Accidentul aviatic din Apuseni a fost anunţat la serviciile de intervenţie de urgenţă din Oradea, luni după-amiază. Salvamont Bihor şi-a alertat echipa aflată în patrulă la Vârtop. Salvamontiştii Zoli Popper şi Jancsi Kokes au pornit intervenţia dar, spun surse avizate, nu au primit niciun fel de coordonate.
Conducerea Salvamont a alertat şi salvatorii montani de la Ştei şi a dispus intervenţia. După ora 17.00, echipa din Ştei – Mircea Dan Petrescu, Lucian Frentiu şi Valentin Gonciarov, a pornit spre zona accidentului şi s-a reunit cu salvamontiştii din Vârtop în Poiana Ursoaia. În continuare, nimeni nu putea spune cu exactitate locul prăbuşirii. Dintre echipele instituţiilor de specialitate, cea din care au făcut parte Dan Petrescu şi Lucian Frenţiu au ajuns primele la locul prăbuşirii. Pe drum au întâlnit grupuri de localnici care începuseră deja la evacuarea răniţilor. Spre ora zece seara, echipa Salvamont Oradea a fost întoarsă din drum, operaţiunea fiind deja pe final.
Dan Petrescu a relatat, pentru Jb, coordonatele acţiunii de salvare: „Am fost alarmaţi de dispeceratul Bihor şi am plecat din Ştei cu doi colegi, Lucian Frenţiu şi Velentin Goncearnov. Ştiu zona din Pasul Ursoaia, la limita dintre Alba şi Cluj. Acolo am găsit un colonel de la ISU Alba, cred, care coordona acţiunea de căutare. Am propus să încercăm o căutare în triangulaţie dar suprafaţa era prea mare, aşa că am zis să ne împărţim în trei echipe. Erau în Pasul Ursoaia personal de la ISU şi Salvamont din trei judeţe, Alba, Bihor şi Cluj. O echipă ne-am dus spre Vârful Petreasa, una spre Poiana Mărşoaia şi una spre Poiana Horii. S-a propus această destinaţie pentru că se vehicula acolo că, înainte să se prăbuşească, cei din avion ar fi văzut o pârtie de schi iar chiar acolo este o bucată defrişată, pentru asta. Între timp, în Poiană au ajuns şi colegii care făceau permanenţă la Vârtop – Zoli Popper şi Kokes Jancsi şi patru dintre noi am pornit. În zona Dealului Coachi ne-am întâlnit cu alţi localnici şi cu şeful Salvamont Mărgău, Florin Mihuţ şi ne-am vorbit încotro să căutăm. Un localnic ne-a spus că sunt unii care au văzut avionul la Dealul Bumbului. Am avut mare noroc că au apărut două jeepuri şi ne-au încărcat pe cât mai mulţi şi ne-au dus o bucată de drum, până au dat peste troiene de zăpadă de vreun metru, şi n-au mai putut înainta. De acolo, în 30-40 de minute de mers pe jos am ajuns la avion.
Un grup de localnici o transportau pe fată, pe dr. rezident, într-o pătură. Era în stop cardiac şi respirator. A preluat-o SMURD-ul, i s-a administrat adrenalină şi medicaţia de urgenţă. Colegii mei, Zoli Popper şi Valentin Goncearnov i-au făcut ventilaţie artificială şi masaj cardiac pentru 40 de minute”, ne-a relatat salvamontistul. După cum se ştie, eforturile lor au fost zadarnice, medicul rezident nu a supravieţuit.
„Cu Lucian, am mers spre avion. Localnicii au improvizat o targă să-l transporte pe copilot, care avea ambele picioare rupte. Veneau dinspre epavă în grupuri, medicii din avion şi localnicii. Nu erau deloc bine, dar se puteau deplasa. Am ajuns cu Lucian Frenţiu până la epavă, la pilotul Iovan, să vedem în ce stare e. Am încercat să-i luăm pulsul în zona carotidei dar era deja în rigor mortis, încarcerat în carlingă. Mai erau acolo doi localnici, care au propus să-l păzim de animale. În scurt timp au ajuns şi cei de la Poliţie şi Jandarmerie pentru pază şi cercetări. Erau acolo câteva jeepuri de la un club de off road din Cluj şi dr. Beres Zsolt, care coordona intervenţia SMURD. Jeepurile au dus răniţii până în centrul comunei Horea, de unde au fost preluaţi de maşina mare, pentru evacuare”, ne-a povestit salvamontistul, derularea operaţiunii.
Citiți principiile noastre de moderare aici!