Chiar dacă ministrul Educaţiei, Remus Pricopie, şi directorii şcolilor susţin că acestea au ca scop identificarea evoluţiei de ansamblu a elevilor care să le permită factorilor de decizie o analiză a sistemului preuniversitar românesc, părinţii susţin că acestea nu fac decât să îi agite pe copii şi nu reflectă deloc nivelul şcolarilor.
„Mi-am învăţat copilul să ia această evaluare ca un simplu test care nu contează. Asta pentru că am refuzat să îmi stresez copilul de la această vârstă şi pentru că nu vreau să îi fur din copilărie. Şi cunosc valoarea reală a copilului meu.
Din păcate, sistemul de învăţământ pune presiune pe copii că trebuie, că nu trebuie, nu îi stimulează corect şi destul pe cei cu înclinaţii în unele domenii şi nu se preocupă de dezvoltarea personală, nici măcar în ciclurile preşcolar şi preuniversitar. Pe scurt, şcoala te învaţă să ajungi un bun angajat (supus) şi nu un om cu încredere de sine care înţelege că poate atinge orice ţel îşi propune”, ne-a mărturisit tatăl unui elev de clasă primară din Oradea.
Evaluările care se fac în premieră anul acesta la finalul claselor a II-a, a IV-a şi a VI-a se vor derula în perioada 28 – 30 mai pentru elevii de clasa a IV-a, între 2 şi 4 iunie pentru cei din clasa a II-a şi în 5-6 iunie pentru elevii din clasa a VI-a.
Noul calendar al evaluărilor, aşa cum a fost adoptat de Ministerul Educaţiei Naţionale după dezbaterile publice, a fost anunţat chiar de ministrul Remus Pricopie.
Astfel, pe 28 mai va avea loc proba la Limba română, în 29 mai – Matematica şi în 30 mai – Limba maternă la clasa a IV-a.
Evaluarea la clasa a II-a începe în 2 iunie cu proba de Limba română (scris şi citit), continuă pe 3 iunie cu Limba maternă (scris şi citit) şi se încheie pe 4 iunie cu proba de Matematică. Elevii care termină clasa a VI-a vor fi evaluaţi la Limbă şi comunicare, în 5 iunie, şi la Matematică şi Ştiinţe ale naturii, în 6 iunie.
Timpul alocat pentru fiecare probă diferă de la o clasă la alta, fiind de 25 de minute la clasa a II-a şi de o oră la clasele a IV-a şi a VI-a.
„Evaluările urmăresc să identifice evoluţia de ansamblu a elevilor din clasele a II-a, a IV-a şi a VI-a, pentru a oferi date substanţiale care vor permite o analiză a sistemului de învăţământ preuniversitar (pe segmentele menţionate)”, susţine ministrul Pricopie.
Fără camere video
Directorii şcolilor orădene spun că evaluarea se desfăşoară în timpul orelor de curs, în funcţie de programul fiecărei unităţi de învăţământ.
„Testele se vor da în sălile de clasă în care învaţă elevii. Nu vor fi camere video, elevii fiind supravegheaţi la clasa a II-a şi la a IV-a de învăţătoare şi un cadru didactic din unitatea de învăţământ, iar la a VI-a de două cadre didactice din şcoală”, a precizat prof. Ioan Mocan, directorul Şcolii Gimnaziale „Octavian Goga” din Oradea.
Potrivit acestuia, calificativele obţinute de elevi la evaluare nu vor fi trecute în catalog.
„Rezultatele individuale nu se afişează şi nu se comunică public. Acestea vor fi valorificate la nivelul unităţii de învăţământ, prin elaborarea planurilor individualizate de învăţare, acolo unde aceasta se impune, precum şi pentru informarea părinţilor/reprezentanţilor legali ai elevului asupra stadiului formării şi dezvoltării competenţelor evaluate. Rezultate din unităţile de învăţământ eşantionate vor fi utilizate în vederea întocmirii raportului naţional privind diagnoza sistemului de învăţământ la nivel primar”, a mai arătat Pricopie.
Subiectele pentru evaluare sunt elaborate de Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare (CNEE), ţinând seama de următoarele cerinţe: să fie formulate clar, precis şi în strictă concordanţă cu programele şcolare în vigoare pentru fiecare disciplină de studiu şi să aibă un nivel mediu de dificultate. Testele au un format asemănător cu cel al evaluărilor internaţionale (tip IEA – PIRLS, pentru clasa a II-a, tip IEA – TIMSS, pentru clasa a IV-a, tip PISA, pentru clasa a VI-a).
Modele de subiecte au fost postate pe site-ul http://subiecte2014.edu.ro/2014/ în 28 martie.
Citiți principiile noastre de moderare aici!