O uşoară întârziere faţă de înţelegerea convenită între Primărie şi executanţi dar cu o oarecare devansare faţă de planul de execuţie asumat prin contract. Aşa caracterizează Marius Moş, şeful Direcţiei de Management a Proiectelor cu Finanţare Internaţională, stadiul şantierelor de pe magistralele de termie din oraş.
Acestea produc un disconfort major în zona intersecţiei şi a Pieţii Decebal dar şi de-a lungul Parcului Petofi. Dacă în Decebal lucrările se derulează sub trafic, în larma claxoanelor şi-n fumul camioanelor, pe strada Petofi Sandor circulaţia auto a fost restricţionată temporar.
„Astăzi, în cadrul acestui proiect care priveşte reabilitarea a 17,5 kilometri de magistrale, 82,5% din lucrări sunt realizate. Din cele 88 de tronsoane pe care le presupune acest proiect, 78 au fost atacate şi mare parte dintr ele au fost finalizate. La sfârşitul lunii august, toate lucrările începute vor fi finalizate”, spune viceprimarul Mircea Mălan, ieşit, ieri, în teren, la lucrările din Decebal.
Lucrarea de aici a presupus o intervenţie mai complexă – a trebuit făcută subteran legătura între magistrala de pe Menumorut şi cea din Decebal, fără secţionarea liniilor de tramvai. În condiţiile temperaturilor extreme de la amiază, muncitorii lucrează la izolarea conductelor, cu flacără deschisă.
„Sunt convins că lucrările vor fi terminate la termen. Termenul final este 31 decembrie 2015, dar ne-am asumat că vom termina în acest an. Astăzi sunt în execuţie 16 din cei 17, 5 kilometri de magistrală prinşi în prima etapă. La sfârşitul lunii august, 16 kilometri vor fi gata complet şi vor intra în execuţie. Ceea ce rămâne va fi gata în această toamnă”, mai zice viceprimarul.
Economii în cifre
„Faptul că aceste lucrări sunt absolut necesare pentru oraşul nostru rezultă dintr-o comparaţie sumară a ceea ce s-a întâmplat în luna martie 2014 respectiv în martie 2015, după ce o parte a acestor reţele au fost reabilitate. În martie 2014, pierderea de gigacalorie era de 47% iar în martie 2015 pierderea de energie a fost doar de 33 mii de gigacalorii, adică 29%”, anunţă vicele. În bani, asta înseamnă un câştig de 3,1 milioane de lei.
Se văd scăderi şi în adaosul de apă în sistem. „În martie 2014 se adăugau aproximativ 258 de metri cubi pe oră. Acest adaos a ajuns în martie 2015 la 158 metri cubi pe oră, adică a scăzut cu aproximativ 100 metri cubi pe oră. Asta a generat o reducere a pierderilor de 400.000 de lei. Asta înseamnă că prin lucrările care s-au executat parţial până în martie s-au redus pierderi de 3,5 milioane de euro într-o singură lună”, mai zice Mălan.
Parcul Petofi
Tronsonul de magistrală nouă de pe strada Petofi este într-o fază mai avansată de execuţie decât cel din Decebal. Conductele au fost montate şi se lucra deja la îngroparea lor. Acest tronson se suprapune cu pista de biciclete, alt proiect cu finanţare europeană, practic cu etapa trei a acestui proiect. Aici sunt lucrări la M 1, care vine din Decebal. „Se face o legătură aici între cele două magistrale pe Şirul Canonicilor şi apoi pe Stadionului până spre Traian Lalescu, astfel încât să ne ofere posibilitatea tehnică să nu oprim termia peste tot, ci să lucrăm pe tronsoane dacă e nevoie de reparaţii.
Pretenţii de calitate
Mălan afirmă că materialele utilizate sunt de calitate foarte bună. „Este foarte importantă pentru sistem calitatea căminelor tehnice în care aceste conducte sunt pozate. În cadrul acestui proiect insistăm ca acestea să fie izolate din punct de vedere hidrologic, să aibă asigurată ventilaţie corespunzătoare şi să nu mai avem condiţii extrem de corozive pentru conducte. Toate aceste conducte au în interiorul izolaţiei un fir care ne permite în orice moment să ştim care este starea conductei şi să aflăm despre orice avarie care poate apărea”, mai spune vicele, anticipând că o avarie ar trebui să apară doar în intervalul a 20-30 de ani.
Citiți principiile noastre de moderare aici!