Ultimele declaraţii ale premierului Ponta le dă speranţe bihorenilor. La Sibiu, premierul a declarat, vineri, că are în plan alocarea de fonduri pentru Autostrada Transilvania, din bugetul pe 2014, pentru tronsonul 3C Borş – Suplacu de Barcău. „Acea parte din fosta autostradă Bechtel, care nu s-a făcut niciodată. Anul viitor o facem (…). Sigur că mă gândesc cât de mult înseamnă pentru Transilvania să continuăm această autostradă şi o continuăm din taxe şi impozite pe care le plătesc oamenii de afaceri, că alţi bani nu vin, din păcate şi n-au de unde să vină din altă parte”, a declarat Victor Ponta, după ce din fondurile alocate pe 2013 nu s-au putut plăti decât lucrările ce fuseseră deja efectuate. Adică, bani de datorii către Bechtel! Între timp, contractul cu Bechtel a fost reziliat, iar soluţia pentru Autostrada Transilvania se lasă aşteptată, chiar dacă guvernanţii au adus în discuţie, la un moment dat, posibilitatea concesionării către investitori privaţi.
Scrisoarea şefilor de judeţ
Joi, Consiliul Judeţean Bihor dădea publicităţii scrisoarea adresată premierului Ponta şi ministrului Şova de către cei şase preşedinţi de consilii judeţene din regiunea de Nord-Vest. Guvernanţilor li se cere să introducă drept „obiectiv prioritar major al Guvernului realizarea tronsonului Borş – Zalău – Gilău al Autostrăzii Transilvania, răspunzând astfel unui deziderat general al cetăţenilor din judeţele noastre”. „Finalizarea acestui tronson reprezintă un element crucial în dezvoltarea economică a întregii regiuni. Realizarea acestui tronson rutier ar facilita transportul pe una dintre cele mai importante căi de acces către Europa de Vest şi, pe termen lung, poate influenţa favorabil situaţia investiţiilor străine în România”, se arată în scrisoarea semnată de Cornel Popa (Bihor), Horea Uioreanu (Cluj), Tiberiu Marc (Sălaj), Mihai Adrian Ştef (Satu Mare), Zamfir Ciceu (Maramureş) şi Emil Radu Moldovan (Bistriţa Năsăud). Cei şase arată că scrisoarea au transmis-o în urma mai multor discuţii cu reprezentanţi ai mediului de afaceri, primari şi investitori români şi străini.
Iniţiativa unui ex-ministru
La rândul său, deputatul Cseke Attila (UDMR) anunţă strângerea de semnături din partea primarului din zona de nord a Bihorului, pentru realizarea Autostrăzii. Cseke încearcă astfel să sensibilizeze Guvernul, pentru ca acesta să aloce din bugetul de anul viitor 200 de milioane de euro Autostrăzii Transilvania, pentru tronsonul Borş – Suplacu de Barcău. Cel mai avansat, de altfel. Cseke Attila a motivat şi cu taxele şi impozitele pe care Statul le-ar încasa din zonă, o dată lucrările începute, dar şi cu locurile de muncă ce ar putea fi reînfiinţate. Aceasta deoarece, o dată cu sistarea lucrărilor, destui bihoreni şi-au pierdut locul de muncă generat de Autostradă. Deputatul spune că în întâlnirea pe care premierul a avut-o cu grupul parlamentar UDMR, Ponta a promis că Autostrada va fi realizată prin darea în concesiune. „O autostradă trebuie să lege ceva cu ceva. Dacă tronsonul Borş – Suplac se va face, şi ungurii vor veni cu autostrada până la graniţă. Apoi, mult mai repede se va putea face şi tronsonul Suplacu de Barcău – Gilău, pentru că va deveni mult mai atractiv inclusiv pentru investitorii privaţi, din moment ce de la Cluj se va putea merge pe autostradă până la Lisabona!”, arată Cseke. Cât despre demersul preşedinţilor din regiunea NV, Cseke crede că „toţi aceşti preşedinţi, care sunt din USL, trebuiau să-şi ridice vocea atunci când contractul cu Bechtel s-a reziliat”. Parlamentarul crede că Bihorul are de pierdut în urma rezilierii contractului, deoarece Statul a plătit companiei 37 milioane de euro despăgubiri, fără ca de aceşti bani să se facă ceva la autostradă. „Dacă se alocau 100 – 130 milioane de euro anual, în doi ani se realizau cei 64 de kilometri de autostradă pe tronsonul 3C”, evidenţiază fostul ministru al Sănătăţii.
Citiți principiile noastre de moderare aici!