Executanţii au intrat pe amplasament în strada Făcliei şi vor trebui să predea lucrarea în 12 luni. Drumul expres, pentru care s-au aliat opt firme, trei din trustul Selina, e una dintre lucrările cele mai complexe din istoria recentă a Oradiei. A presupus cele mai vaste exproprieri de după 89. 78 de pacele de teren au fost trecute cu forţa în proprietatea oraşului şi nouă case vor fi puse la pământ pentru a face loc arterei rutiere, desigur, cu plata contravalorii acestora, la suma stabilită de evaluatorii Primăriei. 6,2 milioane de lei, bani plătiţi expropriaţilor, se adaugă, astfel, la costul şoselei, de peste 61 de milioane de lei.
La start
„Acest proiect are un rol strategic important. Face legătura, mult mai rapid, între două zone ale oraşului, zona cartierelor Velenţa şi Nufarul cu zona Oncea. Apoi, descongestionează circulatia auto de pe dealuri spre oraş şi de pe B-dul Magheru. Nu e un drum de trafic greu, ci e destinat maşinilor mici. Nu va crea un deranj major pentru riverani”, spune primarul Ilie Bolojan.
Şantierul a început în strada Făcliei, în zona pasajului pe sub calea ferată, în urmă cu o săptămână. Trecând pe lângă curtea din faţa unei vile, excavatoarele au urcat panta, în paralel cu şinele de tren, şi au luat „la cupă” marginea Dealului Pisicii.
Şoseaua se construieşte în contul unui proiect finanţat prin Hu-Ro 2007-2013, cu valoarea totală de 14.936.000 euro, din care Oradea a primit 12.587.000 euro. Cota de cofinanţare a oraşului e de peste 50%. Drumul are o lungime totală de 3.577 metri, între Făcliei şi Podul Theodor Neş. „Asocierea al cărei lider este Trameco va trebui să lucreze aproape independent de condiţiile meteo”, apreciază viceprimarul Mircea Mălan.
Vicele zice că, pe lângă porţiunea prinsă în proiect, lucrarea mai cuprinde şi fragmentul de drum care leagă Podul Macio cu strada Făcliei, finanţat de la bugetul local cu aproximativ 300.000 de lei.
„Aici, pe Făcliei, se fac pregătiri pentru cele mai importante lucrări de consolidare din această zonă. Acestea constau în execuţia unor piloni foraţi la 10-12 metri adâncime, în plan vertical şi apoi execuţia unor ancore de 25 metri lungime ce vor fi montate vertical, la un unghi de 20 de grade. O bună parte din lucrările de consolidare constau din colectarea apelor pluviale şi a apelor din subteran, la o adâncime mai mare de zece metri”, spune Mălan.
Dealul Pisicii pune probleme serioase de stabilitate, spune managerul de proiect, Anamaria Sava. În 87, în zonă a avut loc cea mai recentă alunecare de teren.
Consolidări în profunzime se mai fac la baza Dealului Ciuperca şi în zona străzii Gheorghe Doja.
La intrarea pe drumul expres, în strada Făcliei, se va menţine accesul rutier sub podul CFR, spre oraş. Imediat după ultima vilă de lângă pod, încep lucrări de consolidare a dealului, care se prelungesc până dincolo de strada Licuricilor. Intersecţia cu strada Piatra Craiului este soluţionată prin ridicarea drumului rapid pe un pod, pe sub care va trece traficul rutier spre zona ştrandului municipal.
Drumul expres anulează accesul rutier direct de pe Calea Adevărului spre Parcul Muncitorilor, pe strada Olteniei. Intersecţia celor două străzi va fi amenajată ca şi cale de acces pe drumul rapid. O bretea rutieră amenajată peste Pârâul Întunecat va lega Adevărului cu Piatra Craiului, pentru a permite traficul spre drumul expres respectiv spre zona ştrandului. Mălan zice că legătura directă Adevărului – Olteniţei va fi posibilă pe o pasarelă exclusiv pietonală.
Porţiunea Adevărului – Gheorghe Doja necesită lucrări de consolidare a Dealului Ciuperca. Accesul spre zona de agrement de acolo va fi posibil, ca acum, pe o pasarelă pietonală.
După Dealul Ciuperca, paralel cu strada Gh. Doja, este prevăzută o bretea de legătură cu strada Graurilor, ca şi cale de acces pe drumul expres a celor din zonă. Şoseaua nouă nu se intersectează strada Gheorghe Doja, fiind suspendată pe un viaduct până în strada L. Pasteur, la cinci metri înălţime, pe o lungime de 157,7 metri. La ieşirea de pe viaduct, soluţia tehnică este un sens giratoriu pentru accesul în strada E. Teodoroiu.
„Strada aceea a fost praf şi pulbere până acum dar vom avea, acolo, o şosea asfaltată, cu trecere de pietoni la pasajul subteran şi cu trotuare pe partea cu casele”, le tramsmite Bolojan orădenilor îngrijoraţi că traficul rutier crescut le va distruge casele.
Consolidarea terenului este prevăzută şi la giraţia de la ieşirea de pe drumul expres, la intersecţia străzilor Theodor Neş, Bihorului şi Izvorului.
„Relocările de reţele pe strada Teodoroiu vor incepe perioada următoare. Pe Louis Pasteur, acest proiect se va intersecta cu reabilitarea reţelelor de termoficare, o magistrală trecând pe sub acest pasaj”, mai spune vicele Mălan.
Citiți principiile noastre de moderare aici!