În mare măsură sunt de acord cu această afirmație.
Și atunci cum se explică această sarabandă de declarații legată de cheltuielile exagerate ale primăriilor? Desigur, trebuie ajustată partea de cheltuieli, inclusiv la nivelul autorităților publice. Dar de ce Ministerul de Finanțe limitează sau chiar interzice, cheltuieli ce țin de efectuarea investițiilor publice, inclusiv la nivel local?
Aș afirma, înainte de toate, că ori de câte ori a fost mandatat Ministerul de Finanțe să facă „reforme” în domeniul fiscal-bugetar, țara nu a ieșit bine. Ajunge doar să ne amintim de anii 2009-2010. Faptul că, pentru prima dată în epoca postdecembristă, vara aceasta executivul nu a efectuat rectificarea bugetară a determinat oprirea unei părți însemnate a investițiilor publice finanțate din bugetul comunitar sau național. Practic, resurse financiare disponibile la nivelul lunii iulie, au rămas nefolosite până în octombrie, când s-au redistribuit din Fondul de Rezervă Bugetară al Guvernului. Nu s-au plătit facturi pentru lucrări executate, unele firme de construcții și-au suspendat prezența și s-au retras de pe șantiere, existând deja exemple în care muncitorii au plecat în Germania sau Italia să-și câștige existența. Avem, din păcate, exemple și în Oradea. Creșa de 110 locuri din cartierul Nufărul, preconizată a fi inaugurată în septembrie anul acesta, riscă să nu fie predată Primăriei Oradea nici până la sfârșitul anului 2023. Aceeași soartă o va avea, cel mai probabil, și bazinul de înot din cartierul Ioșia.
Deși, din fericire, situația nu este comparabilă, după spusele guvernanților, cu perioada 2009-2010, analizele ulterioare efectuate, inclusiv la nivelul european, au recomandat ferm creșterea investițiilor publice în asemenea momente dificile. Și din acest punct de vedere este de neînțeles de ce Ministerul de Finanțe face tocmai pe dos.
Finanțiștii trebuie să se ocupe cu ceea ce au în competențe: asigurarea veniturilor statului, pentru finanțarea cheltuielilor pe diverse domenii. Ajustările necesare pe domenii se fac de către economiști, pe partea de economie și IMM-uri, la fel și la celelalte sisteme mari, fie că este vorba de sănătate, educație, administrație sau protecție socială.
România și comunitățile locale din toată țara se dezvoltă prin finanțarea proiectelor de investiții, nu prin suspendarea și blocarea lor, așa cum face astăzi, din păcate, Ministerul de Finanțe. Afirmația este și mai valabilă în perioade în care avem indicatori economici care ne creează dificultăți. UDMR a fost și rămâne promotorul dezvoltării comunităților locale și a României, prin programele de investiții lansate și derulate în cei 2 ani și jumătate cât a fost la guvernare, și va susține această necesitate în continuare.
Cseke Attila, senator, președinte UDMR Bihor
[eadvert]
Citiți principiile noastre de moderare aici!