În proiectele de infrastructură întâlnim 2 tipuri principale de contracte, bazate pe standardele FIDIC (Federația Internațională a Inginerilor Consultanți): FIDIC roșu (Build), atunci când CNAIR asigură proiectarea, respectiv FIDIC galben (Design & Build) atunci când executantul asigură și proiectarea și execuția. Pe cele 4 loturi ale A10 s-a utilizat FIDIC galben.
[eadvert]
Înainte de licitația pentru proiectare/execuție, documentația este verificată de ANAP (Agenția Națională pentru Achiziții Publice). După avizare, achiziția este publicată în SEAP și în Suplimenatul Jurnalului Oficial al UE. De regulă, se acordă 90 de zile pentru depunerea ofertelor, iar dacă cei interesați solicită clarificări, termenul este prelungit cu 15-30 de zile. Urmează etapa de verificare a eligibilității, iar ofertele eligibile sunt evaluate tehnic și financiar. Deciziile comisiei de licitație pot fi contestate de competitori, prelungind desemnarea câștigătorului. Cei afectați se pot adresa CNSC (Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor), sau instanțelor de judecată, după caz. Comisia de licitație desemnează un câștigător, iar după 10 zile, dacă nu sunt contestații, acesta este invitat pentru semnarea contractului, care poate interveni în 30-60 de zile.
După semnarea contractului (cazul FIDIC galben), executantul depune o declarație de proiectare, pregătește proiectul pentru autorizarea construcției, iar apoi proiectul tehnic cu detaliile de execuție și listele de cantități. Apar probleme diverse. Spre exemplu la A10, nu s-a reușit sincronizarea proceselor derulate simultan (contracte semnate în 2014, autorizația de mediu iese doar în 2015, exproprieri întârziate), dispute pe proiectarea nodurilor, pretenții ale comunelor afectate, astfel că CNAIR nu a putut furniza autorizația de construcție la timp. În plus, pentru a se finanța din fonduri europene în exercițiul 2007-2013 au fost impuse termene de proiectare și execuție nerealiste, modificate ulterior la fazarea proiectului pentru exercițiul 2014-2020.
În paralel cu etapa de proiectare, CNAIR selectează compania care va supraveghea derularea execuției. Contractele pe loturile 1, 2 și 4 au însumat 16 mil. lei (pe lotul 3 serviciul a fost asigurat de CNAIR).
Probleme apar și la faza de execuție. La A10, de exemplu: incapacitatea de mobilizare la constructori (probleme financiare), dispute tehnice, blocare în instanță, descoperire site arheologic, relocări de utilități, dispute contractuale. Se preferă prelungirea contractelor și nu rezilierea lor, pentru a evita reluarea procedurilor.
În episodul următor vom trage concluzii, propune soluții și vom anticipa drumurile de mare viteză pe care am putea circula în viitor în Bihor.
adrian_madar@yahoo.com.
CH: 10202
Citiți principiile noastre de moderare aici!