Directorul Zonei Metropolitane Oradea, Adrian Foghiş, a fost cel care a prezentat proiectul, intitulat pretenţios „Master Plan pentru Dezvoltarea unui Sistem Multimodal Integral de Transport la nivelul Grupării Europene de Cooperare Teritorială Oradea-Debrecen”.
Master Plan scump
Proiectul beneficiază de finanţare europeană, prin Programul PHARE CBC (Cross Border Cooperation – n.r.). Bugetul deblocat pentru acest proiect: 225.000 euro! De reţinut, aceşti bani vor fi folosiţi doar pentru realizarea Master Plan-ului. Oradea va contribui cu 25.000 euro, restul până la 225.000 venind de la Bruxelles.
Municipiul Oradea este aplicantul pentru acest proiect, Drebeţinul având statutul de partener. De asemenea, universităţile din Oradea şi Debrecen, precum şi Zona Metropolitană Oradea, au statutul de membri-asociaţi ai proiectului. Decembrie 2009 este termenul-limită fixat pentru finalizarea proiectului.
Ca idee generală, proiectul urmăreşte dezvoltarea infrastructurii de transport în regiunea de graniţă a României şi Ungariei. Realizarea Master Plan-ului este, practic, condiţia primordială pentru derularea unui obiectiv de asemenea amploare. Ulterior se va promova asocierea dintre Primaria Oradea şi a Primaria Debrecen în vederea creării unei entităţi juridice transfrontaliere: Gruparea Europeană de Cooperare Teritorială (GECT) Oradea-Debretin, a arătat Adrian Foghiş. „Această asociere, creată după modelul european – GECT Oradea-Debrecen – va deveni o entitate capabilă să direcţioneze dezvoltarea infrastructurii de transport transfrontalier. Ea va deveni promotor al unei mai bune colaborări în regiunea de frontieră”, a declarat directorul ZMO.
La fel ca-n fotbal
Prezent la lansarea proiectului, universitarul Ioan Horga a ţinut să dea asigurări privind disponibilitatea Universităţii din Oradea în ceea ce priveşte colaborarea cu Primaria pentru realizarea obiectivelor propuse. Horga a insistat asupra faptului că Oradea se găseşte încă în Liga a II-a a oraşelor dn România, impunându-se eforturi susţinute pentru depăşirea acestui statut: „Trebuie spus că Oradea e încă în liga a II-a în ceea ce priveşte gradul de dezvoltare, în timp ce oraşe precum Clujul sau Timişoara sunt de mult timp în prima ligă”, s-a exprimat plastic Horga.
Coincidenţă sau nu, comparaţia universitarului bihorean se potriveşte de minune şi în cazul fenomenului fotbalistic…
Calin Corpas
Citiți principiile noastre de moderare aici!