În timp ce pista Aeroportului din Oradea este în plin proces de reconstruire, iar terminalul a fost deja modernizat acum câţiva ani, nici concurenţa nu bate pasul pe loc. Dimpotrivă. Vecinii transfrontalieri de la Debreţin sunt în plină dezvoltare a aeroportului de acolo. În timp ce Oradea caută să-şi atragă primele curse internaţionale, Debreţin şi-a propus să devină un aeroport regional de prim rang, atât pentru transportul de călători, cât şi pentru transporturile de mărfuri.
Wizz deschide curse noi
Cea mai mare companie aeriană ungurească – Wizz Air – a anunţat că, din decembrie 2015 va avea la Debreţin o bază operaţională. În prezent, Wizz zboară de la Debreţin spre Londra-Luton şi Eindhoven. Urmează, din octombrie, Milano-Bergamo, iar din decembrie destinanţiile Paris-Beauvais, Bruxelles-Charleroi, şi Malmo (Suedia). În România, Wizz are baze operaţionale la la Bucureşti, Cluj-Napoca, Timişoara şi Târgu-Mureş. Budapesta este centrul de operaţiuni al celor de la Wizz. Şi Lufthansa ar urma să opereze zboruri din Debreţin, informează site-ul dehir.hu.
În prezent, din Debreţin se mai zborată spre Antalya, Heraklion-Creta, Corfu şi Burgas, curse operate de Travel Service (Cehia), Freebird Airlines (Turcia) şi Bulgarian Air Charter.
Dezvoltarea rutelor internaţionale de pe Aeroportul din Debreţin are o semnificaţie importantă şi pentru Aeroportul din Oradea. Din cauza distanţei mici între Oradea şi Debreţin, Comisia Europeană nu va mai da Consiliul Judeţean Bihor posibilitatea de a subvenţiona cursele internaţionale spre destinaţiile aflate deja în portofoliul Aeroportului din Debreţin. Ceea ce nu înseamnă că operatorilor aerieni li se va interzice să zboare de la Oradea spre destinaţii la concurenţă cu Debreţin. Însă nu vor beneficia de ajutorul de stat pentru scutirea cu până la 50% din taxele de aeroport.
Vor avea terminal nou
Din toamnă, la Debreţin va fi gata noul terminal, ce va fi livrat la pachet cu centre de inovare şi incubatoare de afaceri. Aeroportul maghiar are prevăzute hale multifuncţionale, pe care intenţionează să le închirieze. Dezvoltatorii Aeroportului Debreţin au în vedere realizarea de structuri intermodale, prin conexiunea Aeroportului cu calea ferată şi cu autostradă. Aceasta deoarece aerogara din oraşul aflat la doar 70 de kilometri de Oradea are în vedere o dezvoltare atât pe partea de călători, cât şi pentru transport de mărfuri (cargo). Investiţiile se ridică la 1,3 miliarde forinţi (circa 18,5 milioane de lei), fiind derulate de către grupul Xanga din Debreţin, ce în 2011 prelua majoritatea acţiunilor la aeroport. Noile investiţii ar aduce cu sine alte 200 de locuri de muncă, transmite Istvan Herdon, CEO al grupului Xanga. Dacă anul acesta traficul de pasageri la Debreţin este estimat pentru 180.000 de persoane, pentru anul viitor se prognozează peste 300.000 de pasageri. Semn că autorităţile din Oradea şi Bihor trebuie să se mişte repede, pentru ca Oradea să poată capta curse şi călători spre destinaţii internaţionale.
Citiți principiile noastre de moderare aici!