Preşedintele Consiliului Judeţean, Cornel Popa, şi-a făcut, vineri, bilanţul pentru anul 2013. A vorbit despre starea drumurilor, despre proiectele europene al CJ Bihor, încă necontractate, şi despre Muzeu. Judecând după cele transmise de Cornel Popa acum, la final de an, anul 2014 ar trebui să fie unul al confirmărilor. Cu contracte semnate, lucrările începute, continuate sau chiar finalizate.
Drumul de Tinca…
La capitolul lucrări de investiţie în drumurile judeţene, s-au cheltuit 21,1 milioane de lei noi în acest an, mai mult cu 5,5 milioane decât în 2013. De departe, cei mai mulţi bani au mers pe DJ 792 A Beliu (jud. Arad) – Tinca – Leş, lucrare începută de firma Strabag pe vrema fostului preşedinte Radu Ţîrle. De când a preluat CJ Bihor, Cornel Popa s-a arătat nemulţumit de datoriile pe care fostul preşedinte i le-a lăsat, spre a fi plătite constructorului pentru ce lucrase deja, pe drumul de Tinca. Popa speră, însă, că în primăvara anului viitor se vor ajunge cu lucrările până la Tinca. Valoarea totală a investiţiei este de 76,6 milioane de lei noi, din care în 2013 s-au alocat 8,8 milioane de lei noi, după ce în 2012 – primul an de mandat Popa – se alocaseră doar 2,8 milioane.
În privinţa lucrărilor de întreţinere a drumurilor judeţene, Cornel Popa a arătat că, în comparaţie cu 2012, în 2013 s-a lucrat mai mult. La capitolul lucrări de întreţinere, dacă în 2012 s-au turnat 18,8 kilometri de covoare asfaltice, în 2013 au fost 25,3 kilometri. Ca efort financiar, a însemnat 16,6 milioane de lei, mai mult cu 3,4 milioane de lei decât în anul precedent.
Ţinut în şah de europeni
Pentru alte proiecte ale Consiliului Judeţean, Cornel Popa nu a putut să anunţe, însă, lucruri pozitive, la final de an. Comisia Europeană nu a dat, încă, undă verde pentru modernizarea pistei Aeroportului Oradea. Totuşi, Cornel Popa este optimist. Crede că până la finalul lunii ianuarie ar putea fi semnat contractul de finanţare. „Probabil că va veni şi primul ministru aici”, a prefigurat şeful CJ Bihor.
Funcţionarii de la Bruxelles nu au aprobat încă nici proiectul de management integrat al deşeurilor la nivel judeţean, ce a întâmpinat dificultăţi din cauza unor situri Natura 2000, în nordul judeţului. „Este în curs de evaluare la Comisia Europeană, la fel ca şi proiectul Aeroportului”, a afirmat Cornel Popa, care s-a referit, apoi, în termeni nu foarte politicoşi la adresa unor factori decizionali locali din judeţul Bihor, dat fiind faptul că acest proiect a avut nevoie de votul a 102 unităţi administrativ-teritoriale. „Avem destui bătuţi în cap în judeţul nostru, dar încercăm să mergem înainte. Sunt primari care se tem, aşa cum a fost la Biharia (care s-a retras din proiectul Aparegio – n.r.), că va costa mai mult. Nu are cum costa mai mult printr-o singură administrare”, a opinat preşedintele judeţului.
Ia o decizie la Muzeu?
Cornel Popa nu a anunţat o decizie finală nici în cazul şantierului la noul sediu al Muzeului Ţării Crişurilor, blocat deja de mai bine de trei ani. Blocaj care, iată, de un an şi jumătate continuă în timpul mandatului său. Popa spune că sunt două variante: să se găsească o soluţie pentru ca lucrările să fie continuate de firma Selina, deşi contractul a expirat încă din 2010, ceea ce juridic ar fi foarte greu sau să se inventarieze toate lucrările realizate până acum şi să se organizeze o nouă licitaţie. „Nu suntem în cea mai fericită situaţie. Îmi doresc să continuăm şi va trebui să luăm o decizie în această lună”, anunţă Popa, care s-a exprimat plastic şi cazul Muzeului, făcând referire la ceea ce a moştenit la CJ. „Încerc să ies din această mocirlă în care am fost băgat, înotător bun fiind, dar ştiţi că atunci când înoţi în mocirlă, nu te poţi descurca”, a încercat Popa să sintetizeze situaţia în care se află cu şantierul Muzeului.
DN 76 şi centurile „naţionale”
Cornel Popa a făcut referiri şi la alte proiecte de suflet de-ale sale, care nu cad în sarcina CJ Bihor, dar pentru care îşi asumă responsabilitatea, în calitatea de lider al USL Bihor. Este vorba despre modernizarea DN 76 Oradea – Deva şi de proiectele centurilor ocolitoare de pe DN 1, Aleşd Nord şi Sud, respectiv de pe DN 76, Beiuş – Ştei. Modernizarea DN 76 va fi făcută pe bani europeni, a mai spus încă o dată Popa, obţinerea acestei finanţări fiind prezentată ca o realizarea de-a sa, după ce iniţial Guvernul stopase investiţia. Însă şi aici lucrările stagnează, în continuare. „Am aflat că s-a dat şi avansul celor trei executanţi – Construct Mod, pentru tronsonul Vârfuri – Lunca, Azvi, pentru Lunca – Bitii şi CCCF Timişoara, de la Bitii până la Oradea, constructor cu care am avut cele mai multe bătăi de cap. Avem asigurări că din primăvară vor începe cu toate forţele şi vom trăi şi realitatea că drumul va fi o dată şi o dată terminat”, a transmis preşedintele CJ Bihor. Mai mult, Popa spune că are speranţe că şi drumurile naţionale DN 19 E Biharia – Chiribiş, DN 1 P Uileacu de Criş – Spinuş şi DN 75 Lunca – Vârtop vor fi reabilitate din bani europeni, pe programul FEDER.
În privinţa celor două proiecte ale centurilor de pe DN-uri, din judeţ, pe care le-a promovat în timpul guvernării Tăriceanu şi stopate ulterior, Popa a informat că s-a desemnat câştigătorul pentru Centura Beiuş – Ştei: constructorul spaniol Copisa. O altă firmă a contestat, însă, atribuirea. „Este o fază specială, deoarece a fost contestată de una dintre firmele de casă ale unui partid”, a spus, Popa, nevrând să dea nume. Şeful CJ speră că firma Copisa va realiza, totuşi, proiectul, deoarece, spune liberalul, are expertiză în domeniu. Şi la cealaltă centură, Aleşd, urmează să fie anunţat câştigătorul licitaţiei.
Citiți principiile noastre de moderare aici!