Diriguitorul IŞJ Bihor a subliniat, vineri, că noul an şcolar va fi plin de evaluări: la clasele a II-a, a IV-a, a VI-a, a VIII-a, plus simulările pentru clasele a IX-a, a XI-a şi a XII-a, culminând cu examenul de bacalaureat. „Lunar vom avea de organizat o evaluare naţională sau un examen. Dar evaluările introduse din acest an şcolar nu trebuie privite cu îngrijorare. Eu îndemn părinţii să nu-şi ia meditatori pentru evaluările până în clasa a VI-a, care sunt orientative. Copiii pot fi evaluaţi, fără probleme, la nivelul programei şcolare. Urmează să constituim, la nivelul IŞJ, o echipă axată pe evaluare”, a spus Negrean, promiţând că va reveni asupra subiectului într-o altă conferinţă de presă.
Critică notele umflate
În schimb, Negrean a cerut mai multă seriozitate pentru examenele consacrate. „La unele şcoli apar diferenţe mari între media obţinută în clasele V-VIII şi media la evaluarea naţională. În nouă şcoli bihorene cu elevi de etnie rromă, de la medii generale de 8,66 în gimnaziu s-a ajuns la medii de 3 la evaluare. Când un profesor supra-notează elevii, el nu îşi face datoria. Pentru o evaluare corectă e nevoie să ai schiţe şi planuri de lecţii, să păstrezi extemporalele şi să le alternezi cu verificări orale. Însă nu ai nevoie de toate acestea când dai la toată lumea 9 şi 10. Vom face verificări în şcolile cu diferenţe de peste două puncte între mediile din gimnaziu şi media la evaluarea naţională”, a avertizat Negrean. Acesta a precizat că la şcolile serioase nu au existat diferenţe iar la Liceul Betel s-a observat chiar o severitate mai mare la notarea la clasă decât la examen.
În context, Negrean a salutat introducerea examenelor de admitere la Liceele de renume, precum „Emanuil Gojdu”, câtă vreme unii profesori sunt tentaţi să dea note mari pentru ca elevii săi să nu fie „dezavantajaţi” la admiterile pe baza mediei din gimnaziu.
„Nu toţi elevii aleargă, cântă sau pictează la fel de bine. Însă dacă profesorii de la astfel de materii observă că elevul are 10 la matematică îi dau şi ei note foarte mari. Altfel s-ar isca un scandal monstru”, a sintetizat Negrean o practică ce devalorizează notarea din sistemul şcolar actual.
Nu se intră la fix
„Directorii de şcoli spun că au probleme cu unii colegi care nu intră la oră la fix, ies mai repede, în timpul lecţiei îşi povestesc aspecte din societate sau din viaţa personală. Ori temele de interes trebuie să fie lecţia, evaluarea şi examenele naţionale”, a mai dezvăluit Negrean. Întrebat dacă şi părinţii i-au sesizat astfel de probleme, Negrean a răspuns afirmativ: „Unii părinţi vin să ne reclame o corigenţă pe care bineînţeles că noi nu o putem «rezolva» iar atunci nu ezită să acuze şi profesorul că lipseşte de la ore sau că intră târziu la ele”.
Învăţat mecanic sau deloc
Per ansamblu, şeful IŞJ Bihor a mai recomandat şcolilor, pentru a-şi îmbunătăţi activitatea didactică, să vegheze la respectarea programei şcolare, să-şi intensifice activitatea catedrelor şi comisiilor iar profesorii să-i înveţe pe elevi cum să înveţe. „Şi personal m-am convins că mulţi elevi nu mai ştiu să înveţe, ci doar să recite informaţii. Cu manualul pe masă nu ştiu sau nu vor să aplice metodele descrise în carte”, a exemplificat Negrean.
Inspectorul general a mai anunţat că, din acest an şcolar, inspectorii de specialitate se vor întâlni cu decanii facultăţilor de profil din cadrul Universităţii din Oradea, pentru a stabili o strategie comună privind profesorii debutanţi în sistemul preuniversitar.
„Apar note mici la examenele de definitivat şi de titularizare şi fiindcă în facultate se pune accent pe conţinutul ştiinţific, nu şi pe metodică. Ori şi metodica e foarte importantă”, a conchis Negrean.
Citiți principiile noastre de moderare aici!