Până acum şoferii prinşi cu maşina parcată ilegal aveau „şansa” de a li se bloca maşina, aplicându-li-se „gheata de fier”. De acum, situaţia va fi şi mai albastră, de vreme ce Consiliul Local a votat ca autovehiculele să fie blocate doar în vederea ridicării. Astfel, cei ce nu vor ajunge la timp, se vor trezi cu maşina ridicată şi dusă în parcarea Primăriei, de pe strada Tudor Vladimirescu (în spate la blocul Bancpost). În bani, modificarea se traduce aşa: dacă taxa de „gheată” costă 150 de lei, ridicatul şi transportul maşinii costă încă atât.
O altă modificare face referire la parcările de domiciliu amplasate pe bulevarde. Un caz concret: cele de pe Bulevardul Dacia. Potrivit directorului Administraţiei Imobiliare Oradea (AIO), Cristian Beltechi, acestea vor fi desfiinţate, deoarece interferează cu o zonă comercială. În compensaţie, riveranilor li se vor crea locuri de parcare în plus, în spatele blocurilor. De asemenea, Primăria îşi rezervă dreptul de a le ridica maşinile depistate pe domeniul public celor care nu-şi plătesc trei amenzi.
Dacă Primăria te-a amendat de trei ori pentru contravenţii privind parcarea şi nu ţi le-ai plătit, într-o bună zi s-ar putea să te trezeşti că maşina ţi-a fost ridicată. În aceeaşi situaţie se află şi rău-platnicii amenzilor aplicate pentru cei care parchează în locurile limitate la două ore şi sunt sancţionaţi de trei ori, dacă se depăşeşte de trei ori consecutiv perioada limitată.
Directorul AIO, Cristian Beltechi, susţine că se lucrează în conformitate cu Legea de recuperare a creanţelor, în acest caz ridicarea maşinii de către „hingherii” municipali fiind văzută ca un sechestru asiguratoriu.
Tot Primăria îşi rezervă dreptul de a ridica maşinile parcare în locuri amenajate, dar asupra cărora trebuie intervenit în caz de urgenţă, din diferite cauze. Cum ar fi o avarie de termoficare, dă exemplu directorul Beltechi.
Vor fi ridicate şi maşinile parcate la mai puţin de cinci metri de un semafor sau cele parcare în imediata proximitate a intersecţiilor, anunţă şeful AIO. Regulamentul parcărilor modificat, votat luni de consilierii locali, vine să prevadă toate situaţiile posibile în care municipalitatea intervine, arată Cristian Beltechi. „Trebuie să prevedem orice situaţie şi de aceea trebuie reglementat tot”, susţine angajatul municipalităţii.
În pericol sunt şi cei care aduc maşini din străinătate şi le lasă pe domeniu public, cu sau fără anunţuri de vânzare în geam. Un alineat din regulament se referă la posibilitatea ridicării autovehiculului „fără numere de înmatriculare ori cu numere de înmatriculare străine sau numere provizorii şi fără achitarea taxelor stabilite de Consiliul Local”.
Şi cetăţenii care vor ocupa locuri neatribuite de parcare la domiciliu şi îşi vor inscripţiona ilegal pe acestea numărul de înmatriculare al maşinii vor fi sancţionaţi cu ridicarea maşinilor, la solicitarea asociaţiilor de proprietari, arată regulamentul modificat.
Municipalitatea orădeană îşi rezervă dreptul de a ridica şi maşinile parcate: „pe aleile dintre blocuri”, „în locurile nemarcate pentru parcare din zona parcărilor cu plată”, „pe platourile din zona unor magazine unde nu sunt amenajate locuri de parcare pe scuarurile şi peluzele dintre carosabil şi trotuare, pieţe, piaţete, scuaruri”. Vizaţi de ridicarea maşinilor sunt şi aceia care blochează accesul spre curţi/porţi/altor autovehicule parcate şi aceia care parchează pe locurile rezervate persoanelor cu handicap. În aceeaşi situaţie sunt şi cei care parchează pe spaţii verzi şi în dreptul căilor de acces spre parcuri.
Discuţii înainte de vot
Înainte de votul Consiliului Local, consilierul Adelina Coste (PDL) a avut unele nelămuriri vizavi de regulamentul privind parcările, îndeosebi dreptul societăţilor comerciale de a dispune de locuri de parcare în faţa unităţii comerciale. Răspunsul şefului Serviciului Parcări, Adrian Simon, a nemulţumit-o, a intervenit primarul Ilie Bolojan, care a ţinut să transmită că Primăria aplică „o strategie privind parcările probată în Europa”. Ca o reacţie la problema pusă de consilierul Coste, Bolojan a spus că doar instituţii precum Finanţele, Tribunalul sau băncile au dreptul la locuri de parcare rezervate în faţa sediului. Ceilalţi agenţi economici se descurcă aşa cum pot, a fost mesajul primarului.
Citiți principiile noastre de moderare aici!