Atât eu cât și alți jurnaliști orădeni s-au trezit cu reproșuri, fiecare la vremea lui, că s-au încordat față de hingherii auto abia după ce au fost amendați în fața propriei case sau în timp ce se aflau la o conferință de presă, culmea, pe la Primărie ori Prefectură… Sau că Serviciul Parcări a fost învins în instanță de cutare avocat orădean tot abia după ce i-a fost sechestrată mașina bun personal. Asta este, așa funcționează omul, sau cei mai mulți dintre noi.
Câți nu ne uităm, de pildă, prima dată la știrea că Germania sau Franța au învins la mondiale o echipă „neagră”, și abia apoi eventual accesăm știrea că 30 de imigranți africani au murit asfixiați în înghesuiala de pe un mic vas pescăresc cu care vroiau să ajungă în Italia, spre o viață mai bună…
Revenind la parcările plătite, mărturisesc că a trebuit să iau șase amenzi în fața casei ca să îngurgitez faptul că s-a abolit epoca în care doar în Centrul Oradiei nu se parca la liber. Sigur, când e vorba de luxul numit autovehicol, nimic nu e gratis, începând de la service, întreținere și consumabile până la colaterale precum Taxa de primă înmatriculare, RCA (nu punem la socoteală Casco), ITP, rovinietă, impozit local… Așa încât, dacă administrația unui oraș are ca politică construirea de supra și sub-parcări, are dreptul și poate chiar obligația morală să scoată banii din același domeniu, nu din buzunarul non-șoferilor. Dar, bunăoară, Constanța originalului Mazăre nu s-a complicat cu parcările cu plată. Și astfel, nu își irită locuitorii cu eterna și febrila căutare de mărunțiș pentru automat ca să nu primești, întretimp, amendă.
Dar, cazul Oradiei, dacă tot au decis edilii să o transforme într-o imensă parcare cu plată, măcar de-ar găsi o soluție ca banii să ajungă efectiv în bugetul orașului. Genul de soluție simplistă: majorarea impozitului auto local și renunțarea la fiscalizarea parcărilor. Deocamdată însă, hai să deschidem o listă cu cheltuielile colaterale:
– Comision de 20% la companiile telecom care intermediază plata prin telefon.
– Stimulente de 5% pentru agenții de teren care aplică amenzile, probabil ca un fel de „spor de cozi de topor” căci poliștii rutieri nu beneficiază de așa ceva.
– Salarii pentru agenții de teren și toți birocrații Serviciului de Parcări
– Birotică, softuri și echipamente informatice pentru derularea sistemului
– Sumedenie de stâlpi cu atenționarea de Parcare cu Plată
– Sumedenie de automate de plată, plus service-ul lor
– Vopsiri periodice pentru delimitarea parcărilor
– Achiziția și întreținerea utospecialelor de ridicare a mașinilor
– Achiziția de blocatoare
– Cheltuieli de judecată pentru toate procesele pierdute de Serviciul de Parcări
– Întreținerea parcului auto pentru depozitarea mașinilor
Dacă însumăm, mi-e teamă că va rezulta că o bună parte din banii storși pentru parcări se pierd pe traseu. Iar civic ar fi ca tocmai Serviciul de Parcări să ofere public aceste statistici (nu ca subprefectul să descopere articolul nr. 74 cu stimulentele de 5%). Ca să vedem clar în ce măsură de merită tot stresul acesta.
Citiți principiile noastre de moderare aici!