Câţi dintre voi, parcă orbiţi de dorinţa de a avea cel maitare telefon, nu v-aţi cumpărat unul doar pentru că “ e Nokia”, iar mai apoi aţi realizat că până şi liderul mai dă cu bâta în baltă? Probabil că nu foarte mulţi, deoarece aici a intervenit strategia excelentă a finlandezilor.
De când cu avalanşa tehnologică (din 2000), an de an, pe lângă multitudinea de dispozitive care nu spun şi nu ies cu nimic în evidenţă, au ştiut să promovezepe piaţă câteva modele foarte bune pe fiecare segment (entry level, mainstream, high-end) şi clasă (basic, multimedia, business, fashion), modele ce au rămas în istorie şi sunt cunoscute de aproape toată lumea.
Poate tocmai de aceea nu sunt prea mulţi care să se plângă de telefoanele Nokia, fiindcă oamenii în general au optat pentru unul dintre aceste telefoane atent fabricate, scoase la înaintare. Cei care au ales modele mai puţin promovate, culmea, au întâlnit şi probleme. Noi ne vom opri însă asupra telefoanelor Nokia care au făcut istorie, prin prisma popularităţii şi nu neapărat a facilităţilor oferite. O vom lua cronologic, de la început către zilele noastre
Anul 1998 – Nokia 5110
Nokia 5110, telefon cunoscut până şi de persoanele în vârstă. După ce tinerii au fost încântaţi de fiabilitatea şi facilităţile oferite de 5110 la acea vreme (meniu intuitiv, ecran cu cinci linii de afişare, caractere lizibile, autonomie excelentă, jocul Snake ş.a.m.d), au pasat mai apoi telefonul părinţilor. Aceştia au rămas la rândul lor plăcut impresionaţi şi totodată surprinşi că încă nu şi-au pierdut apetitul pentru noutăţi tehnologice, luând astfel naştere un sentiment general pozitiv faţă de producătorul finlandez.
Nostalgicii încă apreciază şi chiar folosesc un astfel de telefon pentru simplul fapt că dorinţele lor se rezumă strict la a comunica. Nu sunt interesaţi de implementări grafice de ultimă oră şi nici de alte atribute împrumutate de la alte gadgeturi (camere foto, playere MP3 etc.). Păcat că nimeni şi nimic nu trăieşte o veşnicie, iar exemplarele Nokia 5110 funcţionalesunt în ziua de azi deja piese rare. Dar să nu uităm că a trecut mai bine de un deceniu de la apariţia lor.
Anul 2000 – Nokia 3310
La doi ani de la apariţia redutabilului Nokia 5110, finlandezii au scos o nouă piesă de rezistenţă care a ajuns în scurt timp cel puţin la fel de populară: Nokia 3310. Acest telefon nu a marcat industria mobilă, dar a captat atenţia oamenilor. 3310 a urmat în mare măsură liniile predecesorului său şi, în plus, a beneficiat de două atuuripe care asiaticii le mirosiseră cu ceva timp înainte: aspectul şi dimensiunile. Mic şi frumuşel, Nokia 3310 prins excelent în rândul bărbaţilor, dar a fost în egală măsură apreciat şi de către reprezentantele sexului frumos.
La succesul de care s-au bucurat finlandezii au contribuit şi operatorii de telefoniece au început să lanseze în acea perioadă oferte de abonamente atractive, prin care subvenţionau preţul produsului în schimbul fidelizării clienţilor. Eu unul, pe atunci student şi fără bani (nu că acum aş avea prea mulţi), am fost încântat să cumpăr telefonul la un preţ extrem de mic, convingându-i pe ai mei să plătească abonamentul. Sunt convins că nu am fost singurul care a făcut această mică şmecherie.
Anul 2001 – Nokia 6310
Nokia 6310La cererea cititorilor, am hotărât să menţionăm în lista celor mai faimoase telefoane Nokia din istorie şi modelul 6310. Aşa cum spun mulţi, a fost unul dintre cele mai reuşite dispozitive realizate vreodată.
Chiar dacă în perioada respectivă întâlneam primele telefoane cu ecrane color, acestea nu erau pe atunci ceva de fără de care să nu poţi trăi, accentul fiind pus pe design, autonomie, utilizare şi fiabilitate, nu pe numărul de culori afişate. Nokia 6310 a reprezentat un instrument de comunicare excelent tocmai datorită acestor calităţi şi a fost în principiu adoptat de persoanele din mediul afacerilor, dar şi de entuziaşti.
La un an de la apariţia sa, în 2002, finlandezii au lansat Nokia 6310icare spre deosebire de 6310 funcţiona în trei benzi de frecvenţă (GSM 900, 1800 şi 1900), oferea suport JAVA şi prezenta un ecran cu LED-uri albastre.
Anul 2003 – Nokia 6230
Nokia 6230Nokia 6230 a fost un produs excepţional,visul oricărui pasionat de telefoane mobile. Nu greşesc când spun că, după telefoanele business, 6230 era unul dintre cele mai dotate dispozitive mobile. Să ne reamintim: ecran cu 65.000 de culori, slot pentru carduri, tehnologie EDGE (deşi pe atunci puţini ştiau ce înseamnă, unde mai pui că serviciile de Internet Mobil erau extrem de primitive), Bluetooth, cameră foto VGA, înregistrare video, player MP3, radio şi suport pentru teme grafice. O adevărată avalanşă de facilităţi ce ne suceau minţile la modul cel mai crunt cu putinţă. Spun crunt din cauză că preţul era unul piperat. Exista însă alternativa binecunoscută la costul ridicat din magazinele de specialitate: achiziţionarea la negru.
Din păcate, în România, Nokia 6230 a ajuns după un timp telefonul “maneliştilor”, indivizi care din lipsă de educaţie au înţeles că pentru a deveni cineva în societate trebuie să epateze cu bunuri materiale, indiferent că lumea e sau nu interesată de cine sunt ei, ce fac şi ce hobby-uri au. Nu voi intra mai mult în amănunte.
Anul 2003 – Nokia 1100
În vreme ce Nokia 6230 era gadgetul preferat de către indivizii cu bani sau de cei care derulau diverse “combinaţii”, un alt terminal era pe deplin adorat de către tinerii din familii cu venituri medii şi mici, dar şi de către persoanele pentru care telefonul mobil ideal reprezenta reîncarnarea emblematicului Nokia 5110. La fel ca şi acesta, la fel ca Nokia 3310, Nokia 1100 nu era altceva decât un simplu telefon, cu deosebirea că avea şi rolul de lanternă.
Preţul extrem de accesibil, simplitatea, fiabilitatea şi autonomia de aproape o săptămână (în unele cazuri chiar şi mai mult), au făcut ca Nokia 1100 să ajungă cel mai bine vândut telefon din istorieşi, mai mult, cel mai bine vândut produs electronic din istorie -peste 200 de milioane de astfel de exemplare au fost achiziţionate la nivel global.
Pentru ca tacâmul să fie complet, telefonul Nokia vândut cu numărul 1 miliard a fost desigur modelul 1100. Mai mult, ultima veste care a răscolit Internetul a fost legată tot de modestul 1100. Acum două săptămâni se zvonea cum că se oferă până la 25.000 de Euro pentru fiecare exemplar Nokia 1100 fabricat la Bochum, în Germania. Acestea ar avea o problemă de soft care ar permite reprogramarea acestuia pentru a putea fi folosit un alt număr de telefon.
Anul 2005 – Nokia N70 şi Nokia N90
Până în 2005, să ne aducem un pic aminte de seria Communicator, reprezentată de dispozitive mari, cu facilităţi complexe şi cu preţuri imposibile pentru majoritatea dintre noi. Din 2005 însă, telefoanele business au căpătat o faţă “uman㔺i, poate cel mai important, au început să devină din ce în ce mai accesibile ca preţ.
Exemplele cele mai bune de la Nokia în acest sens sunt primele telefoane N-Series, Nokia N70 şi Nokia N90. O parte din facilităţile business au fost eliminate (tastatura QWERTY, ecranele de mari dimensiuni), iar aceasta a permis realizarea unor produse mai compacte şi mai estetice. Dacă N70 nu a impresionat ca aspect, Nokia N90 cu siguranţă a făcut-o, în ciuda măsurilor XXL. Acestea au fost însă uitate datorită construcţiei tip “swivel” – un clamshell cu ecran rabatabil.
N70 |
Noile platforme Symbian au adus în faţa utilizatorilor o interfaţă relativ prietenoasă, nu la fel de intuitivă precum cele de pe telefoanele fără sistem de operare complex, însă oricum acceptabilă şi care îţi înfăţişa un adevărat univers multimedia, necesar a fi răscolit până în cele mai ascunse unghere.
Succesul nu a întârziat să apară, iar de aici şi până la ceea ce întâlnim în ziua de azi nu a mai fost decât un pas. Acum avem o categorie specială de telefoane business-multimediacare s-au perfecţionat având la bază ideea strălucită aplicată pe Nokia N70 şi N90 – telefoane excelente şi la muncă, şi la distracţie.
Anul 2005 – Nokia 8800
Nokia 8800Tot în 2005, Nokia a lansat modelul 8800 care a deschis drumul renumitei serii exclusiviste 88xx, denumire de la care face excepţie 8600 Luna.
Nokia 8800 nu a apărut în urma vreunei revelaţii de moment a unei minţi sclipitoare. În trecut, mai exact în 1999 şi 2000, finlandezii au lansat modelele Nokia 8850şi 8890, două terminale cu o construcţie excepţională, pentru ca în 2002, urmând aceeaşi linie de design, să scoată un telefon cu carcasă din titaniu – Nokia 8910. Aceştia sunt practic strămoşii celebrei serii 88xx, foarte cunoscute în ziua de azi.
Gama exclusivistă cuprinde acum şapte modele (8800, 8800 Sirocco, 8600 Luna, 8800 Arte, 8800 Sapphire Arte, Carbon Arte şi Gold Arte), cu preţuri cuprinse între 1600 RON şi 5500 RON.Ele se remarcă prin construcţia fără cusur, din materiale foarte rezistente şi în unele cazuri împodobite sau cu finisaj din elemente preţioase.
Anul 2007 – Nokia N95
Nokia N95a reprezentat răspunsul finlandezilor la cerinţelele unui public dornic să beneficieze de cât mai multe facilităţiprin achiziţionarea unui singur produs şi nu oricum, ci la un nivel foarte înalt.
N95, primul Nokia cu cameră de 5 MP, s-a descurcat admirabil în testele foto, singurul său dezavantaj în faţa concurenţei (Sony Ericsson K850) fiind lipsa bliţului Xenon. Chiar şi aşa, rezultatul final a fost în favoarea telefonului finlandez, la o diferenţă ce-i drept foarte mică. N95 nu s-a limitat însă doar la camera foto, ci ne-a adus pe tavă meniul principal (sistemul Symbian S60) garnisit cu cele mai dorite mirodenii: ecran generos de 2.6 inch, GPS, HSDPA, Wi-Fi, Stereo Bluetooth, slot microSD, accelerator grafic 3D, accelerometru, compatibilitate cu jocurile N-Gage, difuzoare stereo, jack de 3,5 mm ş.a.m.d.
Preţul ridicat nu l-a împiedicat să ajungă un telefon popular, chiar dacă nu la fel de celebru precum modestul Nokia 1100. Nokia N95 s-a vândut în peste 10 milioane de exemplare, într-un singur an de la apariţia pe piaţă.
Pe lângă toate calităţile, N95 a prezentat un mare dezavantaj: autonomia extrem de slabă, de o zi, două şi asta fără să fie forjat la maximum. Producătorii nu a stat cu mâinile în sân şi, bazându-se pe atuurile confirmate ale dispozitivului, au lansat la câteva luni după modelul Nokia N95 8GB, cu o baterie de capacitate mai mare, cu un ecran de asemenea mai mare (2.8 inch) şi cu memorie internă de 8 GB, fără posibilitatea de a o extinde cu un card.
Anul 2007 – Nokia 5310 XpressMusic
Telefonul dedicat melomanilor a prins peste aşteptări, fiind vândut în peste 13 milioane de exemplare. La noi în ţară a fost prezent în ofertele operatorilor la preţuri foarte atractive. Nokia 5310, spre deosebire de amiralul N95, a fost gândit pentru muzică. Măsurătorile efectuate de profesionişti au dat rezultate favorabile, însă nu excepţionale. Lăsând la o parte calitatea sunetului, telefonul a atras privirile în primul rând datorită promovării (XpressMusic) şi a aspectului ultra-slim (carcasă cu o grosime de doar 9,9 mm). Acest dispozitiv este exemplul perfect de cum să te impui pe o anumită nişă.
Dacă la început telefoanele Sony Ericsson din gama Walkman nu aveau concurenţă pe segmentul “multimedia-audio”, acum lucrurile nu mai sunt deloc aşa. Mai ales că Nokia şi-a dotat toate telefoanele XpressMusic cu jack de 3,5 mm, pe când SE ne chinuie cu interfaţa proprie demult expirată. Ca o paranteză şi o precizare, abia anul acesta au anuţat primul lor telefon cu jack de 3,5 mm – Sony Ericsson W995.
Anul 2008 – Nokia 5800 XpressMusic
Este fără îndoială telefonul Nokia despre care s-a scris cel mai mult în ultima perioadă. Nokia 5800, deşi mulţi au scris/spus aşa, nu este primul touchscreen finlandez. În trecut, Nokia a mai scos pe piaţă astfel de terminale (Nokia 7710 în 2004 şi Nokia 6708în 2005), dar interfaţa touch slab implementată pe ambele a dus la un eşec lamentabil. Finlandezii au revenit însă la finele anului trecut în forţă, cu 5800 XpressMusic, terminal ce s-a vândut în cele câteva luni de la lansare în peste 2,5 milioane de exemplare.
Deşi succesul pare a fi unul garantat, să nu uităm că 2009 este un an de crizăşi deja rezultatele financiare pe primul trimestru indică scăderi ale vânzărilor şi profiturilor. În acest context, Nokia 5800 precum şi alte dispozitive promovate foarte mult nu vor egala performanţele predecesorilor.
De asemenea, să nu uităm că piaţa este saturatăşi, conform statisticilor din 2008, în România avem mai mult de un telefon mobil pe cap de locuitor, în timp ce la nivel global situaţia aproximativă este de un telefon “şi un pic” la doi oameni (4,1 miliarde de telefoane la 6,76 miliarde de locuitori).
Sursa:Go4it.ro
Citiți principiile noastre de moderare aici!