A desăvârşit «Magia naturii te invită la joacă», ales de Agenţia Naţională, dintre cele 260 de proiecte Comenius din ţară, între primele trei modele de bună-practică, şi desemnat „lider naţional în 2012” şi în Germania. A manageriat cu succes şi alt Comenius, «SOS Natura».
Iar acum CSEI Orizont Oradea se poate mândri şi cu unicul proiect Comenius aprobat anul acesta în Bihor: «Cuvânt şi artă prin intermediul IT».
Experienţa euro-proiectelor de mobilitate a adus multe câştiguri zecilor de dascăli şi copii implicaţi. Dar euro-schimburile de experienţă evidenţiază şi carenţe de sistem corectabile – fapt regăsit, de altfel, printre obiectivele Comenius.
Din prezentările făcute ieri la CSEI Orizont, am ales o „neîmplinire” locală şi una naţională.
Aşteaptă noul Muzeu
„Partenerul englez din Comenius ne-a dus la Muzeul Medieval din Telford. Ne-a impresionat interesul copiilor cu deficienţe faţă de viaţa şi meşteşugurile tradiţionale. Ne-am dori ca şi Muzeul orădean să se redeschidă cu secţii care să permită vizitele copiilor cu probleme speciale. Astfel de vizite s-ar încadra ca terapie educativă, legată de atelierele şcolii în care elevii confecţionează diverse obiecte”, a spus Angela Maruşca, director al CSEI Orizont.
Reamintim că Muzeul Ţării Crişurilor e nevoit să se restrângă în cadrul Palatului Baroc până la mult-aşteptata mutare în noul sediu din fosta Garnizoană.
În context, dascălii CSEI Orizont au mulţumit directoarei Ligia Mirişan pentru uşa deschisă întotdeauna de Biblioteca Judeţeană „Gheorghe Şincai” pentru derularea proiectelor educative.
Euro-dotări la nemţi
Prof. dr. Maruşca a mai pus degetul pe rană şi într-o problemă naţională.
„Partenerii din Germania s-au dotat, prin Comenius, cu calculatoare, imprimante şi video-proiectoare. Şcoala din Kaiserslautern s-a mai dotat prin proiect cu terenuri de joacă speciale. Pe unul şi-au imprimat pe asfalt jocul «Nu te supăra, frate» pentru a-l juca în aer liber cu copiii. Pe alte terenuri au introdus texturi de piatră şi materiale pentru stimularea senzaţiilor tactile. La noi, din păcate, nu se acceptă asemenea dotări prin euro-proiecte”, a spus directoarea CSEI Orizont, amintind că şi partenerii polonezi s-au dotat pentru Jocurile Paraolimpice de la Katowice.
Dotări după posibilităţi
Totuşi, directoarea Maruşca a pus pe prim-plan câştigurile euro-proiectelor, îndeosebi mobilitatea acumulată de dascălii şi elevii care vizitează şcoli speciale din alte ţări. „E muncă titanică, dar euro-proiectele sunt şansa să atragem finanţări care să ne impulsioneze dascălii şi elevii. Şi reuşim şi unele dotări. De la DVD-uri, cărţi metodice, matriţe şi materiale de lucru cu elevii, şi până la amenajarea unei mini-bucătării pentru meniuri sănătoase, a unei Săli, unui Colţ şi chiar a unui Atelier Comenius”, a enumerat prof. Maruşca unele dotări făcute şi prin efort propriu.
„Fascinaţi de IT”
Şi directoarea adjunctă Elena Erdeli a subliniat, mai apoi, nevoia dotării cu aparatură IT: „Mulţi elevi nu au calculatoare acasă, dar vedem că îi fascinează. Şi de aceea am lansat, alături de o şcoală specială din Budapesta, proiectul «Cuvânt şi artă prin IT». În proiect, elevii crează zilnic, cu plăcere, în programul Paint, mesaje electronice pentru partenerii din Ungaria”. Profesoara Erdeli a mai spus că şcoala budapestană are dotări foarte bune pentru copiii cu dizabilităţi, inclusiv piscină, atelier de pictură şi posibilităţi de echitaţie.
Citiți principiile noastre de moderare aici!