Înscrişi în concursul unic în ţară „Şcoala fără violenţă”, demarat de Poliţia Bihor, 17 liceeni şi 15 elevi de gimnaziu au şi dat soluţii pentru reducerea violenţei de orice fel în rândul minorilor. Ei cer şi celor ce conduc ţara să schimbe priorităţile naţionale, să le acorde mai multă atenţie, siguranţă şi credit pentru a se dezvolta într-un climat de apreciere a valorilor reale.
JB a încurajat dintotdeauna educaţia în rândul copiilor dată de poliţişti, în mod voluntar, cu scopul reducerii victimelor din rândul copiilor, dar şi a delicvenţei juvenile. Drept răsplată pentru curajul, creativitatea, discernământul, şi originialitatea şi soluţiile date, JB publică eseurile concurenţilor, elevi de gimnaziu şi liceu, de la „Şcoala fără violenţă”.
În jurul nostru la fiecare pas observăm violența, la televizor toate știrile vorbesc despre violența de toate felurile verbală sau fizică. Probabil acesta este cauza prezenței în lumea întreagă a agresiunilor frecvente, a bătăilor, conflictelor, crimelor.
Eu sunt de părere că întodeauna un conflict se poate realiza pe cale pașnică, dar pentru aceasta avem nevoie de oameni conștienți, educați, cu o atitudine sănătoasă. Educația joacă un rol important în dezvoltarea armonioasă a lumii care ne înconjoară. Pentru ca noi copiii să fim pregătiți pentru societate trebuie să avem cunoștințe despre non-violență, dar și despre prevenirea violenței, începând din școală. Violența în școală se manifestă diferit, uneori se poate observa, alteori o putem simți.
De exemplu, violența între elevii din aceeași clasă nu se înțeleg, se ceartă – este o formă de violență verbală (prin injurii, porecle, epitete negative, cuvinte urâte și înjurături). Acestea apar din cauza trăsăturilor fizice, psihice, religioase, etnice.
Violența este prezentă și între elevii de clase diferite sau de vârste diferite. Adesea se poate ajunge la bătăi, răzbunări, chiar în afara școlii, ceea ce e o formă a violenței fizice.
Aceste situații ar putea fi evitate cu puțină toleranță. În unele cazuri există violența verbală între profesori și elevi din cauza elevilor indisciplinați, agresivi și hiperactivi. Adesea elevul sfidează profesorul și atunci este o formă de violență pasivă, alteori profesorul poate fi acela ce nu agrează atitudinea elevului și atunci se poate naște un fel de antipatie care nu duce la un final bun. Un elev violent se poate descrie asfel: o fire agitată, egoist, agresiv, încăpățânat, brutal, mincinos, obraznic, nu se poate concentra și nu suportă să i se facă observații. Acest tip de comportament apare datorită situației din familie, mediul social, anturajul. Dar există și copii care au probleme în familie și sunt cu capul pe umeri.
Pentru a ajuta un asfel de copil trebuie să-l înțelegem dar și să-l sprijinim, comportându-ne astfel putem reduce numărul violențelor în școli și nu numai.
Pentru a evita conflictul trebuie să învățăm atitudinile necesare aprofundării non-violenței precum: iubirea, înțelegerea, calmul, rațiunea, bunul-simț, fericirea, curajul și credința în Dumnezeu.
Cu părere de rău constatăm prezența violenței și între națiuni, cei puternici asuprindu-i sau profită de cei slabi. Oamenii ar trebui sa ia atitudine împotriva violenței. Unii rămân indiferenți și continuăm să supraviețuim în această lume cu toate că vedem multe nedreptăți ce ne înconjoară, întâlnim oameni inteligenți, persoane care ne luminează mințile, ne deschid ochii, ne lărgesc orizonturile și ne învață cum să acționăm.
Toleranța este unul din numeroasele moduri prin care s-ar putea reduce numărul incidentelor indiferent de orce formă.
Nerespectarea regulilor, atitudinea nepotrivită și limbajul urât sunt primele semne ale violenței. Violența în socetate reprezintă o problemă socială a cărei modalitate de manifestare și soluționare interesează atât factorii de control sociali (poliție, justiție, administrație) cât și opinia publică. Asemeanea delicte comise prin violență și corupție tind să devină deosebit de intense și periculoase pentru stabilitatea și securitatea instituționalizată, specifice grupurilor și indivizilor, fiind asociată de multe ori cu cele de crimă organizată, terorism.
Violența de grave forme este des întâlnită pe tot globul. Aceste concursuri antiviolență sunt prielnice, pentru a iniția de mici elevii în asfel de proiecte, pentru a le dezvolta apetitul de a lupta împotriva violenței. Violența verbală și fizică nu ar trebui să fie întâlnită în socetate dar din păcate există.
Violența ar trebui să nu existe deoarece Dumnezeu a creat omul iubitor și vesel, lipsit de ură și prejudecăți. Înainte de a acționa ar trebui să gândim de două ori la consecințele faptelor noastre.
Împreună cu organele abilitate vom putea face lumea de astăzi mai bună decât lumea de ieri și cea de mâine mai bună ca cea de astăzi, acesta putând fi un slogan împotriva violenței și al celorlalte probleme ce apar din cauza acesteia.
Elev: Morar Mălina
Profesor coordonator: Ciuhandu Florentin
Școala Gimnazială Nr. 1 Roșia
Citiți principiile noastre de moderare aici!