Service-urile auto din Bihor se confruntă cu multiple probleme legate de protecţia consumatorilor. În urma controalelor efectuate în perioada 20.04.2015 – 30.04.2015, comisarii CJPC Bihor au depistat 20 de agenţi economici cu diferite abateri. „În timpul acţiunii tematice de control au fost verificaţi 24 operatori economici, fiind constatate abateri la 20 dintre aceştia şi au fost întocmite 20 de procese verbale de constatare a contravenţiei. S-au aplicat sancţiuni contravenţionale în valoare totală de 70.000 de lei”, a declarat Giani Bura, comisarul şef adjunct al CJPC Bihor.
Deficienţe
Au fost depistaţi agenţi economici care nu aveau un regulament de ordine interioară cu reguli care trebuie respectate de consumatori pentru a li se asigura securitatea; cu reguli care trebuie respectate de operatorul economic privind realizarea unui inventar al bunurilor lăsate în maşină; cu modalitatea de despăgubire a consumatorilor în situaţii care necesită acest lucru; cu obligativitatea solicitării acordului consumatorului la orice intervenţie despre care nu a fost informat la momentul încheierii bonului comandă. Neafişarea listei serviciilor prestate şi a tarifelor aferente practicate, diferenţiat pe fiecare fază de lucru, a fost altă deficienţă constatată.
Alte probleme erau legate de neafişarea informaţiilor privind caracteristicile esenţiale ale serviciilor prestate; de lipsa bonurilor comandă sau completarea necorespunzătoare a acestora; de neacordarea garanţiei legale pentru lucrările efectuate (pentru piese aduse de client nu se acordă garanţie) şi de neafişare a certificatului de înregistrare la registrul comerţului şi a plachetei TELCONS.
Sfaturi pentru consumatori
Înainte de lăsarea autoturismului într-un service, consumatorii trebuie să se asigure că acesta funcţionează legal şi este autorizat de RAR. Orice operator economic are obligaţia să afişeze în unitate autorizaţiile şi certificatul unic de înregistrare la Registrul Comerţului din care să reiasă profilul de activitate pentru care este autorizat să funcţioneze.
„Informaţi-vă în prealabil asupra tarifelor, înainte de a lăsa autoturismul şi solicitaţi un deviz estimativ al intervenţiei. Service-urile sunt obligate să afişeze preţurile cu TVA într-o manieră vizibilă şi lizibilă”, îi sfătuieşte Giani Bura pe consumatori.
Devizul de lucru sau nota de comandă trebuie să conţină: descrierea precisă a lucrărilor care se vor efectua; costul manoperei; lista şi costul pieselor de schimb necesare; termenul de reparaţie; durata de valabilitate a devizului; garanţia acordată pentru piese şi pentru manoperă. Păstrarea bonului fiscal este obligatorie, atât pentru garanţia produselor cât şi pentru eventualele reclamaţii.
Citiți principiile noastre de moderare aici!