Orădenii asistă la ranforsarea unei alte pieţe de monopol instituită de Primăria Oradea, în baza Legii 101/2006. Este vorba despre serviciile de dezinsecţie-dezinfecţie-deratizare (DDD) pe întreg teritoriul municipiului. Firma bucureşteană Romprest este cea care a câştigat o licitaţie pe tot oraşul, în acest an, iar contractul se întinde pe durata a trei ani. Înainte, operator pentru Oradea era firma timişoreană Deraton. Monopolul Romprest instituit de administraţia Bolojan vine ca o completare la un alt monopol instituit de administraţia locală. Este vorba despre cel pentru salubrizare, exercitat de RER Ecologic Service încă minimum trei ani de acum înainte. Firma Urbana a fost scoasă de pe piaţă, după ce RER câştigase licitaţia organizată de administraţia Filip.
Mai multe firme şi asociaţii de proprietari din Oradea s-au trezit, în ultima perioadă, cu poliţişti locali la uşă, care le-au pus în vedere să încheie contracte cu firma Romprest. Poliţiştii le-au înmânat acestora, pe baza semnăturii de primire, hârtii cu antetul Primăriei, semnate de viceprimarul Mircea Mălan şi directorul tehnic, Mircea Ghitea, prin care sunt înştiinţaţi despre obligativitatea de a încheia contracte cu Romprest, sub ameninţarea aplicării unor amenzi! Între 500 şi 1.000 de lei, pentru persoane fizice, respectiv între 2.000 şi 2.500 lei, pentru persoane juridice. Totuşi, miercuri primarul Ilie Bolojan susţinea că Poliţia Locală nu are „între obiectivele prioritare”, acţiuni de acest gen!
Primăria a preferat ca în Oradea să existe o singură firmă care să asigure dezinsecţia-dezinfecţia-deratizarea (DDD), printr-o licitaţie organizată în acest an. Este vorba despre Romprest Service, din Bucureşti, care a încheiat cu Primăria un contract pe trei ani.
Primarul Ilie Bolojan justifică acest mod de a administra prin legislaţia în vigoare. „Este o piaţă monopolistă reglementată de legislaţia în vigoare. Nu cunosc perfect subtilităţile legislative. Vom vedea ce va fi peste doi ani”, ne-a declarat primarul Ilie Bolojan, miercuri. Legislaţia la care face referire primarul este Legea nr. 101/2006, privind serviciul de salubrizare al localităţilor şi Legea nr. 51/2006, privind serviciile comunitare de utilităţi publice.
Monopoluri edilitare
În delegarea serviciului DDD, administraţia Bolojan a procedat de aceeaşi manieră în care procedase şi administraţia Filip, atunci când a delegat serviciul de salubrizare către RER, tot printr-o licitaţie, în 2006. Adică pe întreg teritoriul municipiului Oradea. Prin comparaţie, în municipiul Cluj-Napoca sunt doi operatori de salubritate. Unul pe malul stâng al Someşului, celălalt pe malul drept al Someşului. Legea nu obligă nicidecum o primărie să organizeze o licitaţie pentru tot teritoriul localităţii. De altfel, în alte situaţii, Primăria Oradea a găsit de cuviinţă să realizeze mai multe loturi în cadrul aceleaşi licitaţii, doar pentru a avea mai mulţi prestatori de servicii pentru un anumit tip de lucrări sau de servicii. Un exemplu la îndemână în acest sens: serviciile multianuale de întreţinere al străzilor, pentru care Primăria a renunţat să organizeze o singură licitaţie, împărţind oraşul în două, de-a lungul Crişului. Astfel, aici monopolul Selina pe întreţinerea străzilor şi realizarea parcărilor s-a splitat o dată cu intrarea pe piaţă a celor de la Drumuri Orăşeneşti. De asemenea, concesiunea parcurilor din Oradea s-a făcut pe loturi, parcurile oraşului fiind întreţinute de mai multe firme, de câţiva ani încoace. Iată, însă, că în cazul recent al serviciului DDD, edilul-şef a socotit că este oportun ca toată Oradea să devină un singur lot…
Caietul de sarcini al licitaţiei este documentul-cheie prin care se adjudecă şi ulterior se prestează serviciul, în baza cadrului legal. Prin acest caiet de sarcini, beneficiarul, în acest caz Primăria, stabileşte tipul de servicii care se vor executa cu titlu obligatoriu, aria de acoperire a lor, durata contractului şi frecvenţa cu care se realizează serviciul.
Hop cu amenda!
Romprest e acum unic operator pe Oradea pentru serviciul DDD, în urma câştigării licitaţiei, însă e responsabilitatea sa să îşi găsească clienţi cu care să încheie contracte. Iată însă că Primăria a intrat ca actor activ în această ecuaţie, cerându-le orădenilor să încheie contracte cu această firmă, sub ameninţarea amenzilor ce vor veni, dacă nu se conformează. Nemulţumirile dinspre firme şi asociaţii de proprietari nu au întârziat să apară, o dată cu demararea acţiunii, din toamnă încoace.
„Vă solicităm ca în termen de 15 zile de la data primirii prezentei, să încheiaţi contract privind lucrările de dezinsecţie, dezinfecţie, deratizare şi tratamente fitosanitare cu operatorul SC Romprest Service SA, în caz contrar veţi fi pasibil de a fi sancţionat contravenţional conform HCL 386/2009 art.111, lit. h), cu amenda cuprinsă între 500 lei şi 1.000 lei (persoane fizice) şi art. 125 lit. d), cu amenda cuprinsă între 2.000 şi 2.500 lei (persoane juridice)”, se arată în documentul pe care poliţiştii locali i-au pus să-l semneze agenţii economici orădeni şi asociaţiile de proprietari! Adresa Primăriei este semnată de viceprimarul Mircea Mălan şi directorul tehnic Mircea Ghitea, iar la finalul documentului destinatarilor „scrisorii” municipale chiar sunt oferite datele de contact ale acestei firme private. Totul sub sigla Municipiului Oradea şi totul doar pentru ca firma bucureşteană Romprest să-şi facă rost de clienţi, cu mâna aceleaşi Primării! Municipalitatea orădeană face acest demers în sprijinul firmei Romprest, deşi nicio lege din România nu o obligă să procedeze astfel.
Chestionat miercuri de redactorul JB cu privire la acţiunile poliţiştilor locali, primarul Ilie Bolojan a afirmat că Poliţia Locală nu are un obiectiv prioritar din a face rost de clienţi firmei Romprest. „În mod evident, Poliţia Locală are alte obiective prioritare”, transmite Bolojan, în ciuda ameninţărilor primite de orădeni dinspre Primărie.
Un orădean revoltat
Serviciile DDD sunt obligatorii de două ori pe an, iar o asemenea acţiune costă 300 – 500 de lei pe scară, în funcţie de dimensiunea acesteia. Preşedintele asociaţiei de proprietari Aurora, de pe strada Aluminei, s-a arătat revoltat de ceea ce i se impune dinspre Primăria Oradea, mai cu seamă că asociaţia sa are deja încheiat un contract cu o altă firmă, însă nu din Bucureşti, ci din Oradea. „Ce fac dacă ne dă în judecată? Pentru că nu avem motive să ne plângem de calitatea serviciilor prestate de această firmă cu care avem deja contract!”, ni se confesează Istvan Boruzs, nemulţumit de modul de lucru al aleşilor locali.
Citiți principiile noastre de moderare aici!