Tehnicienii societăţii locale de tranport în comun au o nouă „jucărie”, în valoare de peste un milion de euro. Este cea mai deşteaptă, la categoria sa şi e a doua astfel de maşinărie din Europa de Est, se laudă aceştia.
Achiziţie angajată
Aşa numita „maşină de strunjit în situ” permite ajustarea roţilor vehiculelor rulante în timp foarte scurt, cu costuri reduse şi asigură, în timp, scăderea poluării fonice în oraş. Aparatura funcţionează în Centrul de Cercetare Mecatronică din depoul OTL, în a cărui construire şi dotare s-au investit patru milioane de euro, bani proveniţi din bugetele OTL, al oraşului şi din fonduri europene.
Principiul de funcţionare a acesteia este aparent simplu: garnitura de tramvai este ridicată de un sistem de macarale hidraulice şi sub aceasta este plasat utilajul. Acesta scanează fiecare roată şi propune mai multe variante de strunjire, funcţie de uzura sa. Tehnicianul decide, apoi, pentru care optează.
„Tramvaiele noi au funcţionat bine dar, şi la mentenanţă şi la costuri, se simte acest lucru prin obligativitatea de achiziţionare de utilaje speciale”, apreciază Csuzi Istvan, directorul OTL.
Achiziţia strungului mobil a fost promisă de municipalitate în momentul cumpărării tramvaielor noi. Şi asta din raţiuni economice, spune managerul: „dacă azi nu am avea strungul, pe viitor am cheltui foarte mult pentru strunjirea roţilor: 1.500 la o singură roată, la 8 roţi ar fi undeva la 15.000 de euro”.
Vârf de tehnologie
„Această maşinărie nu doar că e eficientă, dar e vârf de tehnologie pentru strunjirea, profilarea roţilor de tramvaie respectiv locomotive sau metrou, orice circulă pe calea de rulare. În Europa de Est mai este un singur model, în Belgrad, achizionat anul trecut. Noi îl avem de trei, patru luni de zile”, precizează Ioan Mureşan, şeful depoului OTL.
De la instalare şi până acum, s-au făcut probele de funcţionare, de calibrare. „Ca să aibă o acurateţe deosebită la strunjirea roţilor. Dacă o roată nu e strunjită, poluarea fonică e deosebită în oraş. Noi tindem spre o puluare fonică cât mai mică, sub 72 de decibeli pe tramvai. Ne va ajuta mult să reducem poluare”, mai zice acesta. Utilajul este util în profilarea roţilor pentru tot parcul rulant al OTL. „Că e Tatra sau Siemens, funcţionează cu aceeaşi acurateţe.
Sistemele de adaptare au fost relizate de inginerii germani. Cu un operator bine pregătit, aparatura profilează o roată în patru cinci ore, faţă de până la două zile, cât trebuia anterior”, explică tehnicianul.
Din cei patru milioane de euro, cât a costat întreg Centru de Cercetare Mecatronică, strungul mobil Mobiturn 2, adus la Oradea din oraşul german Erkelenz, a costat 1.334.000 euro.
Citiți principiile noastre de moderare aici!