După 2010, odată cu accesabilitatea banilor europeni, problema majoră nu este cea financiară, ci calitatea documentațiilor CNAIR, multe realizate cu mult înainte de desemnarea unui executant. Au apărut multe probleme în practică: neconcordanța dintre documentații și realitatea din teren, reglementările urbanistice ale localităților afectate de coridurul de expropriere sunt adesea necorelate cu prevederile din SF etc;
[eadvert]
Managementul greoi și ineficient din CNAIR; pe de altă parte, CNAIR nu controlează integral acest proces, fiind implicate și alte entități (mediu, companii utilități, unități administrativ-teritoriale); soluția: constituirea, la nivelul premierului, a unui organism inter-ministerial care să fluidizeze fluxurile între entitățile publice sau private implicate în acest proces (s-a întâmplat în 2019);
Situație financiară precară a constructorilor români în perioada 2012-2016, a făcut ca CNAIR să aibă relații comerciale cu unele companii (românești sau străine) care au câștigat licitații (uneori după acțiuni în justiție) fără a avea resurse suficiente pentru finalizarea acestora, și care au invocat diverse motive pentru a extinde termenul contractual; situația s-a îmbunătățit mult după 2017, mai ales după facilitățile acordate de stat firmelor de construcții, performanțele constructorilor români fiind excelente în ultimii ani.
O altă autostradă care ar trebui să traverseze județul este A11, Arad-Oradea. În 2018 a avut loc chiar la Oradea o conferință internațională legată de Via Carpathia, al cărei traseu include A11. Cert este că există un SF din 2007 (!) pentru drumul expres Arad – Oradea, iar în 2019 CNAIR a demarat revizuirea acestuia. Varianta revizuită a întregului traseu nu a fost încă asumată de CNAIR, dar o porțiune din drumul expres care asigură conexiunea cu Centura Oradea a fost aprobată de guvern în iunie 2019, fiind finanțată din fonduri europene. Stadiul actual
A11 nu face parte din rețeaua traneuropeană de transport (TEN-T), cea prioritizată la finanțare europeană, dar Ungaria a obținut în 2019 bani europeni pentru o altă porțiune din Via Carpathia, așa că reușita să avem A11 în exercițiul 2021-2027 depinde doar de autoritățile române. O altă veste bună este că se vor putea finanța din bani europeni rețeaua județeană de transport și interconectivitatea la rețeaua TEN-T: Centura Metropolitană Oradea, legătură rapidă A3 – Marghita – Valea lui Mihai, legătură rapidă A3 – Tileagd – Aleșd, legătură rapidă A11 – Salonta – Tinca – Beiuș.
În 2030, aceste planuri ar trebui să devină realitate.
adrian_madar@yahoo.com
CH: 10202
Citiți principiile noastre de moderare aici!