Prin decizia nr. 18/08.06.2015 Înalta Curte de Casație și Justiție a admis pronunțarea unei hotărâri prealabile și a statuat că , < Dispozițiile art. 15 alin. 2 lit. e din Legea nr. 393/2004 privind Statutul aleșilor locali , cu modificările și completările ulterioare , sunt aplicabile în cazul condamnării , prin hotărâre judecătorească rămasă definitivă , la o pedeapsă privativă de libertate cu suspendarea condiționată a executării pedepsei , cu aplicarea art. 81-82 , respectiv cu executarea în alte condiții decât cele prevăzute de art. 57 alin. 1 din Legea nr. 15/1968 privind Codul penal al României , republicată , cu modificările și completările ulterioare>.
În cazul în care se dispune amânarea aplicării pedepsei, în conformitate cu art. 83 din Codul penal, mandatul de primar sau președinte de consiliu județean nu încetează de drept, deoarece în această situație nu avem o condamnare ( fie cu suspendarea executării pedepsei fie cu executare în regim privativ de libertate), cerință obligatorie conform art. 15 alin. 2 lit e din Legea nr. 393/2004.
Amânarea aplicării pedepsei se dispune de către instanța de judecată dacă, în raport de persoana infractorului , de conduita avută anterior săvârșirii infracțiunii, de eforturile depuse de acesta pentru înlăturarea sau diminuarea consecințelor infracțiunii, precum și de posibilitățile sale de îndreptare, instanța apreciază că aplicarea imediată a unei pedepse nu este necesară, dar se impune supravegherea conduitei sale pentru o perioadă determinată (art. 83 alin. 1 lit. d Cod penal ).
În concluzie , amânarea aplicării pedepsei nu echivalează cu o condamnare , iar acolo unde legea nu distinge nici interpretul nu poate să distingă, conform unui principiu important de drept, astfel că în cazul în care se dispune amânarea aplicării pedepsei mandatul de primar sau de președinte de consiliu județean nu încetează de drept.
Citiți principiile noastre de moderare aici!