Orchestra Filarmonicii din Oradea deschide deseară noua stagiune cu un concert inclus în secţiunea naţională a Festivalului Internaţional „George Enescu”. Programul cuprinde Johannes Brahms: Uvertura Academică, op. 80 şi Concert pentru vioară şi orchestră în Re major, op.77, precum şi George Enescu: Simfonia I în Mi bemol major, op.13.
Laureat şi la „Enescu”
Ca de obicei, directorul Filarmonicii i-a adus ieri în faţa jurnaliştilor pe dirijorul Romeo Rîmbu şi pe solistul concertului – violonistul ungar Zalai Antal, laureat al mai multor concursuri internaţionale precum „George Enescu” (în 2011), „Rodolfo Lipizier”, „Regina Elisabeta” şi „Paganini – Moscova”.
Spicuim din cuvintele lui Zalai Antal: „Vin prima oară în Oradea dar am cântat în Bucureşti, în oraşele mari cu Filarmonică precum şi în oraşe mici ca Bârlad şi Oneşti. Având aceste multiple experienţe în România, am răspuns cu mare plăcere invitaţiei. Concertul de astăzi e mai deosebit, piesa de Brahms fiind una din clasicele piese scrise pentru vioară. Mulţi o numesc «concertul concertelor pentru vioară» şi eu sunt de acord cu această părere”.
La rândul său, maestrul Rîmbu a confirmat aprecierea directorului Todor că includerea în Festivalul „Enescu” este o distincţie pentru Filarmonica orădeană.
Un program festiv
„Apariţia noastră în cadrul Festivalului e onorantă. Dar e şi un gest firesc care atestă înaltul profesonalism al Orchestrei noastre. Am ales un program festiv, care este festiv şi în sufletele noastre. Cu bucurie remarc faptul că mulţi instrumentişti au spus: «vai ce frumoasă e simfonia lui Enescu». Aceasta e încă o dovadă că Enescu încă nu este evaluat şi recunoscut la înalta sa valoare. Cred că acesta este crezul organizatorilor Festivalului în care se investeşte mult, fiind un exemplu de responsabilitate a autorităţilor privind domeniul cultural”, a spus Romeo Rîmbu. Dirijorul orădean a mărturisit apoi că, di nperspectiva unui artist care nu locuieşte în capitală, până nu demult avea o atitudine critică faţă de Festivalul „Enescu”.
„Se investea mult şi beneficiau doar bucureştenii de acets festival care aduce o aglomeraţie de artişti, formaţii şi ansambluri extraordinare. Nu era corect pentru cei din restul ţării. Acum e bine că s-a extins aria de diseminare a muzicii”, a explicat Rîmbu.
Despre Uvertura Academică ce va fi „instrumentată” deseară, Rîmbu a spus că se încheie cu Gaudeamus. „Simfonia conţine o bogăţie debordantă de stări sufleteşti. Uneori e greu de gestionat multitudinea liniilor melodice şi stratificarea lor”, a continuat Rîmbu arătând că şi Enescu încerca să-şi stratifice, din scriitură, nuanţele atât de diferite (de la piano la forte altissimo) ale compartimentelor instrumentale.
Citiți principiile noastre de moderare aici!