În total, 5.303 de elevi din Bihor au fost înscrişi la probele scrise ale examenului. 596 de absolvenţi de clasa a VIII-a nu au participat la Evaluarea Naţională. Lor li se adaugă şi cei 184 de elevi care nu au fost trecuţi pe listele de participanţi la examenul naţional de final de clasă a VIII-a.
Acest fapt clasează Bihorul pe locul III, în topul județelor cu cei mai mulți absenți la Evaluarea Națională.
Numărul mare de absenţi la cele două probe ale Evaluării Naţionale nu este un abandon şcolar, ci este explicat de conducerea Inspectoratului Şcolar Judeţean Bihor printr-o tendinţă care a rafinat, treptat, gândurile celor care interacționează cu învăţământul profesional şi dual.
„Acești 596 de elevi care au absentat, împreună cu cei care nici nu s-au înscris, care sunt 184, se regăsesc, de regulă, între elevii care se înscriu la învățământul profesional tradițional, respectiv cel profesional dual. În anul 2019-2020, s-au creat 57 de clase, unde au intrat 1.000 de asemenea elevi. De ce 1.000, când aici avem 784, poate vă întrebaţi? Diferența până la 1.000 vine de la faptul că nu toți elevii vor obține nota 5, de promovare a examenului”, a declarat Virgil Blage, șeful Inspectoratului Școlar Județean (IŞJ) Bihor.
Mai mult, preocuparea Inspectoratului Școlar Județean Bihor, a dascălilor și a conducerilor unităților de învățământ, a fost ca absolvenții de clasa a VIII-a să fie înscriși în număr cât mai mare la Evaluarea Națională. Metologia permite ca elevii să fie înscriși la examen de către diriginţi.
Toţi înscrişi
E dreptul elevilor de a parcurge acest examen, iar școlile au consultat părinții dacă doresc sau nu să-și înscrie copiii la Evaluare, au transmis reprezentanţii IŞJ Bihor. În plus, s-a dorit evitarea situației în care elevul se prezintă la examen, dar nu se regăsește pe lista respectivă.
„Mai este un aspect. Exista posibilitatea ca să nu fie înscriși toți acești elevi la examen. Noi am insistat să îi înscriem pe toți, pentru că metologia de fapt prevede să fie înscriși la examen de către școală – diriginte, secretariat sau direcțiunea școlii respective. Este adevărat că foarte multe dintre școli au consultat părinții într-o formă sau alta (verbal, telefonic, prin tabele, cereri scrise), dacă doresc sau nu să se înscrie la examen. Noi am dorit să evităm situația neplăcută în care un elev de acest gen se prezintă la examen și nu se regăsește pe lista celor înscriși. Și atunci, am preferat să îi avem înscriși pe toți, dar acest lucru a dus la creșterea numărului absenților. Dacă nu îi înscriam, numărul absenților era mult mai mic. Dar nu am vrut să ajungem în situația în care a fost, anul trecut, Brăila. Anul trecut, la Brăila, au existat vreo 400 și ceva de elevi neînscriși”, a explicat Virgil Blage, inspectorul școlar general.
Atraşi de dual şi profesional
Învățământul profesional și dual a fost intens promovat la nivelul județului Bihor, iar elevii bihoreni sunt atraşi de avantajele acestora. În cei trei ani de școală, elevii sunt plătiți și au un loc de muncă asigurat. Iar acest fapt are la bază implicarea foarte serioasă a autorităților municipale, precum şi a companiilor şi a organizaţiilor patronale.
Concret, agenţii economici au prevăzut în bugetele lor bani pentru bursa profesională a elevilor şi pentru alte cheltuieli. Aceștia investesc în elevi, prin asigurarea pregătirii practice pe durata celor 3 ani de şcoală, unitatea de învăţământ asigurând partea de cultură generală. Agenţii economici se ocupă zi de zi de formarea elevilor, iar la absolvire, locul de muncă este asigurat.
„Faptul că autoritățile locale, agenții economici, organizațiile patronale s-au implicat foarte mult în promovarea acestuia, i-a atras pe foarte mulți elevi spre acest învățământ. Iar noi știm că accesul în învățământul profesional și tehnic nu necesită neapărat să susții examenul de Evaluare Națională. Și atunci, a existat această opțiune de a nu se înscrie deloc, sau unii dintre ei au absentat până la urmă. Acești copii nu rămân neșcolarizați. Cu siguranță, toți se vor regăsi în învățământul professional și dual”, a asigurat șeful IȘJ Bihor, Virgil Blage.
Evaluarea Națională s-a încheiat ieri, 18 iunie, după proba scrisă la Limba și literatura maternă. La nivel naţional, 10.294 de elevi au susținut această probă. În județul Bihor, la examenul de Limba și literatura maternă au fost prezenți 910 candidați, iar 204 nu s-au prezentat la examen. Dintre cei cei prezenți, 874 au susținut proba la limba maternă maghiară, 15 la limba slovacă, respectiv 21 la limba germană.
„Nu s-au înregistrat candidați cu temperatura peste maximul admis. Nu a fost eliminat niciun candidat. trei candidați se află în izolare la domiciliu, iar un candidat este spitalizat. Aceștia vor susține examenul în etapa specială, din data de 29 iunie”, a transmis Florin Negruţiu, purtătorul de cuvânt al IŞJ Bihor.
Subiectul și baremul de corectare pentru proba de Limba și literatura maternă au fost publicate de către Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație, pe site-ul subiecte.edu.ro.
Primele rezultate ale Evaluării vor fi afișate luni, 22 iunie, până la ora 14:00. Contestațiile pot fi depuse atât în format fizic, cât și electronic, în aceeași zi, în intervalul orar 16:00-19:00, precum și în 23 iunie (în intervalul orar 08:00-12:00).
Rezultatele finale vor fi anunțate sâmbătă, 27 iunie, în centrele de examen și pe site-ul evaluare.edu.ro.
Doar că, pentru prima dată de la intrarea în vigoare a RGPD, numele și prenumele candidaților la examenele naționale vor fi publicate în format anonimizat.
Citiți principiile noastre de moderare aici!