-au cocoțat spre cer o cruce metalică de trei tone. Iar cruci cu neoane albastre se pot vedea și pe dealuri, de pe drumul spre Beiuș… Așa că Oradea cosmopolită s-a potolit cu așa o idee mai degrabă para-ortodoxă decât ultra-originală.
Ideea de icon ca marcă city-tour rămâne însă pentru un oraș cu ambiții turistice. Căci toate orașele model ale lumii au ceva care le identifică. Ceva care nu lipsea, pe vremuri, dintr-o vedere sau acum din pliantele turistice ori din pozele digitale de vacanță.
Parisul are Eiffel, Rio de Janeiro are giganticul Iisus, Barcelona are La Sagrada Familia, Londra are Tower Bridge, New York are Manhattan, Veneția are inundații și San Marco, Viena are Schonbrunn, Budapesta are Parlamentul dunărean, Roma are Colosseum, Atena are Acropole, Amsterdamul are centrul cu felinare roșii și cafenele verzi…
Revenind pe meleagurile noastre: Bucureștiul are Ateneul și brutalistul Palat al Poporului. Sighișoara are singura cetate medievală din Europa locuită încă. Brașovul are Biserica Neagră și Cerbul de Aur din Piața Sfatului. Sibiul are ștaiful unei foste capitale culturale a Europei (plus vecinătatea Bâlea Lacului ce l-a încântat deunăzi și pe Jean Claude van Damme). Timișoara are Catedrala unde au fost împușcați pionierii Revoluției. Clujul are cea mai frumoasă botanică din țară și alte edificii care îi asigură un flux turistic la care noi încă abia visăm (vezi peste milionul de pasageri care zboară anual prin aeroportul Traian Vuia).
Cu ce ar putea ieși în lume Oradea art-nouveau? Sigur nu cu un Corso fațadat în stil Recession. Fără ironie, nici cu lucrări absolut edilitar-funcționale precum poduri de cartier, parcuri de proximitate ori parcări sub, supra sau mediterane. Și nici pavarea cu dale a girației rectangulare (dacă n-ați observat-o) din Piața Unirii nu ne va aduce un plus semnificativ de vizitatori scandinavi, anglo-saxoni, semiți sau fârtați latini. Iar fabulosul proiect public-privat din 2009 al potentului (și intelectual) Alexander Mudura a fost sacrificat în fașă de edili pentru un parc nenăscut încă în coasta Lotus Marketului.
În fine, cum acvaparcul nu va atrage plătitori de bilete nici măcar din Ungaria protecționistă, în pool-position rămân doar Palatul Vulturul Negru, Palatul Barococo (baroco-catolic), Catedralele Centrale și Cetatea. Luate fiecare în parte, nici aceste obiective nu vor umple viitoarele curse internaționale pe care Aeroportul se strofoacă să le înfiripe. Mai ales că palatele au proprietari privați deci nu sunt total vizitabile. Iar Cetatea e încleștată în lupta cu Muzeul pentru exponatele care i-ar aduce plocon un plus de vizibilitate.
Salvatoarea idee cu care preotul Marcel Boloș s-a mai spălat de crucificarea cu leduri a Oradiei e legarea atracțiilor culturalo-arhitectonico-turistice pe traseul Republicii – Piața Unirii – Alecsandri – Parcul 1 Decembrie – Cetate – hotelurile multistelare de lângă Parcul Brătianu. Cercul rămâne însă semicerc îndeosebi din motiv de lipsă acces.
Și atunci hai să ne închipuim cum ar fi o telegondolă care să lege Cetatea de vârful Dealului Ciuperca:
S-ar crea o panoramă asupra Centrului Civic, asupra luncii Crişului, a unei părți a Centrului Istoric, a viitoarei stațiuni Nymphea, a Palatului Baroc şi a Basilicii Minor. Ar completa planul Primăriei de valorificare a Dealului Pisicii.
Tunurile de la Muzeul Militar s-ar putea muta pe culmea de unde turcii au bombardat Bastionul Ciunt sugerându-se şi legătura istorică dintre Cetate şi Dealul Ciuperca.
Ar fi prima telegondolă din vestul ţării şi până şi vecinii din Câmpia Panonică ar putea deveni cu adevărat curioşi.
Studiul de fezabilitate ar rămâne plăcerea gestionarilor de fonduri europene. Dar cert e că telegondola din mai micul dar mai curajosul oraş Piatra Neamţ a atras într-un an şi jumătate un milion de vizitatori.
Iar Oradea nu e în fundul Moldovei ci la poarta Europei…
Haideţi domnilor edili, faceţi calculele şi atrageţi un partener privat dacă nu mai puteţi amâna alte proiecte care oricum vedem că se amână.
Citiți principiile noastre de moderare aici!