„Bismarck i-a culturalizat pe nemţi cu băţul”, ne-a amintit marti maestrul baghetei, Ilarion Ionescu-Galaţi, cel care va dirija joi şi vineri, la Oradea, Concertul de Anul Nou.
„Când eram copil, dascălul ne bătea cu liniarul la palmă dar simţeai că te iubeşte. Acum profesorul nu te mai atinge, dar la mulţi dintre ei elevul nu simte vreo afecţiune. Am o nepoţică de 13 ani de la care aflu că relaţia profesor-copil e o animozitate. Cum aşa?”, s-a retorizat dirijorul Ionescu-Galaţi. În continuare, invitatul Filarmonicii orădene s-a referit şi la primii responsabili de educaţia muzicală.
„Greşeala din şcolile noastre e că profesorii de muzică încep să-i înveţe pe micuţi Do-Re-Mi. Aceasta e ca şi acum i-ai învăţa limbi străine începând cu gramatica. Ar fi mult mai bine să-i înveţe să iubească ritmurile lui Mozzart decât Do-Re-Mi. Copiii trebuie îndemnaţi şi sprijiniţi să se apropie de dans, desen şi sport, să prindă gust pentru ele, şi mai apoi să le aprofundeze.
Meseria de profesor e extrem de dificilă. E o profesie de iniţiaţi. Gândiţi-vă numai la Isus şi Moise”, a spus Ionescu-Galaţi.
Rămânând pe „portativul” educaţie-religie, cunoscutul dirijor braşovean a mai pus degetul pe o problemă delicată. „Eu sunt ortodox şi îmi pare rău să văd că prea puţine biserici ortodoxe se implică în educaţia copiilor. Am prieteni adventişti şi protestanţi care mi-au arătat cum la bisericile lor tinerii învaţă să cânte la clarinet şi alte instrumente. Ar trebui să învăţăm unii de la alţii ce e bun, fiindcă există un singur Dumnezeu şi e o tâmpenie să ne duşmănim pe motiv că o religie e superioară alteia”, a continuat Ionescu-Galaţi.
Acesta a subliniat însă că un rol deosebit în educaţie îl au şi părinţii.
„Deşi nici instinctul patern nu trebuie marginalizat, instinctul matern de protejare a copilului e foarte puternic. De aceea îndemn mamele să-şi calce uneori pe inimă şi să-şi educe copiii chiar şi când aceştia nu prea se doresc struniţi. E foarte important să ai instinctul de a-ţi instrui copiii”, a subliniat Ionescu-Galaţi, explicând că vorba mai apăsată trebuie însoţită şi de mângâieri şi recompense. „Extraordinarul compozitor Bernstein ştia să cheme copiii pe scenă. Le dădea cadou dulciuri şi beţe inscripţionate «Filarmonica din New York», semnate de el. Vă daţi seama ce impresionaţi erau micuţii?”, a exemplificat dirijorul.
Impresii despre Oradea
Interlocutorul a mai precizat că revine la Oradea cu plăcere, fiindcă are o orhestră şi o sală acustică foarte bună, gazdele sunt oameni drăguţi şi calzi.
„Aici e o civilizaţie altfel decât în Regat, de unde vin eu. Simt şi o influenţă dinspre Occident. De altfel, cu precizarea că nu fac politică, vă asigur că am o admiraţie profesională şi pentru vecinii unguri. Ei cântă muzică ungurească la toate concertele. Şi ştiu să preia ce e bun de la colegii muzicieni din Viena”, a mai spus Ionescu-Galaţi. Apoi, acesta a alunecat şi spre alte zări ale lumii: „Mă uit şi la japonezi, cât accent pun pe educaţia copiilor. De altfel, ei au trei-patru canale TV axate, atenţie, pe educaţia mamelor. Nu întâmplător şi-au revenit după două bombardamente atomice şi sunt unde sunt. La noi deranjează dezordinea vieţii culturale în televiziuni şi alte canale. Ar trebui să avem o politică de Stat coerentă privind cultura şi educaţia, dar şi drogurile şi alte probleme care privesc tinerii. Şi programa şcolară ar trebui regândită, dar pentru aceasta trebuie miniştrii pricepuţi şi dedicaţi”, a opinat Ionescu-Galaţi.
Spre final, acesta a amintit că la Oradea are şi prieteni din afara familiei muzicale, de pildă soţii medici Daiana şi Virgil Pop. Dar şi că la Teatrul orădean a jucat câţiva ani şi actriţa Ruxandra Sireteanu, care i-a fost soţie până când soarta le-a adus despărţirea.
Citiți principiile noastre de moderare aici!