De miercuri se reia campania de informare premergătoare următorului scurtin al referendumului pentru unificarea Oradiei cu Sînmartin. Primarul Ilie Bolojan a avut, luni, prima ieşire publică dinainte de acest tur secund, împreună cu echipa de campanie din care fac parte, printre alţii, viceprimarul Mircea Mălan, city-managerul Eduard Florea, preşedintele CSM Florin Birta, Arina Moş, director ASCO şi consilierii persoanli ai edililor.
Bolojan a ieşit cu mesaje „personalizate” pe categorii de absenţi din primul tur dar şi cu avertizări explicite la adresa liderilor politici.
Să-şi asume ruşinea!
Ca şi-n prima campanie, primarul a insistat că unificarea este un proiect fără culoare şi miză politică. „Cred că toate partidele ar trebui să susţină acest referendum. În aceşti ani s-au pierdut ocazii şi foarte mult timp. A rata încă o astfel de oportunitate unică ar fi o mare eroare”, a arătat Bolojan, exemplificând cu distrigerea postdecembristă a industriei şi ratarea valului de investiţii din intervalul 2004-2008 din cauza lipsei facilităţilor.
[poll id=”134″]
„Bunăstarea oraşului este mai sus de orice calcul politic mărunt, sau de tema că unii vor specula atribuindu-şi acest succes, sau de frica de-a nu pierde câteva voturi şi de-a pierde un număr sau altul de consilieri. În mod clar, aceste mize minore nu se apropie de miza acestui proiect. Dacă referendumul va cădea pentrui că a fost sabotat de liderii partidelor politice, aceştia trebuie să fie conştienţi că îşi asumă răspunderea şi mai ales ruşinea că nu au pus umărul la dezvoltarea oraşului”, a detaliat primarul.
Interdependenţă
Bolojan a ţinut să se adreseze cu un mesaj direct şi comunităţii maghiare, ştiut fiind că aceasta a absentat masiv la primul tur. În opinia sa, absenteismul etnicilor se datorează de îndemnurile primite de la liderii lor, care i-ar fi speriat cu pierderea drepturilor, odată cu scăderea ponderii comunităţii sub 20%. „E adevărat, ponderea va scădea cu 1%, dar de la 24,9% la 23,9%. Dar acest referendum nu are ca scop scăderea ponderii comunităţii, ci dezvoltarea acestui oraş. Dacă mâine Borşul ar dori să fuzioneze cu Oradea, exact acelaşi lucru l-aş face ca şi în cazul Sînmartinului. Cele două comunităţi pot vedea trecutul istoric, local, naţional sau est-european în mod diferit, dar construcţia viitorului se poate face doar împreună. O stradă neasfaltată, un loc de muncă în minus, un parc în minus, au aceleaşi efecte pentru români şi pentru maghiari”, zice Bolojan.
Primarul n-a omis să le transmită orădenilor maghiari că depind de majoritatea românească: „în viitor, orice măsură ce se va adopta ca un drept suplimentar pentru comunitatea maghiară nu poate fi făcut decât cu reprezentanţi ai comunităţii române, indiferent de la ce partid sunt ei. Încrederea şi respectul reciproc sunt temeliile pentru proiecte care înseamnă conservarea identităţii şi tradiţiilor pentru fiecare etnie şi confesiune. Îi îndemn pe etnicii maghiari să meargă să voteze fără probleme. Niciun drept carte ţine de comunitatea maghiară nu va fi ştirbit. Iar liderii comunităţii care îşi această răspundere, împărţind viitorul oraşului în două, trebuie să se gândească foarte bine la ceea ce fac”.
Vârstnicilor, altă categorie care a absentat masiv la vot, li se transmite că viitorul copiilor merită un vot la referendum. La fel, celor care au nemulţumiri personale faţă de primar sau primărie, li se propune să-şi cântărească neplăcerile la valoarea reală, care nu poate egala o miză precum viitorul oraşului.
Agenţi de campanie
Bolojan i-a invitat pe toţi cei 36.000 de oameni care au votat cu DA, să fie în campania de informare şi mobilizare: „până în 14 mai să îi convingă pe vecini, pe aparţinători, pe colegii de serviciu, pe prieteni să meargă să voteze. Dacă fiecare convinge un singur orădean care nu a votat, atunci acest referendum poate trece fără nicio problemă”.
Primarul cere şi patronilor şi managerilor să se implice, convingându-şi angajaţii şi partenerii de afaceri să votreze. În opinia sa, cei din turism – hoteluri, cafenele, taximetrie sau restaurante, sunt principalii beneficiari ai Oradiei turistice. De la 270.000 de turişti pe an, Bolojan crede că se poate ajunge la peste un milion, în cinci ani.
„Facem un apel către orădeni să se implice şi să ne dea o mână de ajutor pentru ca acest referendum să treacă”, este concluzia primarului.
Cifre electorale
Primarul, ca iniţiator al referendumului, zice că îşi fundamentează a doua chemare a orădenilor la urne pe cifrele primului tur.
– în 10 mai au fost votat aproximativ 37.000 de orădeni, din care aproape 36.000 au votat DA dar referendumul a fost invalidat din cauză că nu s-a atins pragul legal obligatoriu, de 30%. Asta ar însemna aproximativ 57.000 de votanţi.
– miza campaniei este de a face ca în 14 iunie să iasă la vot încă cel puţin 20.000 de orădeni
– la alegeri clasice, prezidenţiale sau parlamentare, se prezintă la vot între 45 şi 60% dintre orădeni, înseamnă că există un bazin important de orădeni care au exerciţiul votului şi se pot aduna voturile
Ce se pierde/câştigă?
În opinia lui Bolojan, Oradea nu are absolut nimic de pierdut din fuziune dar are cel puţîn trei câştiguri incontestabile:
– Oradea mare ar fi un oraş mai important care va genera salarii mai mari pentru cea mai mare parte dintre orădeni. Într-un oraş mai mare companiile se dezvoltă mai mult, se crează o cerere mai mare de locuri de muncă şi, datorită concurenţei, cresc salariile.
– amenajarea Băilor Felix la standard indernaţional
-prin forţa pe care o are, Oradea poate exploata raţional resursa de apă geotermală şi o poate proteja de exploatarea gazelor de şist.
Citiți principiile noastre de moderare aici!