Acuzaţi de Curtea Europeană de Justiţie că vechea (vechile, de fapt) taxă auto ar fi discriminatorie, guvernanţii s-au gândit s-o rezolve într-un mod specific românesc. Cum de altfel au fost rezolvate majoritatea problemelor de după 1989, cu plata ponoaselor de către popor.
Soluţia găsită de guvernanţi a fost să-i pună la plată pe toţi cei care îşi vor vinde pentru prima dată maşina după 13 ianuarie 2012 şi care n-au plătit încă taxă de înmatriculare. Să nu mai fie discriminare. Ce contează că în cazul vânzării unei maşini dinainte de anul 2000, non Euro, taxa de poluare este, în unele cazuri, de câteva ori mai mare ca valoare de vânzare a maşinii. Nu mai contează că nimeni nu-şi va mai putea vinde maşina veche şi va circula în continuare cu ea poluând mediul înconjurător.
Strigătele celor care au ieşi în stradă vizavi de taxa de poluare i-au speriat pe cei care încercau să-şi bată joc de cei cu maşini mai vechi. Astfel, ministrul Mediului, Laszlo Borbely, a cerut reanalizarea Legii privind taxa auto şi amânarea cu aproximativ un an, până la 1 ianuarie 2013, a articolului care impune plata taxei de prima vânzare pentru maşinile înregistrate înainte de 1 ianuarie 2007.
Motivul invocat a fost că, deşi noua taxă a fost anunţată cu mai multe luni în urmă, proprietarii de maşini vechi nu au înţeles complet sistemul şi nu au avut, astfel, timp suficient să îşi vândă autovehiculele. Ca şi cum maşinile pot fi vândute la comandă şi cumpărătorii, la o viitoare înstrăinare a maşinilor cumpărate n-ar fi obligaţi la plata taxei de poluare.
Un alt argument a fost acela că foarte multe persoane vor să vândă maşinile vechi, însă taxa pe care trebuie să o achite cumpărătorul depăşeşte de multe ori valoarea autovehiculului. Ori acest lucru putea fi luat în calcul de „specialiştii” care au făcut legea înainte de a-şi publica aberaţia în Monitorul Oficial. Onest ar fi ca „specialiştii” care au produs legea aberantă să-şi dea demisia.
DAN BIRTA
Citiți principiile noastre de moderare aici!