Ministerul Educației propune o modificare legislativă care vizează creşterea calităţii educaţiei prin stabilirea clară a responsabilităţii cadrului didactic, atât din perspectiva calităţii cât şi din cea a iminenței descentralizării a sistemului de învăţământ.
Acest lucru ar urma să se facă pe baza unei evaluări conform unei baze legale prin care cadrului didactic să i se stabilească performanţe profesionale.
Astfel, Ministerul Educației își susține propunerea prin cel puțin șapte acte normative, care ar urma să stabilească evaluarea profesorilor. Baza metodologică prin care ar urma să se facă evaluarea cadrelor didactice cuprinde autoevaluarea, evaluarea colegială (în catedră sau comisie metodică) și evaluarea de Consiliul de administraţie.
Informarea pentru evaluarea cadrelor didactice se va face pe baza unei liste care va cuprinde: evaluarea directă (interviu direct); anchetă prin chestionar sau interviu (elevi, părinți); analiza produselor activităţii (caiete, lucrări scrise sau practice, documente de proiectarea a activității școlare sau extrașcolare, fișe, înregistrăi video sau audio).
Indicatorii de performanţă aferenţi fiecărui criteriu vor primi un punctaj cuprins între 1 și 5 puncte, iar totalul punctajului va fi între 10 și 30 de puncte în funcție de domeniu și criterii de performanță.
Sindicatele spun nu evaluării
Reprezentanții Sindicatului Liber din Învățământ (SLI) sunt de părere că introducerea evaluării cadrelor didactice e o pierdere de vreme.
„Nu știu de ce Ministerul vrea să introducă această evaluare din moment ce există deja o legislație în acest sens. Pe lângă aceasta, conform fișei postului profesorii sunt evaluați permanent”, ne-a declarat Ioan Țenț, vicepreședintele SLI.
Acesta a mai spus că „toată tevatura cu evaluarea pe criterii de performanță a cadrelor didactice a pornit ca urmare a solicitării făcute de Ministerul Muncii care a solicitat Ministerului Educației această evaluare.
Eu cred că dacă doreau să facă acest pas trebuia să înceapă cu începutul, cu reforma legii învățământului care tot se face de ani de zile și nu se mai termină. Înțeleg că se face o evaluare a angajaților din sistemul privat și sunt de acord, însă în sistemul bugetar de stat e mai geru, pentru că aici intervin mai mulți factori, atât legislativ, cât și uman. Tocmai de aceea cred că mai întâi ar trebui făcută reforma legii învățământului și abia apoi celelalte aspecte colaterale sistemului”.
Criterii pentru evaluare
Evaluarea cadrului didactic se va realiza anual, după încheierea anului şcolar, în două etape: completarea fişei de evaluare de către cadrul didactic respectiv (autoevaluare), de şeful direct (evaluarea colegială, după caz, a responsabilului de comisie metodică, şefului de catedră, directorului adjunct etc.) şi de conducătorul unităţii.
Interviul de evaluare se va face în faţa consiliului de administraţie al unităţii de învăţământ, în care se va completa fişa finală de evaluare, prin medierea diferenţelor existente între cele trei aprecieri, pe baza dovezilor prezentate, urmând să se stabilească calificativul final. Pentru fiecare etapă vor fi luate în considerare şi rezultatele evaluărilor externe din perioada analizată (prin inspecţie şcolară, evaluare instituţională).
Instrumentul de evaluare
Acest instrument va stabili domeniile de evaluare, criteriile de performanţă şi punctajul aferent fiecărui domeniu. În baza principiilor descentralizării, Consiliul de administraţie al unităţii de învăţământ va stabili indicatorii de performanţă aferenţi fiecărui criteriu și punctajul alocat fiecărui criteriu.
Calificative la evaluare
În urma evaluării se vor acorda calificative: foarte bine – se acordă dacă este obţinut calificativul „foarte bine” la cel puţin 4 domenii (din care, obligatoriu, domeniul 2. Realizarea efectivă a curriculumului) şi calificativul „bine” la celelalte domenii; bine – se acordă dacă este obţinut calificativul „bine” la cel puţin 4 domenii (din care, obligatoriu, domeniul 2. Realizarea efectivă a curriculumului) şi calificativul „satisfăcător” la celelalte domenii; satisfăcător – se acordă numai dacă este obţinut calificativul cel puţin „satisfăcător” la toate domeniile; nesatisfăcător – se acordă dacă este obţinut calificativul „nesatisfăcător” la cel puţin un domeniu.
Salarii în funcție de rezultate
În urma acordării calificativelor evaluării se va trece la acțiuni corective. Pentru spiritul îmbunătăţirii calităţii, orice evaluare trebuie să producă consecinţe. Aceste consecinţe pot fi individuale sau instituţionale.
La final, rezultatele evaluării vor avea consecinţe la nivelul salarizării şi al relaţiilor de muncă, din punct de vedere individual. La nivel instituțional rezultatele se vor consemna şi vor fundamenta strategia proprie a unităţii de învăţământ de dezvoltare profesională, stabilită prin standardele şi standardele de referinţă, aprobată prin HG nr. 21/2007 şi HG nr. 1534/2008.
În funcție de rezultate se va stabili salarizarea, stabilirea planurilor individuale de remediere a punctelor slabe identificate, recomandări privind dezvoltarea profesională ulterioară și aprecierea meritului didactic.
Citiți principiile noastre de moderare aici!