Într-o conferință de presă, Pasztor a răspuns la acuzațiile de sabotaj în favoarea Debreținului, despre demersurile trecute și prezente, pentru a readuce cursele externe la Oradea, despre posibilitatea transformării Aeroportului în SA și despre… modul în care folosește cele trei pașapoarte pe care le deține.
Cu toate acestea, grupul PNL din Consiliul Județean a cerut includerea pe ordinea de zi a ședinței de sâmbătă, 28 septembrie, a unui proiect de hotărâre, prin care se cere revocarea Consiliului de Administrație de la Aeroport și constituirea altuia, pe o nouă structură, care să includă Primăria Oradea și entitățile economice interesate, din Oradea și județul Bihor. Pasztor nu pare să respingă din start ideea, dar afirmă că deocamdată CA-ul de la Aeroport trebuie să genereze un nou concurs, cu un alt tip de comisie de evaluare, și abia după desemnarea noului manager, discuția s-ar putea îndrepta spre modalitatea de structurare a unui alt Consiliu de Administrație la Aeroport.
11 – o comisie cât o echipă de fotbal!
„Mâine (sâmbătă – n.red.) voi întocmi o nouă recomandare către CA. Se va referi la crearea unei comisii de concurs. Va fi un pic diferit decât gândirea pe care o aveau până acum. Să se coopteze o comisie externă, care să aibă în principiu: președintele comisiei să fie de la Aeroport, 1 persoană de la Consiliul Județean, 1 persoană de la Primăria Oradea, 1 persoană de la Prefectură, pentru partea de legalitate, 1 persoană de la Parcuri Industriale Oradea, 1 persoană de la Parcuri Industriale Bihor, 1 persoană de la Camera de Comerț, 1 de la AMD, 1 de la APTOR, 1 din partea marilor hotelieri și 1 de la Universitate. 11 persoane care vor fi îndreptățite să lanseze un concurs nou pentru conducerea Aeroportului Oradea. Să avem cât de repede o ședință extraordinară de Consiliu Județean, să avem o scrisoare de așteptări pentru noul manager. Momentan, CA are sarcina de a crea o entitate, pentru a duce mai departe lucrurile. Dacă în 2 săptămâni reușim un consens, în circa 3 săptămâni putem lansa concursul, în perfectă liniște și normalitate, în ce limbă, site și ce ziar se dorește. După ce vom avea un nou manager, vom relua discuția privind componența CA. Poate fi o lună și jumătate, două”, spune Pasztor. Președintele Consiliului Județean speră că în 3 – 4 săptămâni se va ajunge cu noul concurs în faze de acum, iar pe lista scurtă a noului concurs vor fi 4 – 5 persoane, nu una singură, ca în cazul concursului anulat. În același timp, atât Pasztor, cât și Bimbo subliniază că salariul oferit pentru funcția de director la Aeroport, limitat prin lege la 7.300 lei + „1.000 și ceva de lei pentru componenta variabilă”, descurajează participarea la concurs a unor specialiști de peste hotrare. Cu toate acestea, până acum nu s-a considerat necesară publicitatea concursului clamat ca fiind internațional, decât prin postarea documentației în limba engleză, pe site-ul Aeroportului, neobligativitatea cunoașterii limbii române, de către candidați, ci doar a limbii engleze, precum și publicarea a câte unui anunț de participare, în Ziarul Financiar și în Bursa, în data de 12 septembrie.
Atât Pasztor, cât și Bimbo susțin că au primit solicitări de informații din partea unui cetățean german, care a avut funcții de management în domeniul aeroportuar în Spania, și ale cărui pretenții financiare se ridicau între 150 și 200.000 de euro. De asemenea, ar fi existat o solicitare de informații venită pe email, din Lituania…
Aeroportul, de la RA spre SA
În altă ordine de idei, Pasztor Sandor a arătat o adresă trimisă în luna septembrie către Ministerul Transporturilor, în legătură cu posibilitatea ca RA Aeroportul Oradea să își poată schimba forma de organizare juridică, în contextul în care, cu excepția Aeroportului Arad, niciun alt aeroport din țară nu este SA, decât acolo unde acționar unic este Statul Român. Demersul a fost demarat în sensul posiiblității includerii Primăriei Oradea în coordonarea activității la Aeroport. Pasztor spune că MT l-a pasat către Ministerul Justiției, și că acum așteaptă răspuns de acolo, înainte să aibă inițiativă. Chit că inițiativa aparține exclusiv autorității județene, câtă vreme doar CJ Bihor este autoritatea tutelară a Aeroportului Oradea. Ca o paralelă, în Oradea, Primăria a schimbat organizarea OTL, din RA în SA.
Interpelat de JURNAL BIHOREAN & BIHON.RO dacă nu cumva aceste demersuri, de implicare a administrației Ilie Bolojan la Aeroport trebuiau făcute mai din timp, dată fiind criza de la Aeroport, Pasztor a admis doar că demersurile către ministere privind schimbarea formei juridice de organizare a Aeroportului puteau fi făcute mai din timp…
În contextul în care președintele CA de la Aeroport, Bimbo – Szuhai Tibor transmitea vineri dimineață că managerul interimar de la Aeroport, Dan Bălăcel, se află în Capitală, la discuții cu TAROM și Blue Air, l-am întrebat pe președintele Pasztor despre ce se discută, la București, cu Tarom – Blue Air. “Toată vara s-au purtat discuții. Până în această primăvară, Aeroportul Ordea a fost auditat și găsit în regulă inclusiv de Wizz Air. Tarom cumpără aproximativ 30 de avioane de dimensiuni mai mici și se încearcă să aducem și către Oradea câte ceva. Se discută și cu Blue Air. Sunt discuții și volume foarte groase cu aceste companii ultra low-cost, Ryanair și Wizz Air. Noul manager va avea clar în mandat, această sarcină”, afirmă Pasztor.
Ryanair la Oradea, o poveste complicată, lăsată cu acuze pe linia Pașc – Pasztor
Acesta transmite că și discuțiile de dată mai recentă cu Ryanair sunt într-un trend pozitiv și, deoarece contractul pe 5 ani cu Ryanair este doar suspendat, nu este exclusă revenirea companiei irlandeze la Oradea. Cât despre refuzul celor de la Ryanair de a mai discuta cu Pasztor, în 2018, aspect reliefat de fostul manager Gheorghe Pașc, Pasztor afirmă că a fost o situație de moment, pe fondul nervozității generate de anunțul plecării Ryanair de la Oradea. Pașc arătase că Pasztor a încălcat clauzele de confidențialitate cu Ryanair. Iată cum răspunde Pasztor: “În privința Timișoarei a apărut prima dată anunțul că Ryanair oprește cursele. Între timp, împreună cu prefectul mă întâlnesc cu consulul Germaniei și după momentul (retragerii Ryanair – n.red.) de la Timișoara, am încercat să atragem spre Oradea curse Ryanair către Germania. L-am sunat pe Denis Barabas (reprezentantul Ryanair – n.red.), pentru a face o promovare către destinațiile Ryanair din Germania, cu alocare 20.000 de euro, împreună cu APTOR (Visit Oradea) și AMD (Discover Bihor). Și vine bomba că opresc cursele și din Oradea, din senin, când noi eram pregătiți să lansăm două noi curse, spre Germania!
Ryanair ne amână cu discuția aproximativ o lună, în 26 martie, când nu ne-am întâlnit cu Michael O Leary (reprezentanții Aeroportului Oradea și ai CJ Bihor au fost primiți la Dublin de alte persoane cu rol executiv la Ryanair, nu de CEO al acestei companii – n.red.). Atunci am înțeles că suntem doar o parte foarte mică dintr-o gândire mai amplă a lor. Am intrat în discuții și am fost deloc simpatic pentru ei: le-am transmis că e imposibil ca noi să cheltuim bani pentru promovarea destinațiilor Ryanair, facem un terminal nou și să primim doar răspunsuri STAS, de fiecare dată. Am văzut apoi că suntem în fața unui zid. Am revenit acasă, am făcut două conferințe de presă tumultuoase… Dar vreau să vă spun ceva: Pasztor Sandor nu e parte din contract, ci acesta este semnat între Aeroport și Ryanair! Nu am eu, Pasztor Sandor, am clauză de confidențialitate în contract. Pasc are clauză în contract, deoarece el a semnat contractul. Poate sunt câteva lucruri care poate nu trebuiau să apară: numărul de călători și faptul că nu am rupt contractele, ci că au fost suspendate. Și astăzi, Oradea figurează ca poziție la Ryanair, doar că în sistem nu avem data și ora decolărilor. Această gândire a lor de a suspenda doar zborurile, a fost foarte bine gândită. Dacă mă puteau prinde cu orice, de mult eram cu câteva procese pierdute.
După această întâmplare, și anul trecut, și anul acesta, avem o grămadă de adrese reciproce, cotă-parte duc spre o parte normală. A fost o ieșire nervoasă, o reciprocitate de moment – în adresa aceea de la Ryanair era vorba despre „următoarea întâlnire” (ca Pasztor să nu participe – n.red.), dar problema s-a închis între timp”.
Pasztor, despre acuzațiile lui Pașc: “Mă fac să zâmbesc”; “Ar trebui să fiu nebun să îi interzic să vorbească cu operatorii”
Confruntat cu acuzațiile lui Pașc, cum că președintele CJ Bihor ar fi sabotat Aeroportul Oradea în favoarea celui din Debrețin, Pasztor Sandor afirmă că, având în vedere toate demersurile pe care le-a făcut în acești ani, pentru dezvoltarea Aeroportului, multe chiar împreună cu Pașc, acuzele fostului manager îl fac să zâmbească. Și precizează că, în 2017, atunci când i-a prelungit lui Pașc contractul de management la Aeroport, a făcut-o doar pe doi ani, iar Gheroghe Pașc a fost de acord cu viziunea lui Pasztor. De ce doar pe doi ani? “I-am spus dlui Pașc încă de atunci că în 2019 va trebui să gândim o altă conducere, la Aeroport”.
Pasztor neagă faptul că i-ar fi interzis lui Pașc să vorbească cu operatorii aerieni. De altfel, în contradictoriu cu ce afirmă Pașc, și președintele CA de la Aeroport, Bimbo – Szuhai Tibor neagă faptul că, în prezența sa, Pasztor i-ar fi cerut fostului manager să nu mai poarte discuții cu companiile aeriene.
Iată ce spune președintele Pasztor despre demersurile pe care le-a făcut, pentru aducerea curselor externe pe Aeroportul Oradea, ca răspuns la acuzațiile de sabotaj în favoarea aeroportului din Debrețin, cu care se confruntă:
“Aducem cursele, aducem bani pentru terminal, facem promovare outdoor și pe internet, în Spania, Italia peste tot, să promovăm Oradea. Facem promovare și în ziarele locale. Suntem conștienți că operatorul nu reușește să atingă calculele economice pe Oradea, dar încercăm să ajutăm, cu promovarea de rigoare, pe lângă toate drumurile făcute. Numai dacă se iau telefoanele date în ultimul an și jumătate, câte demersuri, faxuri, câte întâlniri au fost… De câte ori s-a încercat să facem pachete de turism cu firmele.
Am fost în multe locuri cu dl Pașc, la București, la Dublin, la Ministerul Transporturilor, la Turkish Airlines, la Ryanair, la Wizz Air, în Parlament. Am procesul-verbal al ședinței Consiliului Județean din iunie, când dl Pașc a avut o intervenție, spunând că «suntem în discuții foarte înainte cu 4 firme, din care 2 în discuții definitive». La final, l-am întrebat: «Dle Pasc, ce discuții foarte avansate cu firme avem? Mi-a spus foarte senin, «că și săptămâna trecută am trimis email la Ryanair». Așa mi-am dat seama că vrea să fie lăsat în pace, că știa că vine oricum concursul pentru noul manager. L-am rugat să nu mai inducă în eroare consilierii județeni și presa. I-am explicat că orice pentru discuții mai serioase cu operatorii aerieni, să mă înștiințeze și pe mine. Nu i-am interzis, ar trebuit să fiu nebun să interzic ceva, asta este sarcina lui!”.
Călători prea puțini din Oradea?!
Însă același Pasztor scoate la iveală și o problemă economică pe care ar avea-o orașul Oradea! “Cota-parte a orădenilor călători (pe aceste aeronave – n.red.) era sub 30% și majoritatea călătorilor erau cetățeni care lucrau afară. Pentru 10 euro diferență, mulți preferau să aleagă Debreținul. Preferau să trimită bagajul cu 15 euro, cu autocarul, în Spania. Suntem săraci. Am avut discuții cu cei de la Parcurile Industriale din Oradea, pentru că s-a spus că Parcurile Industriale aduc călători. Însă doar 5 locuri ocupă firmele din parcurile industirale, într-un avion, pe 5 destinații, din două în două zile!”, afirmă președintele Pasztor, pasând problema și în curtea lui Ilie Bolojan.
3,3 milioane penalități și compensații la noul terminal
În privința perceperii sau nu a penalităților către firma UTI Group, pentru întârzierea, cu mai bine de 400 de zile, a finalizării noului terminal de pasageri de la Aeroport, în contradictoriu cu cele arătate de fostul director Pașc, președintele Pasztor afirmă că acestea au fost deja executate! “Penalitățile au fost, de două ori, primite de UTI. Apoi, s-a trecut la compensări. S-au făcut în total trei compensări, două în timpul mandatului lui Pașc și una după Pașc. 3,26 milioane de lei, în 18.07.2019, 23.08, 06.09. Toată suma integrală s-a compensat, în 6 septembrie, în trei măsuri consecutive”, transmite Pasztor, precizând că investiția din Calea Aradului a ajuns la 85% stadiu fizic, iar situația decontării la 78%.
USR atacă: Pasztor vânează antilope, în timp ce Aeroportul e în aer!
Pasztor călătorește cu trei pașapoarte
Președintele CJ Bihor a fost fotografiat cu un berbec african, pe un site sud-african care organizează safari-uri, Pasztor petrecând un concediu în Africa de Sud, lângă Cape Town, în 2018. Acolo, pe site-ul hoeksfontein.co.za, a fost prezentat ca fiind “Sandor Pasztor from Hungary”. Șeful UDMR de la Județ precizează că are dublă cetățenie și călătorește folosind trei pașapoarte: cel românesc, cel unguresc și pașaportul de serviciu. Și cum susține că în Africa de Sud e nevoie de viză chiar și cu pașaportul românesc de serviciu, la fel ca spre Statele Unite, Pasztor subliniază că a preferat să se scutească de drumuri pentru viză și s-a folosit de cel unguresc, pentru care nu e nevoie de viză de intrare în Africa de Sud!
Iată cum se explică Pasztor: “Sunt la fel ca aproximativ alți 1 milion de cetățeni din România. 530 000 au cetățenie română și moldoveană și peste 500 000 au cetățenie română și maghiară. Africa de Sud este o țară care cere viză pentru pașaport românesc. Ah, că în secunda aia te asimilează cu Ungaria (cei care au organizat safari-ul, n.red.), pentru că pe pașaport scrie Hungary, și nu te asimilează ca fiind maghiar din România… Asta s-a întâmplat și cu America, probabil că peste câțiva ani vom putea călători acolo și cu pașaoortul nostru, fără viză. Este cât se poate de posibil. Sunt ferm convins că nu trebuie să pleci din această țară și din această localitate. Dar pot să aparțin acelor 1 milion de cetățeni cu mai multe cetățenii. Acest lucru l-am declarat și când am fost numit secretar de stat. Mi s-a spus că nu este nicio problemă, conform normelor europene. În 99% din deplasări mă folosesc de pașaportul de serviciu. Dar acolo unde este nișă și posibilitate, folosesc pașaportul maghiar. Cu pașaportul de serviciu, e nevoie de viză în SUA și Africa de Sud, dar nu și în China!”.
UPDATE | S-a hotărât. Concursul de la Aeroport trebuie anulat!
Trimite articolul
XAlianta ticalosilor care ar trebuit sa fie condamnati pe viata deja. Din ce in ce mai bine o va duce orasul asta.
Bun asta s-a inteles , dar cum ramane cu tragerea la raspundere a lui Bolojan si echipa fenomenala care vrea sa atraga zboruri la Oradea cu privire la dezastrul de pe dealul ,,Ciuperca care este tot asa in aer ?!
Pasztor face orice ca sa nu iasa la iveala escrocheriile lui!
guniuu se simte cu musca pe caciula
Metoda constructiva a UDMR-lui, implicit a lui Pasztor: dupa ce a sabotat aeroportul, acum il saboteaza pe Gigi Pasc. Adevarul supara, nu-i asa dumnule Pasztor?????
concurenta nu e intre aeroportul din oradea si cel din debrecen, ci intre ryan si wizz. pasztor nu a sabotat oradea pentru debrecen ci ryan pentru wizz. pentru cat, numai el stie…
pasztor a sabotat si antilopele si judetul. de ce oare parvenitii nu se simt destul de bogati daca nu impusca ceva?!
SPER SA NU AIBA SANSE BOLO LA NIMIC DE CAT LA CATUSE PT ABUZURI NUL VOTATI FRAERILOR
“in sfarsit” aaa asta era de fapt scopul campaniei de denigrare a lui Pasztor pe care a dus-o pnl si bihon, sa-i cedeze Aeroportul lui Bolovan nebunu ?!
Domnule Pasztor! Va contrazic in ceea ce priveste călătorii. Cunosc îndeaproape faptul că veneau din Ungaria sa zboare către destinațiile din Oradea. Erau o grămadă de cetățeni unguri. Nu ne mai vindeți gogoși.
Patriotic, se pot renaționaliza aeroporturile.
Când e groasă e subţire.
„câte demersuri, faxuri. câte întâlniri au fost…”
FAX-ul, instrument de comunicare în anul 2019??? Păi de asta nu stă nimeni de vorbă cu voi, pentru că trăiți în trecut! Și cum credeți că va veni un manager performant la oferta asta ridicolă de 20 mii de euro pe an, când unul care „a avut funcții de management” prin Spania (din start nu sună prea performant…) cere de la 150 mii în sus?!