Doar până la 1 septembrie îşi vor mai putea face orădenii cumpărăturile la OBI. De la această dată retailerul german de bricolaj OBI, unul dintre cei mai mari jucători de profil de pe piaţa europeană de Do It Yourself (DIY), se va retrage oficial de pe piaţa românească unde deţine şapte magazine. Angajaţii companiei au primit deja înştiinţarea că de la 1 septembrie sunt liberi să plece. Conform informaţiilor obţinute de către Wall-street.ro, cinci din cele şapte locaţii în care OBI era chiriaş (printre care şi Oradea) vor fi ocupate de către retailerul grec de jucării Jumbo.
OBI şi-a făcut intrarea pe piaţa din România, la 19 noiembrie 2008, prin inaugurarea magazinului de la Oradea. La deschiderea oficială au participat membri ai board-ului OBI Holding Germania. „Dorim să devenim liderul DIY pe piaţa din România, având în vedere că obiectivul OBI în toate ţările în care operează este de a deveni lider pe pieţele respective”, a declarat Sergio Giroldi, OBI Group CEO la vremea respectivă.
„Când am decis să deschidem OBI la Oradea nu ne-am gândit la concurenţă ci la clienţii noştri”, a răspuns Romano Quinzi, manager OBI România, la o întrebare legată de concurenţa de pe piaţa orădeană. Timpul a dovedit că afirmaţia de mai sus a fost fatală companiei. Într-o piaţă concurenţială cu Praktiker (inaugurat în 2005) şi Bricostore, două săptămâni mai târziu, afacerile OBI au mers tot mai prost. Un cuvânt greu de spus l-a avut şi criza economică.
Conform celor mai recente date disponibile pe site-ul Ministerului de Finanţe, retailerul german OBI a încheiat anul 2012 cu afaceri de 40 de milioane de euro şi pierderi de 1,2 milioane de euro. La finele anului 2012, pentru OBI lucrau circa 600 de angajaţi.
Un alt magazin de acelaşi tip DIY – bauMax, urma să-şi deschidă porţile la Oradea în 2012. Construcţia a fost finalizată, tot pe strada Ogorului, între Bricostore şi OBI, dar magazinul nu a mai fost inaugurat, intrând în conservare.
Rebrănduiri
Toţi retailerii DIY care au venit cu gânduri mari pe piaţa orădeană înainte şi în timpul boom-ului economic au plecat sau se pregătesc să plece cu coada între picioare. Unii şi-au vândut afacerile, iar alţii sunt pe cale să o facă.
Praktiker şi-a vândut operaţiunile din România, unde deţinea 27 de magazine, către firma Search Chemicals, deţinută de omul de afaceri turc Omer Susli. A rămas numele.
Grupul britanic Kingfisher a preluat anul trecut, de la grupul francez Besson, magazinele Bricostore din România, care urmează să fie rebrănduite în Brico Depot.
În sfârşit, unul dintre lanţurile de magazine DIY, care nici nu a fost inaugurat la Oradea, bauMax, părăseşte România, fiind preluat de grupul francez Adeo, proprietarul magazinelor Leroy Merlin. Retailerul austriac bauMax a înregistrat o pierdere de 126 milioane de euro în 2012, după ce extinderea în Europa de Est a pus o presiune prea mare pe finanţele companiei.
În sfârşit, locul magazinului OBI Oradea va fi luat de JUMBO, un magazin care pe lângă jucării, care reprezintă cea mai mare parte a afacerilor, oferă produse pentru îngrijirea copiilor, rechizite, produse de sezon, decoraţiuni şi produse pentru locuinţă.
Citiți principiile noastre de moderare aici!