Miercuri, norvegianca Ada Sophie Bakk Haug a ajuns la Sânmartin, punctul terminus al drumeţiei parcursă pe teritoriul ţării noastre. În perioada iulie – septembrie 2014, asociaţia SKV (asociaţia Siebenbürgischer Karpatenverein/Asociaţia Carpatină Ardeleană a Turiştilor), a realizat parcurgerea potecilor şi drumurilor de pe culoarul Drobeta-Turnu Severin – Oradea, în vederea definirii traseului turistic pedestru E3 România. Acest traseu va fi parte componentă a traseului E3 din cadrul sistemului european de poteci de lungă distanţă (**).Traseul uneşte cele mai importante atracţii turistice din zonele străbătute, Parcurile Naţionale şi destinaţiile de ecoturism. Acţiunea a fost realizată cu sprijinul Agenţiei Naţionale pentru Turism. La alegerea traseului am colaborat cu Parcurile Naţionale Porţile de Fier, Cheile Nerei, Semenic, Munţii Apuseni, CAPDD Bihor, Jandarmeria Montană din judeţele: Mehedinţi, Caraş – Severin, Hunedoara, Alba şi Bihor şi asociaţiile Bike Attack Reşiţa, Apuseni Experience şi Clubul de Cicloturism Napoca, cărora le mulţumim.
Traseu prestabilit
Au fost prelevate date GPS ale potecilor şi drumurilor care înlănţuite pot alcătui un traseu continuu între cele două puncte de frontieră stabilite cu colegii din Serbia (Gura Văii) şi România (Borş). De asemenea au fost realizate câteva mii de imagini foto localizate GPS care permit evaluarea potecilor/drumurilor, marcajelor, peisajului şi altor elemente care pot defini starea şi calitatea traseului. Prin prelucrarea acestei baze de date va fi disponibil un raport detaliat asupra măsurilor care trebuie întreprinse pentru ca traseul să fie funcţional şi integrat în reţeaua europeană. Traseul în lungime de cca. 550 km va trece prin Turnu Severin, Clisura Dunării, Munţii Almăj, Locvei, Aninei, Semenicului, Poiana Ruscă, Metaliferi, Bihor, Pădurea Craiului şi Oradea. In cea mai mare parte, traseul va fi alcătuit din poteci şi drumuri forestiere, prin munţi, zone colinare, păduri şi poiene. Încă din faza de definire a traseului, echipa de teren a fost însoţită de o tânără membră a asociaţiei de turism norvegiene DNT care a intrat în România venind pe traseul E3 din Turcia şi Bulgaria şi care în 12-14 luni va parcurge cca. 5.000 km pe reţeaua de poteci europene până în Norvegia, exclusiv în regim pedestru. Pe porţiunile de traseu nemarcate şi cele încă neamenajate turistic de la noi tânăra călătoare a fost monitorizată de Jandarmeria Montană, cu care SKV a colaborat excelent pe parcursul întregii acţiuni. Pentru parcurgerea în premieră a E3 România d-ra Ada Sophie Bakk Haug a primit joi la Oradea Diploma de membru de Onoare a SKV.
Monitorizată de jandarmi
Atribuţiile jandarmeriei montane din judeţele tranzitate au fost de a monitoriza drumeţia turistei norvegiene, a-i acorda sprijin pe itinerariile turistice nemarcate corespunzător sau neamenajate şi asigurarea intervenţiei în caz de accident sau alte evenimnte deosebite, care i-ar fi putut pune în pericol, sănătatea sau viaţa. La nivelul judeţului Bihor, Jandarmeria a asigurat monitorizarea turistei norvegiene, pe următorul itinerariu: Padiş – Glăvoi – Stâna de Vale – Beiuş – Oradea. În cadrul proiectului, SKV a identificat pe traseu două zone deosebite, care dupa amenajări corespunzătoare şi îndeplinirea criteriilor de calitate impuse ar putea primi calificativul de excelenţă ”Best of Europe” instituit de Asociatia Europeana de Drumetie. Este vorba de zona Dubova-Biger-Cheile Nerei-Cheile Caraşului-Semenic-Buchin şi zona Stâna de Vale-Padiş-Baia de Criş. În paralel cu lucrările pe care cei abilitaţi vor trebui sa le realizeze pentru a face practicabil în regim turistic în condiţii de siguranţă întreg traseul E3, SKV se va ocupa anul viitor de stabilirea traiectului traseului european E8 de la Sighetul Marmaţiei la Drobeta-Turnu Severin, pe culmile Carpaţilor. Un alt proiect iniţiat de SKV va fi promovarea segmentului care parcurge întregul lanţ carpatic, din Austria în Serbia, pe E8, sub numele generic de Via Carpatica, printr-un proiect transfrontalier. Peste 50% din acest traseu se află pe teritoriul României. Traseele europene din România vor putea reprezenta, după realizarea amenajărilor necesare, coloana vertebrală a sistemului de poteci existent şi vor oferi amatorilor de drumeţiei din România şi celor din străinătate condiţii attractive şi sigure de vizitare a celor mai frumoase zone ale ţării.
„Drumeţia/turismul pedestru – este cea mai accesibilă, sănătoasă şi răspândită formă de turism, fiind practicată sistematic de cca. 12% din populaţia Europei, asigurând un transfer de cca. 100 miliarde euro anual din partea zonelor urbane dezvoltate către zonele montane şi rurale, de regulă sărace. Asociaţiile montane şi de drumeţie reunesc cca. 4-6% din populaţia majorităţii ţărilor europene şi asigură pe lângă organizarea de excursii cu membrii proprii, prieteni şi familiile lor, întreţinerea şi dezvoltarea infrastructurii de poteci / cabane şi educaţia ecologică a populaţiei” se specifică într-un comunicat de presă transmis de IJJB, în colaborare cu SKV.
Citiți principiile noastre de moderare aici!