Mai întâi, am să vă prezint complicatul mecanism birocratic care trebuie parcurs. Studiu de caz va fi A10, autostrada între Turda și Sebeș. CNAIR (Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere) este entitatea publică constituită pentru dezvoltarea și administrarea rețelei de drumurilor de interes național.
[eadvert]
Documentațiile tehnico economice. CNAIR pregătește tema de proiectare și licitează studiul de fezabilitate (SF). Propunerile din SF, inclusiv indicatorii tehnico economici rezultați din SF, se aprobă prin hotărâre de guvern. Pentru A10, primul SF a fost în 2007 (!) a costat 19 mil. lei, și a propus ca soluție tehnică drum expres. Valoarea lucrării a fost secretizată! SF este modificat în 2013, când este reaprobat ca și autostradă, divizată în 4 loturi, iar valoarea lucrării ajunge la 4.643 mil. lei. În 2019, SF este reaprobat, valoarea scăzând la 3.915 mil. lei, menținându-se aceeași lungime de 70 km a traseului. Faza SF este importantă, la acest nivel se stabilește traseul, se obțin certificate de urbanism de la Unitățile Administrativ Teritoriale afectate, se fac studii geotehnice, se obțin avize care precizează condițiile premergătoare obținerii autorizației de construcție (referitoare la alimentarea cu energie electrică, apă, securitate incendiu, îmbunătățiri funciare, CFR, Transgaz, Transelectrica, studiu de trafic, mediu etc). Termenul fazei SF depinde, în general, de complexitatea lucrării (9-24 luni).
Obținerea Acordului de Mediu. În cazul A10, acordul de mediu revizuit a fost obținut în 2015, la cca 2 ani după modificarea proiectului.
După SF, prin care se definește coridorul de expropriere (imobilele afectate de construcția autostrăzii), se organizează licitație pentru găsirea companiei care se va ocupa de întăbularea proprietății statului asupra respectivului coridor (întocmire documentații cadastrale, dezmembrări, identificare proprietari, întăbulare). Aceste servicii au costat cca. 6 mil. lei în 2014. Exproprierile propiu-zise au fost aprobate prin mai multe hotărâri de guvern (între 2014-2019), fiind alocate până acum cca 41 mil. lei. După aprobarea din guvern, CNAIR consemnează la bancă sumele aprobate expropriaților și urmează procedura legală pentru emitereea deciziei de expropriere.
Pentru a se câștiga timp, CNAIR lansează licitațiile pentru proiectare/execuție în paralel cu derularea procedurilor de expropriere. Este, totuși, necesar ca la momentul emiterii ordinului de începere a lucrărilor, terenul să fie predat constructorului fără probleme legate de proprietate.
Premergător licitației pentru proiectare/execuție CNAIR trebuie să rezolve problema finanțării. Aici e o discuție care induce pe mulți în eroare. Deși, teoretic, Romănia are acces la bani europeni din 2007, lipsa documentațiilor la nivelul cerut a făcut ca proiectele finanțate în acel ciclu să fie puține, multe fiind fazate (transferate) pentru exercițiul 2014-2020. A10 este finanțat din Fondul European de Dezvoltare Regională, contract semnat în 2017 în valoare de 1.943 mil. lei, din care 404 mil. lei contribuția bugetului național.
În episoadele următoare, vom afla împreună zbaterile din fazele de proiectare și execuție, ce putem face ca să grăbim lucrurile, precum și drumurile de mare viteză pe care vom putea circula în viitor în Bihor.
adrian_madar@yahoo.com.
(H10202)
Trimite articolul
XComentez eu, sa nu para lipisit de audienta.