Operatorii de turism din Oradea îşi doresc curse aeriene Oradea – Tel Aviv, pentru ca turiştii evrei să ajungă mai uşor în Băile Felix. În schimb, destinaţia Luton – Londra nu va putea fi subvenţionată de către Consiliul Judeţean deoarece, la 70 de kilometri distanţă, de la Debreţin Wizz Air operează o asemenea cursă spre Regatul Unit.
Conducerile Consiliului Judeţean şi a Aeroportului din Oradea s-au întâlnit marţi cu companiile aeriene indigene şi cu operatori de turism IATA cu activitate în Oradea. Au fost prezenţi reprezentanţi ai TAROM, Blue Air şi Carpatair, iar din partea tour-operatorilor Aerotravel, Transilvania Travel Services, Remtours, Air Antares şi Romtur Internaţional.
Alexandru Slivka, şef Serviciu Proceduri şi Contracte Handling la TAROM, a arătat că şi în varianta fericită în care se va concretiza cursa de Tel Aviv, aceasta ar putea debuta cel mai devreme din decembrie. Până atunci, însă, TAROM îşi prelungeşte perioada de inactivitate de la Oradea până spre finalul lunii septembrie. Semn că oprirea temporară a lucrărilor la Aeroport are consecinţe. TAROM nu zboară fără un sistem de balizaj pus la punct, iar întreruperea lucrărilor la platforma de îmbarcare a generat întârizeri suplimentare, TAROM prelungind suspendarea zborurilor la Oradea din iunie în septembrie.
Dacă discuţiile se şi materializează, Oradea ar putea avea zboruri spre Israel şi Europa. Însă şi Debreţinul se mişcă.
Consiliul Judeţean şi Aeroportul Oradea au pus la aceeaşi masă operatorii de turism IATA din Oradea şi companiile aeriene româneşti TAROM, Blue Air şi Carpatair, pentru a discuta despre posibilele viitoare destinaţii aeriene de pe Aeroportul Oradea, o dată ce pista, balizajul şi centrala electrică proprie vor fi finalizate. Reprezentantul TAROM, Alexandru Szlivka a detaliat care sunt destinaţiile dorite din plan local. Este vorba despre Tel Aviv (Israel), Dublin (Irlanda), Luton-Londra (Marea Britanie), Berlin, Frankfurt, Munchen (Germania), Torino, Milano-Bergamo, Verona, Veneţia, Roma (Italia), Barcelona şi Valencia (Spania). Preşedintele CJ, Cornel Popa, a confirmat faptul că se doreşte aducerea turiştilor evrei în Băile Felix: „Am discutat de dimineaţă cu domnul Koppelmann, pentru această posibilitate ca turiştii de acolo să vină la Băile Felix. Am ajuns şi la o altă concluzie. Probabil că TAROM-ului cel mai uşor i-ar fi să deschidă linii externe undeva în intervalul nopţii, pentru a scurta din timp. Va trebui să vedem noi, în Oradea, dacă este posibli şi dacă sunt dispuşi cei din turism să îi primească pe turişti la ora 2 noaptea, dacă au personal care să facă ordine. Am discutat non-stop patru ore, pentru a deschide curse externe”. „S-a studiat posibilitatea şi oportunitatea de a se deschide o cursă la Tel Aviv. Timpul şi perioada se va discuta tot cu companiile”, a spus şi directorul Aeroportului, Gheorghe Pasc.
Deocamdată, TAROM stă
„Suntem optimişti, pentru că este un aeroport nou, cu o pistă nouă. Ca aeroport, cred că va stârni interesul partenerilor noştri de alianţă (SkyTeam – n.r.), aceştia manifestându-şi de mai multă vreme interesul pentru centrul şi nord-vestul Transilvaniei”, a declarat Szlivka de la TAROM.
În ciuda optimismului pentru curse externe, cele interne Oradea – Bucureşti vor fi reluate doar spre finalul lunii septembrie, ca urmare a opririi lucrului pe şantierul de la Aeroport, la platforma de îmbarcare, de către Inspectoratul de Stat în Construcţii. Cum TAROM nu zboară fără un sistem de balizaj pus la punct, întârzierile respective se reflectă şi în deciziile companiei aeriene, care iniţial anunţase că îşi va relua zborurile de la Oradea la finalul lunii iunie.
Concurenţa cu Debreţin
„Cu Debreţin suntem în concurenţă mare. Dorim, de asemenea, să recâştigăm pasagerii noştri care merg acum spre Cluj şi Timişoara”, afirmă Pasc, subiect atins şi de preşedintele CJ, Cornel Popa – concurenţa cu aeroportul din Debreţin, aflat la doar 70 de kilometri de Oradea. „Orice pas pierdut în concurenţa cu Debreţin este unul care nu poate fi recuperat”, consideră Popa, în condiţiile în care Wizz Air intenţionează să deschidă noi curse de la Debreţin, începând din iarna 2015-2016, spre Paris, Bruxelles-Charleroi şi Malmo (Suedia).
Cum există deja o cursă Debreţin – Londra (Luton), Consiliul Judeţean nu va putea subvenţiona curse spre aceeaşi destinaţie, fiindu-i interzis acest lucru de către Comisia Europeană. CJ Bihor poate subvenţiona până la 50% din taxele de aeroport, într-o licitaţie aşteptată spre a fi lansată în luna iunie. Iniţial, oficialii de la CJ Bihor afirmau că vor lansa licitaţia în aprilie – mai, însă au preferat să discute mai întâi cu operatorii aerieni şi cei de turism pentru a nu lansa o licitaţie „în vid”. Recent, prefectul Claudiu Pop se arăta curios când CJ Bihor va lansa, finalmente, licitaţia pentru zboruri internaţionale la Oradea, în virtutea faptului că Guvernul contribuie financiar la investiţiile de la Aeroport.
Directorul Pasc, spune că reprezentanţii companiilor româneşti prezente la discuţiile purtate la DoubleTree by Hilton vor prezenta concluziile discuţiilor de la Oradea comitetelor directoare ale companiilor. „Va fi o selecţie de oferte. Se pot scoate la ofertă un grup de destinaţii, sau numai una. Nu s-au stabilit destinaţiile concrete care vor fi scoase la oferte”, precizează directorul Pasc. „Dacă vor fi mai mulţi ofertanţi pe aceeaşi destinaţie, va câştiga cel care cere cea mai mică reducere (subvenţie – n.r.)”, lămureşte preşedintele Popa. Până atunci, companiile aeriene se vor putea hotărî pentru ce destinaţii să facă ofertă. Nu înainte ca CJ Bihor să se întâlnească şi cu companiile aeriene străine interesate, asigură purtătorul de cuvânt Horia Carţiş.
În ciuda opririi lucrului la Aeroport, directorul Pasc spune că şantierul este în grafic şi că lucrărilor vor putea fi finalizate până pe 31 octombrie. „Se lucrează la toate cele cinci obiective. Nu există proiect care să fie perfect. Ele se amendează prin decizii ale proiectantului sau ale dirigintelui de şantier. S-au aprovizionat aproape toate utilajele instalaţiile. Ne încadrăm în graficul de finalizare a lucrărilor”, susţine comandantul Gheorghe Pasc.
Citiți principiile noastre de moderare aici!