Intrând în atelierul de pictură, unde se pictau și icoane pe sticlă, mărturisește artistul, am simțit că icoana m-a ales să-i fiu ucenic și de atunci m-am apucat de pictura pe sticlă.
Anul 1993, prima ediție a Târgului Meșterilor populari din România de la Muzeul Țării Crișurilor din Oradea, îi prilejuiește contactul cu Maria Iuga, din Maramureș, meșter iconar, cu care discută probleme de tehnica picturii pe sticlă, modele etc. Această întrevedere îi este benefică, stimulându-l în arta icoanei pe sticlă și desigur în pictarea icoanelor. Faptul se materializează relativ repede, astfel, la ediția a II-a a Târgului Meșterilor populari din România de la Muzeul Țării Crișurilor din Oradea, participă ca invitat cu stand de vânzare cu icoane pictate pe sticlă și așa se face că până în anul 2013 la a XX-a ediție a fost prezent an de an.
Participări
Din 1994 participă la diverse expoziții internaționale datorită directorului Muzeului Țării Crișurilor din Oradea, dr. Aurel Chiriac, care l-a solicitat cu icoane pe diverse tematici la expozițiile organizate la Letaverteș-Ungaria, Serbia, Polonia, Italia. Tot din 1994 participă la târgurile creatorilor populari organizate de muzeele etnografice din ţară: Slobozia, Pitești, Târgoviște, Bran, Sibiu, Pucioasa.
În plan local s-a remarcat și prin expoziții personale vernisate la Beiuș, Salonta și Oradea
În 1996, absolvă Școala Populară de arte „Francisc Hubic” din Oradea, secția grafică, sub coordonarea maestrului Hollo Barna.
Colaborează în același timp și cu Centrul Județean pentru conservarea și promovarea culturii tradiționale din Bihor, cu doamna Anca Popescu Rațiu, în special, la diverse expoziții și tabere de creație.
Datorită activității laborioase desfășurate, în anul 2012 a fost primit ca membru în Academia Artelor Tradiționale din România, fiind singurul iconar din Bihor ce face parte din acesta și distins cu Diploma de merit a Ministerului Culturii și Patrimoniului Național.
Tehnici vechi
Pictează pe sticlă, o pictură inspirată din vechile centre de iconărit de la Nicula, Șcheii Brașovului și Făgăraș. Abordează în pictura sa o tematică vastă: Maica Domnului cu pruncul în brațe, Maica Domnului îndurerată, Sfânta treime, Sfinți precum Nicolae, Vasile, Mihail și Gavril, Petru și Pavel, Iisus pe tron, Masa Raiului, Buna Vestire etc. Pictează în tempera cu foiță de aur, iar în compoziția vopselei folosește emulsie pe bază de ou.
Ramele și recuzita estetică și-o confecționează în atelierul propriu, căutând să respecte canoanele artei tradiționale. Maestrul Petru Sallay face parte din pleiada iconarilor, care duce mai departe meșteșugul iconăritului în Țara Crișurilor cu respectarea canoanelor tradiționale în matrerie de pictură a icoanei.
În realizarea icoanelor a avut ca mentori pe Suciu Nicolae din Cincu Făgăraș, Matei Purcariu Țimforia, Cârțișoara Sibiu și Savu Moga din Arpașu de sus, Sibiu. Astăzi, maestul Sallay Petru este mândru că poate transmite acest meșteșug mai departe prin cele două nepoțele Antonia și Alexandra, care alături de bunicul lor petrec multe ore în atelierul acestuia, căutând să deprindă acest nobil meșteșug.
Dr. Vasile Todinca
Cercetător științific Muzeul Țării Crișurilor Oradea
Citiți principiile noastre de moderare aici!