Biletele de tren spre Litoralul românesc se vând ca pâinea caldă în această perioadă. Cu toate că o călătorie Oradea – Mangalia durează aproape 18 ore. Achiziția de bilete pe CFR cu anticipație de 30 de zile nu mai este așa de sigură. Mulți bihoreni se plâng că nu au găsit bilete de tren la IR 1932 Oradea – Mangalia la vagon de dormit sau cușetă, chiar dacă s-au prezentat la gară sau la agenția de voiaj cu 30 de zile înainte de efectuarea călătoriei. Pentru a afla ce se întâmplă, ne-am adresat CFR Călători.
Cereri foarte mari
Răspunsul a sosit cu o promptitudine mai mare decât ne-am fi așteptat. Solicitări multe, capacitate de transport destul de redusă. Acestea ar fi, pe scurt, explicațiile primite în exclusivitate de Bihon.ro și Jurnal bihorean de la CFR Călători.
„Cererile pentru perioada aceasta sunt foarte mari raportat la capacitatea de transport, mai ales în ceea ce priveşte vagoanele speciale (cum sunt vagoanele de dormit şi cuşetă). Sunt situaţii în care prin aplicaţia rezervări online, biletele la anumite trenuri se epuizează foarte repede după momentul scoaterii la vânzare (30 de zile anticipaţie în trafic intern). De asemenea, conform reglementărilor proprii, în sezonul estival grupurile mai mari de 30 de persoane pot solicita şi achiziţiona bilete de tren cu 60 de zile anticipaţie”, se spune în răspunsul primit de la Compartimentul Comunicare și Relații cu Mass-Media al CFR Călători.
Biletele pot fi cumpărate de la ghişeele din gări şi agenţii de voiaj CFR, de la automatele de vânzare CFR Călători şi ZebraPay sau online, pe principiul „primul venit, primul servit”.
Deficit de vagoane
Reprezentanții companiei precizează că în prezent, cu toate că CFR Călători are introdus în circulaţie în compunerea trenurilor de pasageri întreg parcul de material rulant activ, în vederea preluării pe cât posibil a afluenţei de călători înregistrată în ultimele luni şi implicit în acest sezon estival pe principalele magistrale, se confruntă cu un deficit de vagoane.
„În aceste condiţii, suplimentarea garniturilor de tren care circulă spre Litoral s-a realizat la capacitatea maximă, iar numărul de locuri se epuizează foarte repede”, explică reprezentanții CFR Călători.
Pe de altă parte, parcul rulant al companiei este cel din 2011, de atunci nemaifiind alocate de la bugetul de stat fonduri financiare de investiții pentru achiziția de material rulant nou. Mai mult, societăţile comerciale reparatoare sau producatoare de profil, în ultimii ani, şi-au reorientat activitatea din ce în ce mai mult către alte pieţe, fiind tot mai puţin interesate pentru reparaţia parcului de vagoane al CFR Călători, în ciuda faptului că se organizează periodic licitaţii publice, în încercarea de a repara un număr cât mai mare de vehicule.
„Pentru preluarea cererilor din partea clienților se fac eforturi de intensificare a ritmului de introducere în circulație a vagoanelor care ies din reparaţie în perioada următoare. Totodată, la formarea trenurilor este optimizată utilizarea resurselor disponibile, astfel încât duratele de staționare a garniturilor în reviziile de vagoane să fie cât mai reduse, pentru a putea utiliza cât mai multe trenuri”, se precizează în răspunsul primit de la CFR Călători.
Citiți principiile noastre de moderare aici!