Contractul de finanțare pentru Centura Aleșd a fost semnat joi la sediul Ministerului Transporturilor, a anunțat Ilie Bolojan, președintele CJ Bihor. Proiectul, realizat în parteneriat cu Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), este unul dintre cele mai contestate proiecte de infrastructură ale administrației Bolojan. Pe rolul instanțelor se află, în prezent, mai multe procese deschise de locuitorii din Aleșd afectați de traseu. Astfel, în momentul de față, pe rol sunt 7 dosare principale (în care s-a solicitat anularea actelor pe care se intemeiază proiectul). Dintre acestea doar unul a fost soluționat în primă instanță si acum e faza de recurs, ne-a informat avocatul Sergiu Hercuț. Acestor dosare li se mai adaugă încă două, care au ca obiect Constestație la executare și au fost generate de faptul că reclamantii au pus în executare hotărârile definitive prin care s-au suspendat efectele generate de o Hotărâre de Consiliul Local (Aleșd) și de 2 hotărâri de consiliu județean.
[eadvert]
Valoarea totală a contractului pentru centură este de 120 de milioane de lei, din care valoarea totală eligibilă este 102 milioane, iar TVA-ul aferent, de 18 milioane, este neeligibil.
„Până acum lucrările executate au fost finanțate din bugetul Ministerului Transporturilor. Sumele achitate constructorilor până acum urmează să fie recuperate din fonduri europene, iar restul de executat va fi decontat în cadrul Programul Infrastructură Mare.
Azi și mâine (n.red. joi și vineri) se toarnă stratul de uzură pe tronsonul dintre Tinăud și Peștiș. Săptămâna viitoare toate lucrările pe acest tronson (inclusiv cele două girații de la capetele acestuia) vor fi gata”, a scris Bolojan pe contul de Facebook.
El a precizat că săptămâna viitoare este programată semnarea contractului de finanțare din fonduri europene și pentru realizarea documentației tehnice a drumului expres Arad – Oradea.
„Până în toamnă se vor semna și celelalte două contracte de finanțare pe care le mai realizăm în parteneriat cu CNAIR: centura municipiului Beiuș și varianta ocolitoare Sânmartin”, a asigurat liderul CJ.
Procese pe rol
Așa cum Jurnal bihorean a relatat, în iunie Înalta Curte de Casație și Justiție a decis că atât Hotărârea de Guvern prin care erau reaprobați indicatorii tehnico-economici ai centurii Aleșd, cât și cea prin care erau declanșate exproprierile în zona în se construiește șoseaua pot fi puse în aplicare. Cu toate astea, cei 23 de locuitori afectați de traseul noii șosele continuă lupta în instanță, împotriva proiectului de infrastructură. Pe rolul instanțelor orădene încă se judecă anularea tuturor hotărârilor care stau la baza realizării centurii Aleșd: cele ale Consiliului Local Aleșd, ale Consiliului Județean Bihor și date de Guvern. Mai mult, locuitorii din Aleșd au contestat și Avizul de Mediu emis pentru lucrările de la șoseaua ocolitoare.
„Din păcate, ceea ce nu ne spune CJ Bihor e faptul că în dosarul de anulare a Deciziei de Mediu s-a depus raportul de expertiză, din cuprinsul căruia rezultă nelegalitatea proiectului și a lucrărilor. S-a poluat masiv zona de protecție severă (Uzina de Apă Aleșd) și s-a realizat varianta de ocolire prin zona de protecție severă, ceea ce este interzis prin lege. De asemenea, din raportul de expertiză rezulta că în momentul emiterii actului de mediu, s-a susținut că drumul nu trece prin zone rezidențiale, care, evident e un aspect fals”, ne-a explicat, în iunie, avocatul locuitorilor din Aleșd, Sergiu Hercuț.
Contestatarii își pun speranța în faptul că din toate cele cinci expertize făcute rezultă nelegalitatea proiectului. În cadrul unei expertize prin care s-a cerut stabilirea nivelului de poluare, de exemplu, expertul a constatat, în baza unor măsurători, că din încă din faza de construire s-a poluat Uzina de apă din Aleșd. Expertul care a mers pe teren a descoperit în incinta uzinei utilaje de construcții, garate în zona de protecție sanitară severă, unde, potrivit legii, este interzis așa ceva.
Potrivit avocatului Hercuț, procesele pentru anularea hotărârilor care stau la baza acestui proiect au un parcus mai lent, din cauza numărului mare de expertize cerute în astfel de acțiuni. Doar în procesul prin care s-a cerut anularea Hotărârilor de Guvern se fac trei expertize.
Expropriați și fără bani
Locuitorii din Aleșd care au fost expropriați în cadrul proiectului de construcție a centurii nu și-au primit banii nici până în prezent. De altfel, cel puțin o persoană s-a adresat instanței din acest motiv, întrucât lucrările au început, însă banii pentru terenul luat de autorități pentru construcția noii șosele nu au ajuns încă în contul foștilor proprietari.
Chestionată, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), cea care ar trebuie să facă plățile, ne-a informat că motivul pentru care locuitorii din Aleșd nu și-au primit banii este că traseul centurii se modifică. „Se modifică traseul și până nu avem traseul final nu știm zonele afectatre”, ne-a declarat Alin Șerbănescu, purtătorul de cuvânt al CNAIR.
Lucrările la centura Aleșd sunt realizate de asocierea de firme Drum Asfalt și Trameco (Grupul Selina). Lungimea șoselei de centură va fi de 5,8 kilometri.
Valoarea lucrărilor este de 74,8 milioane de lei, fără TVA. Finanțarea ar urma să fie asigurată din fonduri externe nerambursabile, alocate prin Programul Operațional Infrastructură Mare (POIM) 2014-2020, iar proiectul este realizat în baza unui protocol de colaborare dintre CJ Bihor și Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR). Termenul de execuție este de 15 luni, 3 luni pentru proiectare și 12 luni pentru execuție, iar lucrările au demarat pe 2 iunie 2022, când a fost emis ordinul de începere a lucrărilor.
Citiți principiile noastre de moderare aici!