Proiectul e unul ce se bazează în principal pe accesarea fondurilor europene. Acestor fonduri li se adaugă o cotă de participare a Guvernului, în valoare de 28,75% din valoarea proiectului, precum şi o cofinanţare a CJ Bihor, de 2%. Cei 2% aprobaţi joi fără comentarii de aleşii judeţului reprezintă 2,1 milioane de lei noi, din valoarea totală a proiectului, de 131,3 milioane de lei, TVA inclus. Taxa pe valoarea adăugată nu este considerată însă cheltuială eligibilă de autorităţile europene, astfel încât Regia Autonomă Aeroportul Oradea sau chiar Consiliul Judeţean însuşi vor trebui să suporte în întregime şi această cheltuială. Iar, la aceste sume, valoarea TVA e una considerabilă: circa 25 milioane de lei noi!
Între timp, la Aeroport continuă lucrările de modernizare a terminalului. În ciuda întârzierilor de până acum, responsabilii din aerogara orădeană spun că lucrările vor fi finalizate în octombrie.
Chiar dacă CJ Bihor a aprobat alocarea a două milioane de lei noi pentru modernizarea pistei, acesta nu e decât un pas mărunt, dar necesar, spre reabilitarea aerogării orădene din fonduri europene. Tot beneficiarul banilor europeni va trebui să suporte, cel puţin în prima fază, şi cuantumul integral al TVA. Şeful Biroului Investiţii şi Achiziţii Publice de la Aeroportul Oradea, Viorel Băican, e cel care a întocmit raportul de specialitate pentru hotărârea adoptată joi de Consiliul Judeţean. Potrivit lui Băican, la un moment dat TVA-ul va fi rambursat de Stat beneficiarului, însă până atunci acesta va trebui plătit. Având în vedere valoarea acestuia, de circa 25 milioane de lei noi, se impune contractarea unui credit. Însă nu se ştie încă cine-l va contracta: CJ Bihor, Aeroportul Oradea sau poate CJ împreună cu Primăria Oradea.
„Trebuie plătit şi apoi recuperat. Nu s-a discutat însă dacă vom contracta noi sau Consiliul Judeţean o finanţare pentru plătirea TVA. Însă totul este legat de aprobarea cererii de finanţare. Dacă noi (RA Aeroportul Oradea – n.r.) suntem beneficiarii, teoretic tot noi trebuie să ne împrumutăm”, ne-a spus Băican, care săptămâna viitoare va pleca la Bucureşti cu cererea de finanţare. Ministerul Transporturilor e organismul de care depinde soarta porţii aeriene a Oradiei.
Lucrări la terminal
Deşi începute încă din iarnă, lucrările de modernizare a terminalului de la Aeroport nu sunt sunt încă finalizate. Firma bucureşteană Electrica Serv e executantul lucrărilor. Aceasta a câştigat contractul pentru 2,1 milioane de lei+TVA. Viorel Băican spune că în octombrie lucrările ar trebui, totuşi, finalizate. Atunci, Aeroportul Oradea ar trebui să semene cu ce vedem la Cluj şi Timişoara, măcar din perspectiva aspectului terminalului. A fost adusă deja banda pentru bagaje şi a fost montată scara rulantă, însă aceasta mai trebuie acoperită cu sticlă şi oţel. Şi la faţada terminalului mai trebuie lucrat încă. La fel cum încă se mai montează gresie, iar toaletele nu sunt încă dotate. De asemenea, mai trebuie aduse monitoarele, şase la număr, în primă fază. Nici viitorul tavan fals nu e încă gata, la fel cum mai trebuie aduse şi mobilierul specific aerogărilor.
Calin Corpas
Citiți principiile noastre de moderare aici!