Trei tuneluri, două dintre ele pe două sensuri şi mai multe benzi iar unul pe o bandă ar prelua grosul traficului pe porţiunea cuprinsă între Podul Dacia şi Piaţa Cetate. Liniile de tramvai sunt propuse a fi păstrate la suprafaţă, pe actualele amplasamente. Soluţia de trafic a fost aleasă de edili dintre şapte variante propuse de experţii firmei franceze Egis şi ar urma să anihileze multele conflicte de trafic existente azi, în megagiraţie şi în zona Pieţei Cetăţii, la orele de vârf. Experţii au proiectat în soluţia lor situaţia pe care o estimează în 2025, cu pasajele centurii şi drumul expres terminate şi în exploatare. Viceprimarul Mircea Mălan a expus soluţia aleasă ieri, în cadrul unei conferinţe de presă. Acesta apreciază că, din moment ce patrimoniul cultural, arhitectural şi istoric al Oradiei e cantonat, în principiu, în Centrul Istoric, administraţia locală are menirea să-l pună în valoare inclusiv prin această investiţie. Introducerea în subteran a traficului rutier din zona pieţei Gojdu, între Parcul 1 Decembrie – catedrala episcopală va avea ca rezultat un vast acces pietonal spre Cetate.
Conflicte de azi
„În această zonă avem, în aşa-numita turbogiraţie, conflicte de circulaţie importante, mai ales la orele de vârf. În această zonă a giraţiei apar două conflicte de trafic foarte importante. Pe de o parte este axa care vine dinspre est. DN 1 – Calea Mareşal Averescu şi cu DN 76 spre direcţia Nord au un punct de confluenţă în zona podului Dacia. Acest punct de confluenţă generează conflicte în trafic pentru că fiecare dintre cele două rute are câte două benzi. Potrivit valorilor de trafic, astăzi sunt 732 de maşini pe oră dinspre calea Averescu înspre nord, respectiv 675 de pe DN 1. Un alt punct important de conflict este în zona în care se intersectează traficul rutier care vine de pe DN 1, fie pentru a merge în zona Nufărul, fie în zona centrală. Intrând în sens până la intersecţia cu linia de tramvai, distanţa este prea mică pentru a putea fi stocate autoturismele şi din această pricină apar complicaţii foarte mari pe această axă, care generează complicaţii şi în cealaltă parte a sensului. Trebuie să găsim variante astfel încât să eliminăm aceste conflicte de trafic”, zice vicele.
Soluţiile alese dintre cele propuse de francezi au ca obiective îmbunătăţirea condiţiilor de circulaţie în zona Pieţei Gojdu pe axa nord-sud şi est-vest, ameliorarea condiţiilor de circulaţie, trecerea în subteran a traficului rutier în Piaţa Cetăţii şi Piaţa Gojdu între Parcul 1 Decembrie şi Catedrala Episcopală, pentru asigurarea continuităţii amenajării parcului şi a unui spaţiu destinat pietonilor precum şi amenajarea unor spaţii de parcare în vecinătatea Parcului 1 Decembrie şi a catedralei ortodoxe.
Varianta preferată
Varianta aleasă prevede pentru Piaţa Gojdu realizarea unui pasaj subteran, care va asigura continuitatea peisagistică dinspre Parcul 1 Decembrie până la Cetate. Pasajul are înălţimea de 3,5 metri, fapt care va permite accesul autobuzelor, a majorităţii autocarelor şi a vehiculelor de intervenţie şi securitate, în subteran. Acesta este prevăzut cu două benzi pe sensul dinspre Podul Dacia spre Nufărul şi cu trei în sens invers.
Pasajul subteran piaţa Cetăţii este propus cu o înălţime de 2,5 metri. Asta înseamnă că autobuzele nu au acces, deci pentru ele este prevăzută o linie la suprafaţă, în sensul giratoriu suprateran.
Vicele Mălan a avansat şi un preţ estimativ al acestor lucrări, în jur de 20,5 milioane euro. „Este un preţ mai degrabă optimist”, susţine edilul, apreciind că se aşteaptă ca mutarea reţelelor de pe aceste zone puternic accesorizate să necesite mai mult de 7% din costul lucrării, valoare estimată de francezi.
Dezavantaje
Vicele a punctat şi dezavantajele soluţiei alese. „Nu se poate merge de pe Calea Averescu direct spre DN 76, spre Dimitrie Cantemir şi nu se va putea vira nici dinspre Magheru spre Calea Clujului. Această decizie a fost luată şi pentru că am verificat valorile de trafic. Spre exemplu, dintre cei care trec Podul Dacia, doar 162 de maşini merg spre Cluj, faţă de 652 care merg spre Deva. Cel care va dori să meargă spre Cluj are varianta drumului expres. Dacă intră în centru, va trebui să facă sensul giratoriu de la Cetate şi apoi în subteran şi afară spre Cluj”, zice vicele.
Cu ochii pe proiecte
Pentru realizarea acestui proiect, edilii îşi pun mari speranţe în liniile de finanţare ale proiectelor europene. Mizează şi pe o mai mare dărnicie a Guvernului cu Oradea dar nu este exclusă nici alocarea de fonduri din bugetul propriu al oraşului pentru acest proiect. Mălan spune că între timp se va lua în considerare realizarea studiului de fezabilitate, urmând ca acest proiect de reorganizare a traficului rutier în zonă să fie implementat în funcţie de sursele de finanţare.
Parcare subterană, în jurul Catedralei
La cererea executivului local, experţii francezi au prins în proiectul de reorganizare a zonei şi o soluţie de parcare subterană. Aceasta este dispusă în formă de U, în jurul Catedralei Ortodoxe. Datorită diferenţei de nivel dintre şanţul Cetăţii şi platoul Centrului Civic, amplasamentul oferă, lejer, spaţiu pentru cel puţin două etaje de parcare. Aceasta ar urma să adăpostească autocarele turistice dar şi autoturismele riveranilor.
Parcarea este prevăzută cu acces dinspre Strada Clujului şi dinspre Strada Griviţei, prin şanţul Cetăţii.
Citiți principiile noastre de moderare aici!