Violul virtual este la fel de traumatizant ca si cel real, cel putin la nivel emotional. Aceasta este concluzia specialistilor care au devenit brusc interesati de aceasta problema dupa ce, luna trecuta, doua cotidiene belgiene au scris despre investigatia politiei din Bruxelles asupra unui caz de viol in jocul virtual Second Life.
Curtea din Bruxelles colaboreaza la acest caz cu departamentul de Computer Crime al politiei de stat belgiene dupa ce avatarul unui utilizator belgian a fost violat cu brutalitate.
Dezbaterile asupra cadrului juridic in care se plaseaza o astfel de infractiune (daca este o infractiune) sint inca deschise. Este clar ca formele de activitate online fortata, fie ca vorbim despre text, video, replici ostile sau prea prietenoase, sint numeroase.
Specialistii spun ca o astfel de experienta este, intr-adevar, traumatizanta si lasa urme. Iti pierzi increderea in tine, in siguranta pe care ti-o poate oferi propria camera, spatiul despre care credeai ca este perfect sigur, increderea in retea, in platforma, in comunitatea virtuala si chiar in sex.
In cazul platformei Second Life, agresiunea este suferita de un avatar. Un personaj virtual, violat de un alt personaj virtual. Suna ca o gluma. Dar, in conditiile in care avem o comunitate de avataruri adulte care fac sex, lipsa consimtamintului ne indreptateste sa vorbim despre viol in adevaratul sens al cuvintului.
Iar nivelul de empatie si gradul de identificare a utilizatorului cu propriul avatar pot fi atit de ridicate, incit, la nivel emotional, trauma este devastatoare.
Adevarata problema se refera la legitimitatea pe care o au victimele sa dea in judecata agresorii. In afara de problema anonimitatii, care constituie o discutie separata, fundamentele juridice pe baza carora se poate intemeia o astfel de acuzatie sint extrem de ambigue.
Legislatia europeana in vigoare stipuleaza ca hartuirea sexuala online fata de un minor, chiar daca e vorba doar de replici sau de a-ti expune nuditatea, este o crima. Prin asta se recunoaste, la nivel implicit, ca relatiile online pot fi reglementate juridic.
Politie virtuala
Unul dintre contraargumentele reglementarii relatiilor online se refera la posibilitatea de a te sustrage (prin delogare, schimbarea avatarului), dar in acest caz trebuie luate in considerare costurile acestui tip de sacrificiu. Sint oameni ale caror joburi depind de statusul avatarului lor, care au acumulat proprietati convertibile in dolari reali sau si-au creat relatii in cadrul comunitatii. A implica politia in cazuri Second Life este insa o exagerare.
Citiți principiile noastre de moderare aici!