Însă, odată cu Brexit-ul coroborat cu ascensiunea lui Trump, agenda occidentală a suferit mutații severe. Nu întâmplător, țări ce făcuseră parte din Tratatul de la Varșovia au realizat viraje „iliberale”. Vladimir Putin nu poate fi străin de toate acestea, de vreme ce un Occident unit, de tip monolit, îi apăsa gâtlejul sub o greutate dificil de suportat chiar și pentru un țar de tip nou.
Nu este de mirare că România guvernată azi de Dragnea dă să se înscrie pe urmele adânci lăsate de Ungaria lui Orban și Polonia lui Duda. De altfel, Inițiativa Celor Trei Mări este un mesaj cât se poate de puternic către Europa Occidentală. Și se poate transforma într-un adevărat răcnet la adresa UE, dacă motoare precum Polonia și Ungaria vor avea de suferit acolo unde le doare cu adevărat – adică economic.
Și mimeticul Dragnea a generat acest discurs cu valențe anti-Bruxelles, dar a uitat un aspect crucial. În timp ce Viktor Orban livrează discursuri despre doctrina sa „iliberală” greu digerabilă în cancelariile occidentale, Ungaria înghite pe repede înainte orice euro ce vine dinspre vistieria UE. Ungaria își modernizează infrastructura energetică și cea de transport într-un ritm galopant și, în timp ce Ungaria este amenințată de Bruxelles, iată că BMW anunță investiții de 1 miliard de euro, chiar lângă Debrețin! La rându-i, Polonia profită enorm de apartenența la spațiul comun și face concurență acerbă Occidentului european! De altfel, ipoteza autostrăzii Oradea – Arad i se datorează Poloniei, care a băgat autostrada Carpatia pe gâtul guvernului român, din motive strategice.
În tot acest timp, guvernarea Dragnea – Dăncilă a pornit cruciada împotriva DNA și a „statului paralel”, uitând, de fapt, care ne sunt prioritățile zero. Actuala infrastructură de transport din România riscă să devină o frână uriașă în calea creșterii economice sustenabile. Iar dacă Bucureștiul continuă să piardă timpi importanți, cu siguranță vor apărea noi pericole la adresa securității naționale, într-un context regional tot mai complicat. Poate nu întâmplător suntem tot fără autostradă peste Carpați. Biciuiți cu levierul MCV pe rana sângerândă din Justiție, riscăm să rămânem veșnicii europeni marginali, fără șanse să fim primiți în spațiul economic privilegiat numit Schengen – acolo unde „băieții răi” Polonia și Ungaria sunt parcă dintotdeauna. Între timp, România rămâne un stat paralel cu… Europa!
Citiți principiile noastre de moderare aici!