Printr-o sentinţă irevocabilă, Curtea de Apel Oradea a anulat pe 17 decembrie o serie de articole din Regulamentul local privind blocarea şi ridicarea maşinilor parcate neregulamentar. Procesul a fost intentat de avocata Florina Căpuş, nemulţumită că poliţiştii locali i-au condiţionat deblocarea maşinii de plata unei taxe de 120 de lei, fără să îi dea şansa vreunei contestaţii.
Iar argumentele juridice i-au determinat pe judecătorii Tribunalului şi pe ai Curţii de Apel să arate că poliţiştii locali nu au dreptul să blocheze vehicole.
Ca atare, pe 25 ianuarie, Consiliul Local Oradea a ajustat încă o dată, fără comentarii, Regulamentul instituit prin HCL 640 din 2006 şi modificat în 2009 şi 2011. În esenţă, noua modificare constă în specificarea că blocarea se va face „în vederea ridicării”, adică doar câteva minute până la sosirea poliţiştilor rutieri cu platforma de ridicare.
Apoi, pe 29 ianuarie, Administraţia Imobiliară Oradea (AIO) şi viceprimarul Ovidiu Mureşan au anunţat că anul trecut AIO a încasat 1,8 milioane de lei din taxele de ridicare şi alţi 800.000 lei din blocarea vehicolelor dar fără să semnaleze, cu acea ocazie, încercarea de intrare în legalitate a regulamentului. Ca atare, i-am transmis viceprimarului nedumerirea câtorva orădeni privind faptul că edilii nu au găsit de cuviinţă să prezinte scuze şoferilor taxaţi ilegal şi care nu îşi mai pot recupera banii fiindcă a expirat termenul de contestare.
Blocările şi ridicările de vehicole au fost dintotdeauna un subiect aprins, mii de orădeni fiind afectaţi anual de aceste măsuri prin care municipalitatea urmăreşte atât disciplinarea şoferilor cât şi obţinerea de fonduri pentru investiţii în parcările municipiului.
Însă pe 17 decembrie, Curtea de Apel Oradea a confirmat sentinţa Tribunalului privind faptul că poliţiştii locali nu au dreptul legal de a bloca vehicole staţionate neregulamentar. Totodată, judecătorii au reamintit că legea dă doar poliţiştilor rutieri dreptul de a decide ridicarea vehicole şi de a-i amenda pe şoferi iar administraţiile locale pot doar executa ridicarea şi încasa de la şoferi strict costul de ridicare, transport şi depozitare, fără profit sau suprataxare.
Măsuri tacite
După pronunţarea sentinţei, poliţiştii locali au început să urmeze cursuri rutiere, după cum ne-a confirmat comisarul Claudiu Ciuclea de la SPR Bihor.
Iar pe 25 ianuarie, Consiliul Local a votat modificarea „Regulamentului de organizare şi funcţionare a sistemului de administrare a parcărilor publice, a ridicării şi blocării autovehiculelor în Municipiul Oradea” aprobat prin HCL 640/2006 (şi modificat prin HCL 124/2009, 517/2009 şi 268/2011).
Esenţa modificării adoptate pe 25 ianuarie e introducerea în textul Regulamentului a prevederii că blocarea vehicolelor se va face „în vederea ridicării”. Astfel, se doreşte ca blocarea să nu mai fie privită juridic ca o „imobilizare” ci doar ca o etapă premergătoare ridicării vehicolelor prin care Poliţia Locală să se asigure că şoferul nu poate pleca până la sosirea platformei de ridicare însoţită de agentul rutier care constată şi sancţionează staţionarea neregulamentară.
Pe 29 ianuarie, Administraţia Imobiliară Oradea şi viceprimarul Ovidiu Mureşan au prezentat bilanţul AIO pe 2012, inclusiv banii obţinuţi de Serviciul de Parcări de pe urma ridicărilor şi blocărilor operate în baza unor prevederi de Regulament anulate de instanţă în decembrie ca „ilegale”.
Milioane din încasări
„Edilii s-au mândrit cu încasările în loc să îşi ceară scuze. Dacă nu pentru cei 120 de lei luaţi abuziv, măcar pentru umblatul la care am fost obligat pentru deblocarea maşinii. Felicitări ziariştilor („Bihoreanul” – n.red.) care au publicat primii sentinţa despre ilegalitatea blocării roţilor. Dacă nu se scrie nimic, gardienii locali îşi fac de cap că se cred super-poliţişti cu uniformele lor de trupe speciale”, ne-a declarat un şofer despre care am mai scris în 2011 că i s-a ridicat maşina dintr-o parcare semnalizată doar fiindcă figura cu mai multe amenzi de parcare neplătite. Mesaje similare am primit şi de la alţi cititori.
Blocare pe care…
I-am transmis viceprimarului Ovidiu Mureşan „cele câteva pretenţii de scuze”. Însă viceprimarul responsabil pe parte de taxe şi impozite nu s-a arătat prea impresionat.
„Vreau să cred că nu sunt reprezentativi şoferii care se consideră lezaţi de măsurile luate pentru disciplinarea parcărilor în Oradea. Şi ar fi bine ca ziariştii să nu se erijeze ca purtători de cuvânt a celor care nu respectă regulile rutiere. Întradevăr, există o sentinţă irevocabilă din decembrie pe care am preferat, în loc să o comentăm, să o punem în aplicare prin modificarea aprobată pe 25 ianuarie de Consiliul Local. Iar joi, 7 februarie, municipalitatea a câştigat un proces pe o speţă similară, împotriva unui alt avocat. Dar despre problematică se pot pronunţa mai bine responsabilii Serviciului de Parcări şi juriştii Primăriei”, ne-a răspuns viceprimarul Mureşan, care i-a cooptat dealtfel la discuţii pe şeful Parcărilor, Ionuţ Şimon, şi pe directorul AIO – Cristian Beltechi.
In vizor, parcarile de domiciliu
Av. Florina Căpuş: „Nu e modificare de esenţă”
Seful AIO: „Regulamentul nu va mai fi interpretabil”
„Nu o să ne mai suprapunem cu poliţia rutieră”
Citiți principiile noastre de moderare aici!