Federaţia Patronilor Bihor s-a întâlnit cu reprezentanţii Protecţiei Consumatorilor. Tema: „Un consumator respectat, bine informat şi protejat, deziderat comun pentru CJPC Bihor şi operatorii economici bihoreni”. Din partea CJPC au participat un grup de inspectori împreună cu comisarul şef adjunct dr. ing. Bura Giani Cătălin, iar FPB a fost reprezentată la nivel de vicepreşedinţi, preşedinţi de comisii şi membri. Conform legii, CJPC oferă pentru firme consiliere, la cerere, pe domenii de activitate. FPB, prin vocea vicepreşedintelui Sorina Bradea, a calificat drept benefice acţiunile de prevenţie prin controale ale CJPC, indiferent dacă sesizarea vine din partea unei persoane juridice sau persoane fizice, deoarece fapta, produsul sau serviciul neconform există cel mai probabil, iar el ar afecta în viitor şi alţi consumatori. În această idee, neconformitatea ar trebui să stea la baza activităţii CJPC, nu neapărat prejudiciul. Prin stoparea propagării neconformităţii sunt protejaţi toţi viitorii consumatori, indiferent că vor fi persoane fizice ori juridice.
Produse contrafăcute
Cristian Goron a reiterat existenţa pe piaţă a produselor fitosanitare contrafăcute. De asemenea a susţinut ideea că un consumator persoană fizică poate fi victima acestor contrafaceri pentru că, nefiind specialist, achiziţionează de pe piaţă produse, de regulă, la preţul cel mai mic. Riscul la care este expus astfel este fie de a achiziţiona un produs ineficient, fie, în unele cazuri, chiar dăunător pentru scopul propus.
Adrian Raita a subliniat încă o dată că principiul consumatorului trebuie să funcţioneze indiferent dacă obiectul de consum, produs sau serviciu, este consumat, respectiv achiziţionat, în folosul unei persoane fizice ori juridice. Cel mai bun exemplu este unul din domeniul alimentar, ipotetic, prin care achiziţionând mâncare prin catering pentru angajaţi, aceştia nu sunt protejaţi împotriva toxiinfecţiilor alimentare dacă achiziţia s-a făcut prin intermediul persoanei juridice. Ceea ce este complet injust. Dacă absurditatea unei idei cuprinse într-o lege e de înţeles într-o primă fază până apar astfel de anomalii, nu trebuie să rămânem captivi unor principii anacronice la infinit. Raita consideră oportună tratarea agenţilor economici drept consumatori.
Dna Maria Sabin a deplâns problema falselor garanţii, alterarea unităţilor de măsură ce fac imposibilă compararea preţurilor pentru consumatori şi acordarea de drepturi echivalente privind garanţiile la cumpărăturile din alte ţări, în special din UE.
Atent la detalii, Eugen Antal a propus înlocuirea cuvântului „reclamaţie” cu „sesizare de neconformitate”. Astfel, principiul consumatorului ar fi mai corect prezentat, cuvântul „reclamaţie” având din start o conotaţie negativă fiind puţin înclinat în a oferi un feedback constructiv, impunând de la început o presiune a cărei singură rezolvare pare a fi punitivă. Acest formular este de altfel şi motivul pentru care un agent economic nu poate să se găsească în dubla ipostază de furnizor şi reclamant – în opinia dl. Antal. Este o problemă de formă, dar care ar putea corecta multe probleme de fond.
CJPC Bihor a prezentat foarte multă disponibilitate de dialog şi receptivitate la propunerile făcute, chemând firmele din Federaţia Patronilor la o colaborare pentru identificarea limitărilor legislative şi susţinerea reciprocă a iniţiativelor. Şeful OJPC şi-a arătat disponibilitatea de a răspunde solicitărilor de consiliere ale FPB.
Citiți principiile noastre de moderare aici!