După luni de discuţii, negocieri şi ezitări, edilii s-au decis. Primăria preia aşa numitul Pod Macio care leagă străzile Dragoş Vodă cu Făcliei, în faza actuală – executat cam pe jumătate.
Decizia implică executarea silită a firmei italiene care derula lucrarea şi care s-a angajat să construiască podul în contul unui teren de peste 6.000 de metri pătraţi de pe deal, luat în concesiune de la Primărie pentru construirea unui complex hotelier şi a unui centru de afaceri.
„Având în vedere ca firma Macio nu a respectat condiţiile contractuale privind construcţia podului din zona Dragoş Vodă şi nici n-a oferit garanţii că va finaliza construcţia anul acesta, Primăria a hotărât să preia această lucrare. Astfel o comisie din partea Primăriei s-a întrunit azi şi s-a deplasat în teren în vederea constatării stadiului fizic al investiţiei „Pod rutier peste Crişul Repede”, în zona Dragoş Vodă. Ca urmare a vizitei în teren, comisia a întocmit o notă de constatare cu stadiul actual de realizare al podului, aproximativ 50% din lucrări, respectiv au fost executate culeele şi pilele podului din beton armat pe ambele maluri, a fost ansamblată şi montată structura metalică a podului şi culisată pe poziţia finală, armătura de pe cele două culei este parţial montată pe malul drept şi finalizată pe malul stâng iar aparatele de reazem se găsesc pe culei şi pile, urmând să fie montate şi lansată structura metalică la cota finală”, informează Primăria printr-un comunicat de presă.
Cu executare
„Conform contractului, ceea ce s-a făcut, preluăm gratuit. Noi vom plăti doar ceea ce urmează să se facă. Din aproximativ 1,7 milioane euro, s-au făcut lucrări în valoare de vreo 900.000 euro sau 1 milion. Va trebui, deci, să suportăm diferenţa”, zice primarul Ilie Bolojan. Acesta a confirmat că Primăria va executa garanţiile depuse de firma Macio.
Contractul încheiat între Macio SRL şi Administraţia Imobiliară Oradea (AIO) prevede că, în caz că firma nu face podul promis, „se obligă să predea Primăriei terenul luat în concesiune” şi să „transmită cu titlu gratuit construcţiile executate până la data respectivă”. La obligaţiile Macio SRL, contractul spune că „înainte de începerea lucrărilor de investiţii să garanteze realizarea proiectului prin constituirea unei garanţii de 500.000 de euro, sumă care va fi achitată Municipiului Oradea sub formă de daune interese, în cazul nerespectării de către Macio SRL a obligaţiilor ce decurg din convenţie (contract n.r.)”.
Constructor nou?
„Confiscarea” podului de Primărie ridică şi problema executantului. Construcţii Bihor, firma cu care a început lucrarea, a rămas în pagubă la afacerea cu italienii: cu intrarea în insolvanţă a Macio, firma lui Gavrilă Ghilea a încasat doar serioase pierderi provenite din neplata lucrărilor.
Va urma, în scurt timp, o expertiză tehnică a lucrărilor realizate până în prezent şi a celor care urmează a fi realizate mai departe precum şi o evaluare a costurilor, după care va avea loc procedura de atribuire pentru realizarea lucrărilor rămase de executat, mai spune comunicatul Primăriei.
Primarul admite că „din punct de vedere tehnic, ar fi bine să continuăm cu acelaşi constructor” şi că Primăria are bază legală să continue cu firma lui Gavrilă Ghilea. Totuşi, şi alţi grei pe piaţa locală a construcţiilor „amuşină” carcasa abandonată a podului. Nu mai departe de anul trecut, patronul Selina SA, Beniamin Rus i-a propus primarului Ilie Bolojan să preia firma sa lucrarea!
Cu problema executantul în coadă de peşte, edilul şef insistă că podul trebuie terminat anul acesta până-n toamnă, până la lansarea şantierului la drumul expres. „La acest drum vom avea mult pământ de dizlocat şi n-aş vrea să plimbăm camioanele cu noroi pe B-dul Magheru”, zice primarul.
Citiți principiile noastre de moderare aici!