Cristian Puşcaş (PDL) critică acerb intenţiile anunţate de primarul Ilie Bolojan, de a demola primul rând de case de pe strada Avram Iancu, pentru a lărgi această arteră. Dacă propunerea municipalităţii, susţinută de masterplanul oraşului, e văzută de Puşcaş ca fiind distructivă, arhitectul portocaliu îşi defineşte critica proprie ca fiind una… constructivă!
Cristian Puşcaş consideră că prin lărgirea străzii Avram Iancu, s-ar încuraja aducerea traficului în Centru, în loc să se întâmple invers. „Credem că Primăria Oradea acţionează împotriva intereselor orădenilor”, susţine fostul candidat la deputăţie în Rogerius, care consideră că proiectul de reabilitare al Pieţei Unirii „s-a transformat încet, încet într-un act de vandalism urbanistic”.
Dacă la nivel european se încurajează mărirea spaţiilor pietonale din centrele istorice ale oraşului, Puşcaş crede că la Oradea se va întâmpla tocmai invers. Aceasta chiar dacă planurile municipalităţii prevăd pietonalizarea străzii Alecsandri, dar şi crearea unui spaţiu pietonal în Piaţa Regele Ferdinand, în jurul clădirii Teatrului Regina Maria.
Puşcaş a adus în discuţie faptul că printre casele ce se doreşte a fi demolate se află şi un monument de arhitectură clasat în categoria B – „Casa turcească” – „după ştiinţa şi cercetările pe care le-am întreprins, una din cele două urme rămase pe teritoriul oraşului din perioada turcească (1660 – 1692)”.
Are alte idei
Cristian Puşcaş consideră că planurile arhitecturale ale municipalităţii nu scot traficul din Centru, ci dimpotrivă şi a dat exemplul ideii lansate de viceprimarul Mircea Mălan, de transformare a Podului intelectualilor într-unul rutier. „Doresc să îl informez pe domnul Mălan că discutăm despre primul pod pe structură hobanată din România. Personal îl rog să îl lase în pace”, a reacţionat arhitectul, care are alte propuneri de parcări supraetajate în Centru. Neagreând construcţia parcărilor din spatele Tribunalului, respectiv de pe malul Crişului, pentru că ar aduce trafic în zona hiper-centrală, Puşcaş vede alte soluţii pentru parcări: „Soluţii există, iar acestea presupun eliminarea circulaţiei auto din perimetrul zonei centrale într-o proporţie cât mai mare, asigurarea parcajelor publice în zonele tampon dintre centrul istoric şi oraşul contemporan. Dăm şi exemple: platoul cuprins între Plaza Oradea şi str. Mihai Viteazul, subteran Parcului 1 Decembrie, fosta fabrică Oradinum din capătul străzii Vasile Alecsandri, curtea interioară a hotelului Astoria (care are şi avantajul de a fi chiar în centru)”. „Doresc să exprim foarte clar poziţia PDL şi a mea personală: oraşul este o selecţie, nu o colecţie. Însă această selecţie trebuie să se facă în beneficiul şi pentru binele orădenilor. Iar în acest caz, doresc să subliniez, în beneficiul lor şi nu al maşinilor lor”, a transmis arhiectul.
Pentru Puşcaş şi PDL, argumentul invocat de edilul-şef, cum că cei care lucrează la masterplanul oraşului, o firmă din Olanda şi una din Cluj, „nu înseamnă că noi orădenii trebuie să stăm cuminţi şi resemnaţi la orice soluţie pe care aceştia o propun”. Arhitectului Puşcaş i se pare ciudat că firma clujeană, care a lucrat şi la Planul Urbanistic General al Clujului, mărind considerabil spaţiile pietonale din municipiul Cluj-Napoca, vine acum cu soluţii precum lărgirea carosabilului pe strada Avram Iancu. „Nu pot decât să bănuiesc că fie aceştia şi-au abandonat toate crezurile profesionale, fie au fost constrânşi spre o astfel de soluţie. Timpul ne va dovedi”, a încheiat arhitectul cu carnet de membru PDL.
Citiți principiile noastre de moderare aici!