Orădenii afectaţi sau doar interesaţi de drumul expres pe care-l vrea Municipalitatea din Dragoş Vodă până-n Oncea au putut afla sâmbătă seara informaţii direct de la sursă. Prima dezbatere publică pe acest drum a fost organizată sâmbătă seara de Csomortany Istvan, lider al Partidului Popular al Maghiarilor din Transivania şi a adunat în jur de 100 de persoane. Spre surprinderea generală, primarul Ilie Bolojan a onorat invitaţia, s-a prezentat la Palatul Copiilor pentru a susţine proiectul. Conform edilului, drumul de 3,5 kilometri ar costa 12,5 milioane euro, din care 5,5 ar veni în contul unui proiect transfrontalier. Punctând utilitatea drumului – descongestionare pe Magheru şi preluarea traficului rutier de pe dealuri, edilul şef a insistat că drumul expres se va face, cu sau fără finanţare de la UE. Proiectul prevede pasarele peste străzile Piatra Craiului, Gh. Doja şi Louis Pasteur şi intersecţii la nivelul solului cu celelalte străzi.
Scuturate sau dărâmate
Majoritatea participanţilor la dezbatere au fost proprietarii de case de pe strada Ecaterina Teodoroiu. „În faţa noastră curge pâmântul. De ce scrie în studiul geotehnic al drumului că terenul e stabil?”, a întrebat o orădeancă.
„Când s-a lucrat pasajul de la Podul Neş, nu cred că a existat o casă neafectată de maşinile grele care au trecut pe acolo. Să se facă expertiză tehnică la câteva case din primul rând de pe Ecaterina Teodoroiu, să se vadă cum vor fi afectate”, a reclamat o altă persoană. Alte nemulţumiri şi nelămuriri ţin de lăţimea drumului, care nu permite două trotuare, parcări şi şase metri de carosabil. Lipsa de fundaţii solide la aceste case este un alt motiv de îngrijorare în rândul orădenilor, în perspectiva condiţiilor de şantier prelungit.
„Eu sunt inginer. Acest proiect este o tâmpenie?! De ce nu am fost consultaţi înainte?!”, a fost cea mai radicală dintre intervenţii, aparţinând unei orădence care, nemulţumită că nu a primit răspuns, a mai avut câteva răbufniri similare pe durata celor două ore de dezbatere.
„Stau pe Pasteur 41, casa mea exact fix intră între cele ce vor fi demolate. Cum o să fiu eu răsplătit pentru asta?!”, a intervenit Viktor Arpad Iosif, care s-a declarat beneficiarul jenantei pensii de 650 de lei. „Nu înţelegem că pentru un drum se poate dărâma o casă cu etaj. De când ştim de drumul ăsta nu mai putem dormi. Ce fac cu maică-mea, de 73 de ani? Eu am 50 de ani. Ne apucăm acum să construim o casă?! Pe mine nu mă puteţi convinge”, a intervenit şi Kiss Maria, proprietara casei de pe Spitalului 25.
Mai puţin vocali, cu o excepţie, au fost cei vizaţi de exproprieri de terenuri, majoritatea plasaţi între strada Adevărului şi Pasteur.
Plată corectă
Răspunsul edilului şef faţă de dezamăgirea evidentă a celor vizaţi de demolări nu i-a încălzit pe oameni. Faţă de aceştia, primarul s-a angajat la plăţi corecte, deşi în cazul unora banii nu pot acoperi disconfortul după o viaţă legată de un cămin. „Oamenii vor primi bani la valoarea reală, de piaţă a caselor. Nu va fi o preluarea cu japca. Suma va fi acoperitoare, vor primi mai mulţi bani decât dacă ar vinde pe piaţă. Sigur, poate că sunt oameni care stau acolo de 50 de ani şi nu vor putea fi convinşi. E o realitate”, a declarat edilul, părând convins că pe aceia nu are sens să conteze în viitoarele alegeri. Faptul că acel drum va fi folosit de mii de oameni a fost unul dintre argumentele primarului în dialog cu nemulţimiţii.
Cristina Ghilea
Centura vestica, nu drum expres
Drumul expres o ia spre banii UE
Citiți principiile noastre de moderare aici!