Vicepreşedintele Consiliului Judeţean Bihor a dorit să facă unele precizări legate de reorganizarea instituţiilor de cultură. Redăm integral conţinutul comunicatului de presă.
Deoarece reorganizarea unor instituţii a stârnit discuţii în presă, în numele conducerii Consiliului Judeţean Bihor, fiind coordonator al Direcţiei Generale Economice, doresc să explic unele aspecte şi să ofer bihorenilor interesaţi de subiect câteva date.
Nu considerăm constituirea celor două noi instituţii o segregare etnică. Practic, prin specificul actului cultural, cele două secţii, română şi maghiară, ale Teatrului de Stat, Teatrului ”Arcadia” şi Filarmonicii Oradea, erau constituite şi chiar funcţionau pe principiu etnic – piese pentru adulţi şi pentru copii în limbile română şi maghiară, cântece şi dansuri populare române şi maghiare. De altfel, există teatru evreiesc în Bucureşti, teatru german în Timişoara, teatru maghiar, în Cluj-Napoca şi în Timişoara.
Constrângeri
Reorganizarea teatrelor şi a filarmonicii este o necesitate impusă de situaţia economică.
Criza economică şi măsurile impuse de Guvern au redus veniturile Consiliului Judeţean şi, implicit sumele pe care le poate aloca instituţiilor aparţinătoare. Prin Ordonanţa 18/19.08.2010 au fost diminuate sumele defalcate din TVA pentru toate tipurile de cheltuieli. Sumele şi cotele alocate din impozitul pe venit au scăzut ca urmare a dispariţiei de pe piaţă a unor agenţi economici şi a diminuării salariilor bugetarilor cu 25% conform Legii 118/2010. Prin OUG nr 63/1010 au fost scăzute cu câte un procent cotele defalcate din impozitul pe venit şi sumele alocate din cotele defalcate din impozitul pe venit. În plus, conform legii bugetului de stat, sumele alocate din TVA pentru finanţarea cheltuielilor descentralizate se completează cu fonduri proprii.
De asemenea, prin Ordinul comun MAI şi MF nr.7/57/17 ianuarie 2011 a stabilit nivelul maxim al cheltuielilor de personal. Pentru Consiliul judeţean Bihor şi instituţiile sale suma aferentă pentru 2011 este de 76.596 mii lei. Toate aceste constrângeri au făcut imperioase măsuri de reorganizare. Hotărârea de externalizare a unor servicii ale DGASPC, luată în aceeaşi şedinţă de consiliu, deşi face parte din aceleaşi mărsuri de reorganizare a stârnit mai puţin interes decât reorganizarea de la cultură.
Venituri şi cheltuieli
Câteva date pentru înţelegerea situaţiei economice:
În 2010, Teatrul de Stat Oradea a fost subvenţionat cu peste 52 de miliarde de lei vechi şi a realizat 4 miliarde, din vânzarea biletelor şi chirii.
Teatrul Arcadia a fost subvenţionat cu 11 miliarde şi a realizat un miliard de lei.
Filarmonica de Stat Oradea a primit subvenţii din buget de 61 de miliarde de lei vechi, realizând 2,6 miliarde.
La nivelul conducerii Consiliului judeţean suntem conştienţi că nu se poate pretinde culturii să fie eficientă economici, că teatrul sau filarmonica nu sunt societăţi comerciale generatoare de profit. Însă, în situaţia economică actuală, a devenit evident că bugetul judeţului nu mai putea subvenţiona în proporţie de peste 90% aceste instituţii. Toţi consilierii judeţeni, indiferent de partid, au înţeles necesitatea măsurilor luate. Declaraţiile teatrale de dragul imaginii, sau abţinerile de la vot, din solidaritate, au puţină relevanţă. Votul din şedinţă a demonstrat că măsurile erau necesare.
Măsuri de echilibrare
Măsurile de echilibrare a bugetelor sunt însoţite şi de reduceri de personal. Acestea nu sunt plăcute nimănui. Am optat pentru reduceri treptate, şi cu gândul la oamenii care urmează a fi disponibilizaţi, şi pentru a nu tulbura activitatea, oferind instituţiilor o perioadă de adaptare la noile organigrame.
Segregarea etnică pe care o acuză unii, este de fapt o „segregare” economică. Cele două instituţii vor avea bugete separate, pe care le vor gospodări independent. Fiecare dintre ele îşi cunoaşte spectatorii, români sau maghiari, profilul lor, tradiţiile culturale.
Poate că denumirea de „instituţie de spectacole” i-a deranjat pe unii care deplâng dispariţia unui ”brand”. O denumire este doar un amănunt care poate fi schimbat cu uşurinţă. Consiliul Judeţean a dorit să sublinieze că Teatrul de Stat trebuie să se transforme într-o instituţie cu un grad mai mare de competitivitate, pentru a exista, în primul rând prin spectacole, nu doar prin subvenţii. Sunt convins că oamenii nu vin la teatru de dragul denumirii instituţiei. Vin pentru spectacole, de cât mai bună calitate, cât mai diverse, pentru toate gusturile publicului. Dacă aceste obiective vor fi îndeplinite de noii manageri, sunt sigur că aceasta va antrena şi venituri proprii mai mari decât până acum.
Dumitru Voloşeniuc
Citiți principiile noastre de moderare aici!