Consiliul Judeţean a demarat procedura pentru modernizarea pistei Aeroportului, deşi n-are încă bani de aşa ceva! A confirmat-o chiar preşedintele CJ Bihor, Cornel Popa. În sistemul electronic de achiziţii publice (SEAP) a fost publicat deja anunţul de intenţie pentru modernizarea pistei aeroportului, estimată la 92 milioane de lei. Adică circa 22 milioane de euro. Pista de aterizare/decolare trebuie obligatoriu modernizată, pentru ca la Oradea să poată ateriza şi avioane Airbus şi Boeing, de clasă mediu-curier. În prezent, pe pista aerogării orădene pot ateriza în condiţii de siguranţă doar avioane mici, precum AT 42, ceea ce face ca Oradea să rămână în continuare fără curse externe.
Schema de finanţare a investiţiei prevăzute iniţial la circa 25 milioane de euro prevede o finanţare asigurată în procent de 69,25% din fonduri europene (circa 18 milioane de euro), 2% contribuţia Consiliului Judeţean şi 28,75% contribuţia Statului Român. TVA-ul va trebui plătit tot de beneficiar, urmând a fi compensat, ulterior.
Admişi fără loc!
Însă, până la această oră, schema de finanţare e în aer, din cauza faptului că pe axa de finanţare europeană pentru aeroport nu au mai rămas bani! Astfel, deşi proiectul Oradiei a fost declarat admis, axa a rămas descoperită, fondurile lipsind! Această problemă a Aeroportului, care s-a trezit cu un proiect admis, dar fără loc (!) a fost un subiect de campanie electorală, anul trecut, în lupta pentru preşedinţia Consiliului Judeţean. Fostului preşedinte al CJ Bihor, Radu Ţîrle, i s-a pus la pasiv inclusiv această nerealizare de la Aeroport. Contracandidatul său direct, Cornel Popa şi primarul Ilie Bolojan au subliniat deficienţele de gestionare a Aeroportului, cu referiri directe la eşecul asigurării finanţării pentru modernizarea pistei.
De la schimbarea conducerii CJ Bihor au trecut deja aproape nouă luni. Totuşi, nu s-a reuşit încă asigurarea finanţării, deşi Executivul CJ Bihor are aceeaşi culoare politică cu Guvernul Ponta. Preşedintele Cornel Popa trebuie să reuşească transferul unor fonduri de pe alte axe de finanţare pentru transporturi, cum ar fi gări CFR/porturi, pe axa de finanţare pentru aeroporturi. În ideea în care Aeroportul Oradea ar fi următorul pe listă pentru finanţare, Popa face lobby pe lângă Ministerul Transporturilor, care trebuie să obţină acordul Comisiei Europene pentru un asemenea transfer. Deocamdată fără vreun rezultat palpabil.
„Anunţul de intenţie pentru modernizarea pistei a fost postat pentru scurtarea timpului, în cazul în care vom obţine finanţarea”, ne-a explicat, ieri, preşedintele Cornel Popa, motivul pentru care s-a postat anunţul respectiv pe SEAP. Anunţul de intenţie indică data de 15 iulie ca fiind moment al începerii procedurilor de atribuire.
FACT BOX
Pista nouă la Aeroport
Proiectul de modernizare şi extindere a suprafeţelor aeroportuare la Aeroportul Oradea include următoarele investiţii:
realizarea unei piste decolare – aterizare de 2.100 metri şi refacerea integrală a pistei existente, fără relocarea echipamentelor de radionavigaţie existente;
realizarea a două căi de rulare/degajare, a unei platforme de îmbarcare – debarcare care să poată asigura staţionarea unui număr de şase aeronave;
realizarea unor sisteme de balizaj luminos pentru pista de decolare – aterizare, pentru căile de rulare şi pentru platforma de îmbarcare – debarcare;
realizarea sistemului de alimentare cu energie electrică de bază şi de rezervă pentru sistemele de balizaj luminos, a sistemului de telecomandă pentru sistemele de balizaj luminos, a unui sistem de iluminat pentru platforma de îmbarcare – debarcare, cu piloni de iluminat echipaţi cu proiectoare.
Mutarea Aeroportului Oradea, ideea abandonata
Citiți principiile noastre de moderare aici!