Proiectul de hotărâre care va pune punct conflictului şi-a aflat majoritatea necesară aprobării într-o manieră fără precedent, mai degrabă în afara Sălii Mari a Primăriei, după zile de negocieri între Primărie şi Prefectură. Semn clar că nu contează cine şi cum votează, cât acela care interpretează…
La final de iunie, Prefectura reclama ilegalitatea mai multor articole din regulamentul parcărilor. Subprefectul Cristian Bitea a avut revelaţia ilegalităţii după ce Primăria i-a ridicat maşina de pe o suprafaţă haşurată din Parcul Traian, cu ocazia alegerilor parlamentare. Critica principală de nelegalitate s-a referit la instituirea taxei pentru parcare neregulamentară, în valoare de 45 de lei. A fost atacată şi taxa de 300 de lei, încasată de AIO pentru înapoierea maşinii hingherite. Motivaţia: pedeapsă dublă pentru aceeaşi contravenţie, din moment ce e urmată şi de amenda în baza Codului Rutier. Alte observaţii se refereau la atribuţii ilegale ale „scriitorilor” de amenzi din cadrul AIO. Procesul verbal de amendă care urma neplăţii taxei de 45 de lei era întocmit la indicațiile șefului serviciului parcări, care stabilea și nivelul amenzii, din birou!
Imediat după atacarea în contencios administrativ a acestora, la începutul lunii, primarul Ilie Bolojan ieşea public cu o atitudine bătăioasă, ameninţând cu procese pentru daune. În două săptămâni, în schimb, executivul iniţia două proiecte de hotârâre prin care urma să se conformeze tuturor observaţiilor Prefecturii. Unele mai degrabă formale, altele de substanţă. Acestea ajung, lunea trecută, în discuţia deliberativului local, în cadrul a două proiecte de hotărâre: unul abroga taxele şi celălalt abroga atribuţiile ilegale dar propunea şi revizuirea altor articole din regulamentul parcărilor – actualizarea listei parcărilor şi instituirea de formulare pentru amenzi.
Primul proiect de hotărâre întruneşte majoritatea cerută de borderoul şedinţei, 14 voturi, şi este aprobat. Celălalt, însă, întruneşte tot 14 voturi, în condiţiile în care borderoul prevede că are nevoie de 18 voturi. În loc să meargă pe varianta simplă a unui proiect care abrogă articolele atacate de Prefectură, promovabil cu majoritatea consilierilor prezenţi, 14 în acest caz, AIO a preferat să includă în acelaşi document şi prevederi „patrimoniale” pentru care legea cere aprobarea a două treimi din aleşii în funcţie.
Aprobat pe jumătate? Consilierii locali părăsesc, luni, Sala Mare a Primăriei cu convingerea că materialul „a picat”. După acea şedinţă, începe lungul drum al proiectului, de la respingerea în plen, la „aprobarea” în afara Consiliului Local. După mai multe insistenţe ale Jb pentru a afla statusul acestui proiect, tratate cu refuz atât de primarul Ilie Bolojan cât şi de secretarul Ionel Vila, abia vineri ne-a putut comunica Primăria „aprobarea” acestuia.
Între timp însă, în urma mai multor „genoflexiuni logice” pe legea administraţiei publice, se vehicula şi varianta că proiectul de hotărâre a trecut… pe jumătate. Adică articolele abrogărilor ar fi fost aprobate, că doar le ajungeau 14 voturi, iar restul ar fi fost respinse, că au caracter patrimonial şi le trebuie 2/3 din totalul aleşilor. O asemenea struţo-cămilă nu doar că e greu de acceptat dar precedentul pe care l-ar stabili ar arunca în haos şi circ orice tentativă viitoare de-a vota hotărâri.
Jb a primit explicaţia „aprobării” materialului în integralitatea sa vineri, de la secretarul Consiliului Local: AIO a greşit!
„Dintr-o eroare materială a iniţiatorului, cauzată de volumul mare de muncă, s-a strecurat această eroare care s-a perpetuat. Cele 14 voturi sunt suficiente pentru ca materialul în cauză să fie adoptat”, susţine secretarul Vila.
„Materialul nostru, din titlu, la asta s-a referit: abrogarea articolelor din regulamentul parcărilor. În corpul hotărârii am avut aceste abrogări sub formă de articole, dar şi actualizarea câtorva anexe din regulament. În aceste anexe nu s-au propus locaţii noi ci s-a făcut individualizarea câtorva intervale de străzi, deci nu era necesar pentru asta acordul a două treimi dintre consilieri”, crede el, precizând că „din discuţiile inter-instituţionale Primărie-Prefectură, s-a desprins concluzia că 14 voturi sunt suficiente”. „Se pare că am reuşit să ne impunem punctul de vedere”, e concluzia sa. Aşa pare să se stingă scandalul parcărilor din Oradea, fără a fi tranşat de decizia unei instanţe.
De vorba unui „clasic în viaţă” – cine umblă la Lege, cu nimic nu s -alege – era să se convingă şi Primăria, pusă acum în situaţia de a se mulţumi cu încasări reduse din acest sector, altfel foarte bănos, şi de-a reface regulamentul, în conformitate cu legea.
Citiți principiile noastre de moderare aici!