Orădeanul Ionel Morar ne-a vizitat la redacţie, înainte de începerea noului an şcolar, pentru a ni se plânge că le-a fost scăzută nota la purtare la cei doi copiii ai săi, colegi de clasă la Şcoala «Ioan Slavici» de pe Calea Clujului.
Astfel, bărbatul ne-a înmânat o copie după plângerea înregistrată în luna iunie, la Parchetul de pe lângă Judecătoria Oradea, împotriva învăţătoarei, pe motiv că aceasta i-ar „jigni” şi „discrimina” copiii, o fetiţă şi un băiat. Acuzând „rele tratamente şi purtare abuzivă” din partea învăţătoarei, bărbatul a reclamat procurorilor şi conducerea şcolii pentru că refuză să suspende învăţătoarea.
Iar în luna august, Ionel Morar şi-a susţinut punctul de vedere şi într-o sesizare trimisă şi înregistrată la Ministerul Educaţiei. Iar pe 22 august, Ministerul i-a răspuns asigurându-l în scris că a înaintat memoriul la Inspectoratul Şcolar Judeţean (IŞJ) Bihor, spre verificare.
Demersurile de mai sus au fost făcute după ce, pe 16 iunie, familia Morar a fost înştiinţată, în scris, de conducerea Şcolii «Ioan Slavici» Oradea că băiatului i s-a scăzut nota la purtare „în urma acumulării a 68 de absenţe nemotivate” precum şi că acesta „a rămas corigent la trei obiecte, iar în consecinţă va fi declarat repetent”. Tot pe 16 iunie, familia Morar a fost înştiinţată că şi fetiţei i s-a scăzut calificativul la purtare la «S» în urma acumulării a 63 de absenţe nemotivate. În ambele înştiinţări se mai arată că propunerile de scădere a notei la purtare au fost aprobate de Consiliul Profesoral şi psihologul şcolar.
Recunoscând că are studii modice şi locuri de muncă instabile, bărbatul a insistat să-i publicăm versiunea. Chit că nu a mai venit cu martorii promişi pentru a-i susţine acuzele împotriva învăţătoarei.
„Carenţe de comportament”
În urma notei primite de la Minister, IŞJ Bihor a verificat situaţia prin inspectorul responsabil cu învăţământul primar, Felicia Ianţa. Aceasta ne-a schiţat însă o cu totul altă situaţie decât cea descrisă de părinte.
„Cunosc foarte bine cazul din urmă cu doi ani, când personal am insistat la dna directoare de la «Slavici» să primească băiatul înapoi după ce nu s-a adaptat nici la alte şcoli din Oradea. Directoarea m-a atenţionat că iarăşi va avea probleme dar a cedat după ce i-am spus că nu putem lăsa copilul pe dinafară. Acum, după ce Ministerul ne-a solicitat o verificare, m-am deplasat iarăşi la Şcoala «Slavici». Vă asigur că, stând de vorbă cu ceilalţi copii din clasă, aceştia mi-au spus ce probleme de comportament a scos iarăşi la iveală băiatul. Chiar şi de faţă cu mine a încercat să fugă din şcoală. Sora lui nu e aşa, dar probabil că o influenţează mult fratele ei”, ne-a explicat Felicia Ianţa.
Cazuistică dificilă
Întrebată dacă autorităţile şcolare pot impune mutarea unui copil cu probleme serioase în unităţi de învăţământ special, inspectorul şcolar ne-a răspuns negativ.
„Potrivit normelor în vigoare, conducerea şcolii poate doar recomanda transferul în unităţi cu învăţământ special. Decizia este însă a părinţilor. Iar când aceştia nu conştientizează situaţia, nu avem ce face. Chiar dacă aşa au de pierdut şi copiii cu nevoie de atenţie specială cât şi colegii lor de clasă”, ne-a explicat Felicia Ianţa. Potrivit acesteia, nici inspectorii DGASPC nu se pot implica decât în cazuri de abuzuri asupra minorilor.
Citiți principiile noastre de moderare aici!