Momindu-ne cu iluzia marilor economii pe care le vom face cumpărând în hiperbola numită Black Friday, nu realizăm că, de fapt, nu facem altceva decât să contribuim, ca niște veritabili zombie, la îmbogățirea prea bogaților, de prin alte părți. Strategiile de marketing pe care le înghițim pe nemestecate se capitalizează de cele mai multe ori în afara granițelor țării.
Secolele trăite sub otomani sau habsurgi, cărora li s-au adăugat cum nu se poate mai prost tragedia comunistă de o jumătate de veac și urmarea sa directă, jaful post-decembrist derulat de vlăstarele PCR, au lăsat urme adânci asupra mentalului colectiv al acestui popor.
Greu vom scăpa de complexul de inferioritate dobândit în relația cu Occidentul. Un handicap mental care încă se manifestă cât se poate de apăsător. Într-o eră globalistă, dominată de o concurență canibală, România riscă să devină doar un teritoriu, iar românii, o simplă masă de consumatori. Oare câți dintre noi caută cu înfrigurare un produs fabricat în România, la raionul de lactate, la cărnuri sau la legume/fructe? „Vreau o țară ca afară”. Cu sau fără hashtag (#) în față, acesta pare a fi motto-ul multora dintre noi. Însă acele țările „de afară”, pe care le invocăm, într-un soi de mantră păgână, au devenit un model pentru noi, pentru români, făcând la nivelul fiecărui cetățean ceea ce noi, românii, încă ezităm să facem. Au concretizat patriotismul, aplicându-l la raft! Sigur că, de cele mai multe ori, confruntați cu absența produselor indigene – cum este cazul produselor electro – cumpărăm produse de import, fiecare după pretențiile și puterea buzunarului. Însă de aici și până la atitudinea resemnată, auto-suficientă, este cale lungă, și devine cert că nu ne-o putem permite.
De „gaura neagră” botezată Black Friday, atentatul la buzunarul nostru, sub masca reducerilor, se dă tocmai folosindu-se produsele de import, îndeosebi din categoria amintită mai sus. Până să ne dezmeticim ce se întâmplă cu adevărat, constatăm că în perioada-miraj Black Friday ne-am spart salariul sau, mai grav, ne-am împrumutat pentru niște produse de care, poate, nici nu aveam realmente nevoie!
Cuprinși de febra Black Friday, nu realizăm că devenim prizonierii propriei noastre ignoranțe, uitând că, de fapt, un smartphone sau un televizor smart nu ne face mai fericiți. Și, cu siguranță, nici mai deștepți. Ba dimpotrivă, dacă e să luăm în serios datele statistice care arată că, în România, rata divorțurilor crește amețitor, iar familiile monoparentale tind să devină un fapt comun.
În loc să se auto-importe, finalmente, chiar pe ei, din stagiul de multe ori umilitor „din afară”, mulți părinți aleg auto-exilul peren, generând, alături de misivele de euro, traume familiale ce ne schilodesc copiii. Iar când banul deschide și închide orice discuție într-o casă, tocmai ne-am semnat sentința. Una mai sinistră decât orice costum de Halloween.
calin.corpas@informmedia.ro
Citiți principiile noastre de moderare aici!